چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام والمسلمین واحدی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین واحدی با بیان اینکه یکی از میراث ارزشمند حوزه‌های علمیه تجربه‌های علمای گذشته ما است گفت: امروز اگر بتوانیم تجربه‌های اساتید را تجمیع کرده و این مباحث را در همین دوران اشتراک بگذاریم و بعد به آینده‌ها تحویل دهیم کار بزرگی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین واحدی شب گذشته در اجلاس اساتید سطح یک حوزه علمیه قم که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد،‌با اشاره به مراحل برگزاری اجلاس اساتید سطح یک حوزه علمیه قم، گفت: با هم‌اندیشی‌ که در ستاد اجلاس اساتید سطح یک صورت گرفت، موضوع این اجلاس نقش اساتید در قرین سازی آموزش با پژوهش و تهذیب؛ با تأکید بر پژوهش انتخاب شده است.

وی بیان کرد: امسال دو اجلاس اساتید سطح یک در آذر ماه و اردیبهشت ماه برگزار می‌شود که اجلاس آذرماه با تأکید بر قرین سازی آموزش و پژوهش و اجلاس اردیبهشت‌ماه قرین سازی آموزش و تهذیب خواهد بود.

مسئول دفتر هماهنگی امور مدارس قم گفت: بعد از مشخص شدن موضوع اجلاس، جلسات مشخصی برای تبیین این موضوع برگزار شد و غیر از هم‌اندیشی با کارشناسان امور مدارس، هم‌اندیشی‌هایی در شورای مدیران انجام شد.

وی تصریح کرد: از همان روز اول اعلام امور مدارس و رای گیری برای تشکیل شورای مدیران، جلساتی به صورت هفتگی برگزار گردید و غیر از این جلسات، بعضی از کارشناسان را بیرون از حوزه برای تبیین موضوع دعوت کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی با بیان اینکه نتیجه این جلسات چند نوآوری داشت گفت: تشکیل پیش اجلاس برای اجلاس اساتید سطح یک حوزه علمیه قم یکی از نوآوری‌های این جلسات بود.

وی عنوان کرد: پیش اجلاس با هدف ترویج و تبیین «نقش اساتید در قرین سازی آموزش با پژوهش و تهذیب؛ با تأکید بر پژوهش» برگزار شد.

مسئول دفتر هماهنگی امور مدارس قم ادامه داد: معمولاً در اجلاس‌ها سخنرانی‌هایی صورت می‌گیرد و بعد مبحث به فراموشی سپرده می‌شود، ولی برای دوری از این آفت 200 نفر از اساتید برای ترویج این معنا در پیش اجلاسیه دعوت شدند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز موجب نداشتن سرعت لازم در قرین سازی آموزش با پژوهش و تهذیب شده است نداشتن تعریف واحد برای آنها است و چون تعریف واحدی نداریم گاهی اختلافاتی جدی به وجود می‌آید.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی گفت: هدف از بحث ترویج در پیش اجلاسیه این بود که بتوانیم در گفتگوها به این تعریف واحد نزدیک شویم و آن را به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: از مهم‌ترین نتایج برگزاری پیش اجلاس، مطالبه اساتید برای راه‌اندازی کارگروه‌هایی با هدف تجمیع پیشنهادها، نظرات و انتقادات آنها بود. پیگیری این خواسته به شکل‌گیری چند کارگروه منجر شد و اساتید، بنا به میل خود، با حضور در این کارگروه‌ها به گفتگو و تبادل‌نظر پرداختند.

مسئول دفتر هماهنگی امور مدارس قم گفت: موضوع بحث ما طلبه‌ای نیست که به صورت فردی رشد کرده است، بلکه ایجاد یک سازمان تربیتی است که هر کسی در این سازمان قرار گیرد، همه ساحت‌های نظام تربیتی را در او ایجاد کند.

وی بیان کرد: بخش بعدی این اجلاس پس از تشکیل پیش اجلاسیه، بحث‌های نقد و نظر و تشکیل کمیسیون‌های پنج گانه بود.

حجت الاسلام والمسلمین واحدی با بیان اینکه یکی از میراث ارزشمند حوزه‌های علمیه تجربه‌های علمای گذشته ما است گفت: امروز اگر بتوانیم تجربه‌های اساتید را تجمیع کرده و این مباحث را در همین دوران اشتراک بگذاریم و بعد به آینده‌ها تحویل دهیم کار بزرگی کرده‌ایم.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha