یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مستند ۱۷

حوزه/ رونمایی از مستند "هفده" درباره زندگی شهید حسن کریدی بهانه ای بود تا بار دیگر ایمان بیاوریم در نوجوانی و سن ۱۷ سالگی هم می توان یک شبه ره صدساله را پیمود و در آزمون الهی نمره بیست را کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، عصر دیروز، مستندی تحت عنوان" هفده " در سینما آیه قم رونمایی و اکران شد که روایتگر زندگی و شهادت حسن کریدی شهید مدافع حرم ۱۷ ساله از عراق و گروه النجباء این کشور بود و در این مراسم علاوه بر پدر و مادر شهید ، نمایندگانی از جریان های مقاومت اسلامی منطقه اعم از یمن و عراق و سوریه تا بحرین و لبنان در جلسه حضور داشتند.

طلیعه این مستند که به کارگردانی حجت‌الاسلام محمد حاجی مقصودی از روحانیون خوش فکر و انقلابی و به همت مرکز ارتباطات و امور رسانه‌ای مقاومت اسلامی نجبا در ایران ساخته شده، با صحنه هایی از بازی فوتبال نوجوانان عراقی آغاز می شود، آن جا که قبل از هر چیز از آن ها درباره سنشان پرسیده می شود و همگی به عدد 17 اشاره می کنند.

عددی که بعد متوجه می شویم نشان دهنده سن و سال شهید کریدی در هنگامه آسمانی شدن و فدایی شدن برای عمه سادات زینب کبری(س) است؛ شهیدی که در سن بسیاری از نوجوانان با هزار امید و آرزو، راه جهاد و شرف را برگزید و در نهایت نه در کشور خود عراق بلکه در سوریه و منطقه لاذقیه به آرزویش دست یافت.

پدر شهید در این مستند از نقش مهم فتوای جهاد کفایی آیت الله العظمی سیستانی سخن گفت و این که تنها فرزندش برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) به میدان جهاد شتافت و بعد از حضور در جبهه های عراق در نهایت در سوریه به فیض عظیم شهادت رسید.

اشاره داشت به این که حسن تنها فرزندش بوده و آن ها خانواده ای متمول بوده اند که حتی پول سلاح فرزند مجاهد را نیز خودش پرداخته است.

می گفت: پسرم در راه امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) جهاد کرد و در این راه به علی اکبر(ع) اقتدا نمود. در سال 2014 میلادی به گروه النجباء عراق برای آزادسازی مناطق تحت تصرف داعش و تکفیری ها پیوست و در سال 2017 در لاذقیه شهید شد.

در ادامه ، تصویری از یکی از مستشاران نظامی کشورمان نشان داده می شود که البته تصویر او به جهت ملاحظات خاص، مات است، اما با این حال او به زیبایی از حالات خاص معنوی شهید نوجوان عراقی سخن می گوید: " در روزهای آخر ، حس و حال عجیبی داشت؛ خیلی تیز و شجاع بود با این حال هیچ گاه نماز صبح آخرش را از یادم نمی رود و حاضرم آن دو رکعت نماز شهید حسن کریدی را با همه اعمالم در طول زندگی معاوضه کنم و ای کاش این چنین می شد."

این فرمانده نظامی همچنین افزود: "سخن شهید کریدی و دیگر شهدای مدافع حرم از کشور عراق این بود که دفاع از حرم اهل بیت (ع) نباید به عراق منحصر شود، کما این که در کنار ما برادران ایرانی، افغانی و پاکستانی نیز در سوریه حضور دارند و از حرم عقیله بنی هاشم(ع) دفاع می کنند."

در بخش دیگری از مستند، فیلم های کوتاهی از عملیات نظامی نجباء عراق پخش می شود و به همراه آن موسیقی حماسی گروه های مجاهد در وصف رشادت مدافعان حرم زینبی پخش می شود که حس و حالی مناسب به اثر می بخشد.

یکی از بخش های جذاب و در عین حال متاثر کننده مستند "هفده" ، بخشی است که در آن مادر شهید ، تصویر زیبای شهید را در بغل گرفته و آن را با دستمال پاک می کند و در ادامه می گوید: "حسن با شهادتش جگرم را سوزاند. نبودنش برایم خیلی سخت است. این اواخر که ناراحتی من را از رفتن به سوریه می دید، می گفت: " چه جوابی می خواهی به حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) بدهی در روز قیامت، اگه اجازه ندهی که من به جهاد بروم"

آخرین بخش مستند نیز پاسخ جالب و معنادار این شهید والامقام است وقتی از او می پرسند که چگونه می توانی زندگی شیرین دنیایی را رها کنی و گام در مسیری بگذاری که ممکن است به شهادت ختم شود، گفت: "زندگی زیباست اما شهادت در راه خدا و برای دفاع از اهل بیت(ع) بسیار زیباتر است و من این را می پسندم"

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha