شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
دکتر سید عبدالرسول علم الهدی

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)، زندگی دین مدارانه و سواد رسانه ای را به عنوان راه مقابله با آسیب های فضای مجازی توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر سید عبدالرسول علم الهدی ، طی سخنانی در نشست گونه شناسی کاربران فضای مجازی در ارتباط با زندگی عفیفانه که در سالن جلسات مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد ،اظهار داشت: ارتباطات صمیمی در نوع نگارش، صحبت از تنهایی و گرفتاری های عشقی، انتخاب همراهان و اضافه کردن کاربران غیر عفیف می تواند منجر به تبادل اطلاعات شود.

وی افزود: ارتباط صمیمانه در پیش چشم عموم، قربون صدقه رفتن دختر و پسر، گفتگو های صمیمانه پسرانه با هم یا دخترانه با یکدیگر در فضای عمومی، استفاده از شکلک های خاص، بحث در مورد حریم خصوصی از موارد ارتباطات مهیج است.

وی با اشاره به این که سرگرمی ، وقت گذرانی، تامین نیاز عاطفی، هیجانات جوانی، کنجکاوی و نیاز جنسی و ارتباط گیری برای ازدواج، بهتر دیده شدن، فرار از انزوا و سرخوردگی های اجتماعی از جمله انگیزه های حضور در فضای مجازی به شمار می رود، گفت:

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، زندگی دین مدارانه و تجهیز به سواد رسانه ای را از جمله عواملی دانست که باعث مقابله با آفات و آسیب های فضای مجازی می شود و گفت: برخی کاربران متدین در فضای سایبری نه تنها اعتقاد به ارزش های اسلامی داشته بلکه مقید به رعایت این ارزش ها و آداب اسلامی در زندگی مجازی هستند ، اما متاسفانه برخی نیز بی توجه به این امور هستند و به بهانه سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت به خطوط قرمز گناه و معصیت نزدیک می شوند.

وی اضافه کرد: البته ما یک نوع دیگر از کاربران فضای مجازی به نام کاربران متدین بی مبالات را داریم که اعتقاد به احکام و ارزش های اسلامی همچون عفاف دارند اما با این حال در فضای مجازی خود را ملتزم به رعایت شئون و آداب اسلامی نمی دانند.

وی بیان داشت: یکی از نکات مهم در زندگی عفیفانه در فضای سایبری، عدم بازنمایی هویت مجازی یا به اشتراک گذاری مطالبی است که موجب جلب توجه و جذب کاربران غیر همجنس به شخصیت فرد در شبکه های اجتماعی می شود.

علم الهدی خاطرنشان کرد: از سویی در برقراری ارتباط با کاربر غیر همجنس همیشه باید دانست که بین نامحرمان قدری غرور و متانت به همراه کم گویی درارتباطات می تواند فضای ارتباط عفیفانه را مستحکم کند و همچنین کابران می توانند درپاسخ به نامه ها مطالب و سوالات دیگری از سوی غیر همجنس، تعلل ورزیده و معمولا این تاخیر را به صورت نامنظم اعمال کنند.

وی افزود: ضمن آن که می بایست از هرگونه به کار بردن افعال و ضمایر مفرد در مخاطب قرار دادن کاربر غیر همجنس به شدت پرهیز کرد و از ارتباط مداوم با کاربر غیر همجنس خاص خودداری نمود چرا که در غیر این صورت امکان صمیمیت افزایش می یابد.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha