چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/ اجلاسیه اساتید سطح یک حوزه علمیه قم-۱

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین همتیان تشکیل مجمع اساتید سطح یک حوزه را یکی دیگر از مطالبات عنوان کرد و گفت: این مجمع باید مستقل باشد در عین حال باید مورد حمایت مرکز بوده و از نظرات آنها استفاده کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین همتیان اصغر همتیان چهارشنبه شب در اجلاس اساتید سطح یک حوزه در مجتمع فقهی ائمه اطهار(ع) به نمایندگی از کارگروه مطالبات آزاد اساتید پیش اجلاس اساتید، گزارشی از جلسات این کارگروه ارائه کرد.

وی بیان کرد: ذکر این مطالبات به این معنا نیست که در عرصه مربوط به اساتید کاری انجام نشده است بلکه هدف از بیان این مطالبات ارتقا سطح اقدامات است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: توقع نداریم این مطالبات در مدت زمان کوتاهی انجام شود اما توقع داریم که آنها مورد مطالعه جدی قرار گیرند و هر کدام که دارای اولویت هستند در دستور کار قرار گیرد و در اجلاس بعدی اساتید گزارش آن ارائه شود.

وی به برخی مطالبات صنفی این کارگروه اشاره کرد و گفت: سیاست‌گذاری، برنامه رزی و اقدام عملی جهت تحقق حوزه انقلابی با تمرکز بر نقش اساتید یکی از مطالبات است، قطعاً اساتید در این عرصه می‌توانند نقش بی‌بدیلی داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان تصریح کرد: توجه به شأن و جایگاه اساتید در نظام تربیتی و آموزشی حوزه‌های علمیه در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات علمی، مطالبه دیگر این کارگروه است، بدیهی است حفظ شان اساتید در ابعاد گوناگون توسط مسئولان حوزه به بدنه حوزه و حتی جامعه تسری داده خواهد شد.

وی افزود: توجه ویژه به زمینه بهره‌مندی بیشتر از اساتید معزز و متخلق و اعتمادسازی و ایجاد زمینه ارتباط دوسویه بین مرکز و اساتید از دیگر مطالبات این کارگروه هستند.

نماینده کارگروه مطالبات آزاد اساتید گفت: اعتمادسازی بین مرکز و اساتید باید آن‌قدر باشد که به محض اینکه استاد به مشکلی رو به رو شد آن را به مرکز مدیریت منتقل کند.

وی تشکیل مجمع اساتید سطح یک حوزه را یکی دیگر از مطالبات عنوان کرد و گفت: این مجمع باید مستقل باشد در عین حال باید مورد حمایت مرکز بوده و از نظرات آنها استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان همتیان عنوان کرد: استفاده نهادینه و نظام‌مند از ظرفیت اساتید در بخش‌های گوناگون مرکز مدیریت از دیگر مطالبات است؛ این مطلب به این معنی نیست که استفاده نمی‌شود اما نیاز به یک برنامه‌ریزی هدفمند و نظام‌مند دارد.

وی گفت: ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس اساتید و برگزاری جلسات برنامه‌ریزی شده در طول سال برای شنیدن نظرات و انتقادات اساتید و ایجاد بانک اطلاعاتی اساتید از دیگر مطالبات است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: منظور این نیست که بار دیگر اقدام به جمع آوری اطلاعات شود بلکه اطلاعات بخش‌های گوناگون تجمیع شده و بانک اطلاعاتی مناسبی تشکیل شود.

وی ادامه داد: ایجاد تالار گفتگو ویژه اساتید و انتقال تجارب در ابعاد علمی و غیرعلمی، فراهم نمودن دیدار اساتید حوزه به‌صورت جمعی با بزرگان حوزه به‌ویژه مراجع عظام تقلید که رهنمودهای ویژه اساتید سطح یک گرفته شود از دیگر مطالبات این کارگروه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان به مطالبات علمی و آموزشی کارگروه آزاد اساتید اشاره کرد و گفت: توجه و برنامه‌ریزی برای رشد اساتید در ساحت‌های علمی و مهارتی، ایجاد زمینه انتقال تجارب و هم‌افزایی بین اساتید با روش‌های گوناگون و توجه ویژه به اساتید پایه اول تا سوم از دیگر مطالبات این کارگروه هستند.

وی بیان کرد: مرکز مدیریت باید گروهی را برای مطالعه شرایط اساتید پایه یک تشکیل دهد و تدابیری برای انتخاب اساتید پایه اول اندیشیده شود چرا که شخصیت طلبه در پایه اول تشکیل می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ترویج فرهنگ شاگرد پروری در میان اساتید با روش‌های گوناگون، ایجاد مجله علمی ویژه اساتید و فراهم‌سازی زمینه انعکاس  نظرات اساتید، تهیه و ارائه منابع علمی و نرم‌افزارهای موردنیاز اساتید، تدبیر راهکارهایی برای ماندن اساتید مجرب در سطح یک و برقراری اردوهای علمی از دیگر مطالبات این کارگروه در بخش مطالبات علمی و آموزشی است.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha