شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
امامزاده نجمه خاتون بشرویه

حوزه/آستان مقدس امامزاده نجمه خاتون(س) بشرویه واقع در روستای ارسک شهرستان بشرویه مکانی با رنگ و لعاب دینی و فرهنگی است که با امکانات مناسب، پذیرای خانواده ها و مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، تغذیه معنوی شیعیان در زمان غیبت امام عصر(عج) از طریق بقاع و حرم‌های متبرکه امامان و فرزندان و نوادگان ائمه معصومین(ع) امری لازم است، لذا امامزاده‌ها از مهمترین پناهگاه‌های دینی و عقیدتی شیعیان به شمار می‌آیند.

در دین اسلام زیارت قبور و توسل نمودن و شفاعت خواستن از اهم امور دینی تلقی می‌گردد، یکی از اماکن کسب فیض و نزول رحمت الهی جوار قبور امامزادگان است که بزرگان دین و علمای اسلام به مستحب بودن زیارت آن نظر داده اند و در اکثر مناطق ایران قبور امامزادگان مانند ستارگان درخشان شناخته شده و مورد احترام همگان می‌باشد.

ایرانیان به امامزادگان اعتقاد بسیار بالایی دارند و همین سبب می‌شود که افراد متمکن و خیراندیش، بخشی از اموالشان را جهت کمک به زائران و مسافران و تدارک وسایل سفر آن‌ها و تهیه مقدمات پذیرایی و اقامت آنها اختصاص بدهند و حتی موقوفاتی را برای بقاع متبرکه در نظر می گیرند که باعث ماندگاری اماکن مذهبی می‌شود.

انجام نذر و قسم بسیار کارساز است و ساخت وساز بناهای مذهبی و هزینه کردن براساس نذر و قسمی که انجام می‌گیرد از جمله کارهای مورد نظر شیعیان می باشد، در تمدن ایرانیان بقاع متبرکه هم نقش ویژه‌ای داشته است و وقتی به وضعیت معماری بقاع متبرکه نگاه کلی می اندازیم به راحتی می‌توانیم به تمدن دیرینه ایرانیان و اهتمام آن‌ها به معماری سنتی و خلق آثار بدیع و نو پی ببریم.

معرفی آستان امامزاده نجمه خاتون(ع)

آستانه امامزاده نجمه خاتون (ع) در روستای مجد و در فاصله 22 کیلومتری غرب محور بشرویه ـ طبس قرار دارد، این روستا از توابع بخش ارسک شهرستان بشرویه می‌باشد.

این امامزاده  که با 24 واسطه به امام سجاد(ع) منتسب است در دامنه کوه و مشرف بر اراضی کشاورزی قرار دارد و از آب و هوای مطلوبی در ایام بهار و تابستان برخوردار است.

 ساختمان امامزاده

اولین بانی و زمان ساخت بنای اولیه به درستی مشخص نیست اما آنچه مطلعین محلی به نقل از اجداد خود نقل می‌کنند پیشینه بنای اولیه به بیش از 100 سال می‌رسد.

ساختمان اولیه اتاقکی گلی و خشتی بود، در سال 1373 آقای حاجی احمد عطایی که برادر شهید بود با همکاری مردم اقدام به نوسازی این زیارتگاه می‌کند، طی سال‌های 82 تا 84 با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه این بنا به طور کامل بازسازی و مرمت شد.

ضریح بقعه متبرکه بی‌بی نجمه خاتون(س) از جنس آلومینیوم است که با گنبدی به رنگ سبز از فاصله دور خودنمایی می‌کند، همچنین چشمه‌ای جاری در زیر پای این بقعه همراه با وجود درخت سرو بلند قدی با قدمت بیش از300 سال، جلوه‌ای مطلوب به این بقعه متبرکه بخشیده است.

اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی در امامزاده نجمه خاتون (ع)

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، اظهار داشت: همه ساله تعداد زیادی از مردم بشرویه و فردوس و دیگر نقاط همجوار برای زیارت به این مکان مقدس مشرف می‌شوند.

محمود قیصری با اشاره به اینکه این بقعه متبرکه در طول سال میزبان بیش از 20 هزار زائر است، اضافه کرد: بیشترین زمان حضور زوار، شب‌های چهارشنبه، ماه شعبان، تعطیلات نوروزی و تابستان است.

وی از اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی در طول سال در این بقعه متبرکه خبر داد و گفت: اکثر برنامه‌های فرهنگی و مذهبی شهر، در ایام خاص در این امامزاده با کرامت برگزار می‌شود و نذورات و درآمد این امامزاده در همان بقعه صرف می‌شود.

 امکانات رفاهی و خدماتی بقعه

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه با بیان اینکه ضریح بقعه متبرکه بی‌بی نجمه خاتون(س) شامل بخش‌های فرهنگی و قرآنی و امکاناتی نظیر رایانه و کتابخانه و انبار است، مطرح کرد: یک زائرسرا، پارکینگ جهت پارک خودروها و قسمت بازی کودکان از دیگر امکانات موجود در این بقعه متبرکه است.

قیصری از اجرای برنامه‌های مذهبی، فرهنگی و هنری طی تعطیلات نوروز در قالب طرح آرامش بهاری در 5 بقعه متبرکه شهرستان بشرویه خبر داد و افزود: اجرای این طرح چند سالی است که در سطح بقاع متبرکه آغاز شده و بازتاب مثبتی را در جذب گردشگر مذهبی داشته است.

وی تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و ایجاد فضایی آرام و امن برای استراحت مسافران نوروزی را از اهداف اجرای طرح آرامش بهاری ذکر کرد و یادآور شد: طرح مذکور از 25 اسفند ماه آغاز شده و تا پایان روز 15 فروردین ادامه دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بشرویه اعلام کرد: امامزاده محمدبن اصغر روستای هوگند، امامزاده محمدبن اسحاق(ع) روستای کرند، امامزاده سیدعبدالکریم روستای ده کرم، امامزاده سیدمحمد روستای ساغند و امامزاده بی بی نجمه خاتون(ع) روستای مجد میزبان این طرح هستند.

 پذیرش و اسکان مسافران نوروزی

قیصری مطرح کرد: برپایی خیمه معرفت،غرفه‌های ویژه کودک و نوجوان، مشاوره خانواده، مسابقات فرهنگی هنری و برگزاری نماز جماعت در دو نوبت ظهر و عصر و مغرب و عشاء از جمله خدمات در نظر گرفته شده در این بقاع است.

وی با اشاره به اینکه 17 باب زائرسرا در کنار آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان بشرویه در اختیار زائران و مسافران نوروزی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تجهیزات و امکانات لازم در زائرسراها و سوئیت‌های بقاع متبرکه از برای استقبال از مسافران آماده و استانداردسازی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha