دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
ریگان

حوزه/ حجت الاسلام علی رنجبر نژاد در رابطه با تشدید گرد وغبار در شهرستان ریگان گفت: شدت گرد و غبار در برخی فصول آن قدر زیاد است که برخی نخل‎ها زیر شن‎ها مدفون شده‎اند و باروری خود را ازدست داده‎اند و وضعیت معیشتی مردم در خطر است.

حجت الاسلام علی رنجبر نژاد امام جمعه شهرستان ریگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، در رابطه با تشدید گرد و غبار در شهرستان ریگان، گفت: در روزهای اخیر بار دیگر شاهد وجود ریزگردها در آسمان شهرستان ریگان بودیم که باید گفت بحث گرد و غبار در ریگان از سالهای دور مشکل ساز بوده است، اما متاسفانه در سالهای اخیر این امر تشدید شده است و مشکلات زیادی به همراه داشته است.

وی افزود: در شرق استان کرمان شهرستانهای ریگان و فهرج از لحاظ موقعیت جغرافیایی در دامن این گرد و غبارها قرار دارند و دیگر شهرستانها چون بم از این بابت آسیب کمتری میبینند. در گذشته به علت وجود درختهای کهور در بیابانهای اطراف ریگان کمتر شاهد این نوع گرد و غبارها بودهایم اما در سالهای اخیر به علت خشکسالیهای به وجود آمده و خشک شدن درختان کهور، شنهای بیابانهای اطراف با اندک بادی بلند میشوند و گرد و غبار در آسمان تشدید میشود.

امام جمعه ریگان به مشکلات به وجود آمده به خاطر وجود گرد‌‌وغبار اشاره کرد و افزود: بالا رفتن غلظت ریزگردها در هوای شهرستان موجب مشکلات زیادی شده که از آن جمله میتوان به بیماریهای ریوی و حساسیتهای تنفسی اشاره کرد.

وی در ادامه اختلال در وضعیت معیشتی مردم را از دیگر مشکلات به وجود آمده برشمرد و بیان کرد: به علت عدم وجود پروژه و یا کارخانه ای در این شهرستان، زمینه اشتغال زایی برای مردم وجود ندارد و تنها راه معیشت مردم این شهرستان از طریق نخلستانها می باشد که آنهم به خاطر خشکسالیها و گرمای زیاد با مشکلات زیادی روبرو شده است و وجود ریزگردها در آسمان بر مشکلات آنها افزوده است.

حجت الاسلام رنجبر نژاد افزود: شدت گرد و غبار در برخی فصول آنقدر زیاد شده که برخی نخلها زیر شنها مدفون شدهاند و برخی دیگر باروری خود را ازدست دادهاند.

وی به وظیفه مسئولین در قبال این مشکل اشاره کرد و گفت: با توجه به کمبود منابع آبی و سفرههای زیرزمینی، مسئولین باید با طرحی اساسی به داد مردم این شهرستان برسند. مسئولین استانی و کشوری هچون وزیر جهاد کشاورزی از این شهرستان بازدید کردهاند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم این شهرستان قرار گرفتهاند و باید به مشکلات این مردم بپردازند.

امام جمعه ریگان ادامه داد: یکی از طرحها مالچ پاشی است که این طرح موقتی است و تاثیر کوتاه مدت دارد و بهترین راهکار بحث نهال کاری و درختکاری است که با توجه به خشکسالی موجود، مسئولین باید با شناسایی درختهای متناسب با آب و هوای بیابانهای این شهرستان به کشت آنها در این مناطق بپردازند.

وی به دیگر علل وجود ریزگردها اشاره  و تصریح کرد: البته بیابانهای اطراف شهرستان ریگان تنها بخشی از مشکل است و بخش دیگری از ریزگردها از طرف استان سیستان و بلوچستان میآید که باید با همکاری میان دو استان در برطرف نمودن اساسی و ریشهای این مشکل گام برداشت.

حجت الاسلام رنجبر نژاد به فعالیت محیط زیستی روحانیون این شهرستان اشاره کرد و گفت: در این شهرستان قریب به سی و پنج روحانی معمم در حال فعالیت هستند که تعداد پانزده نفر در این منطقه از طرف قرارگاه آبادانی و پیشرفت سپاه اعزام شدهاند و طبق برنامهها و سیاستهای این قرارگاه یکی از فعالیتهای محوله آنها فعالیتهای محیط زیستی  چون کشت نهال است که این کار با وجود دشواریها در حال انجام است.

انتهای پیام.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha