سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
احمد ابوترابی

حوزه/ رئیس مرکز پژوهشی دائرة المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از رونمایی ۲۶ جلد کتاب ارزشمند در ۱۰ عنوان و هفت نرم افزار علمی و پژوهشی در آغاز هفته پژوهش خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین احمد ابوترابی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اعلام این خبر اظهارداشت: بحمدلله این مجموعه علمی و پژوهشی به ریاست عالیه حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی هر سال شاهد ارائه خدمات نوین علمی و پژوهشی اثر گذار به جامعه علمی کشور می باشد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: مراسمی که روز پنجشنبه 22 آذرماه با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله جوادی آملی آغاز و با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی دنبال می شود، در واقع رونمایی از حاصل تلاش 10، 15 و 20 ساله محققان و پژوهشگران مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی می باشد که به مناسبت آغاز هفته پژوهش از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به جامعه علمی کشور معرفی می شود.

رئیس مرکز پژوهشی دائره المعارف علوم عقلی اسلامی گفت: در روز رونمایی از سه اصطلاح نامه ؛«فلسفه اخلاق»، «فلسفه سیاسی» و « معرفت شناسی» که در این آثار سعی شده است اصطلاحات فلسفه های مضاف اسلامی با فلسفه غرب مقایسه شود تا نقشه جامع علمی را به ما ارائه دهد. این سه اثر فاخر دارای سه نرم افزار می باشند.

وی به رونمایی دو پرونده علمی با موضوع «منطق» و «فلسفه» اشاره کرد و افزود: در پرونده علمی منطق محققان با بررسی 150 جلد کتاب  موفق به جمع آوری مطالب ارزشمندی در قالب 124 موضوع اصلی و بیش از دو هزار ریزموضوع در 47 هزار صفحه شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی ادامه داد: پرونده علمی دوم با موضوع «فلسفه» می باشد که با بررسی 382 جلد کتاب و منبع علمی محققان توانستند 398 موضوع اصلی و بیش از دو هزار و 135 ریز موضوع در 167 هزار صفحه دسته بندی و هر دو پرونده – منطق و فلسفه- را در قالب نرم چهار حلقه DVD   و به صورت فلش کارت به جامعه هدف تقدیم کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به رونمایی از «شیوه نامه های دائره المعارف علوم عقلی» اشاره کرد و اظهارداشت: هر دائره المعارف تمام آیین نامه های خود را در این شیوه نامه های قرار می دهد و در روز پنجشنبه از 8 شیوه نامه؛ «ویرایش نگاری»، « تنظیم ارجاعات»، «اصطلاح نویسی»، «ویرایش فنی و صوری»،«پرونده علمی» ، «تدوین مقالات»، «مدخل گزینی» و« منبع گزینی» رونمایی خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: «معجم موضوعی کتاب های فلسفی» در قالب دو کتاب و نرم افزار حاوی نکته نظرات و مطالب 4 فیلسوف نام آشنای اسلام همچون؛ ابن سینا، خواجه نصرالدین طوسی، میرداماد و صدرالمتالهین می باشد.

وی از «منابع کتابشناسی به زبان لاتین» به عنوان دیگر کتب روز رونمایی اشاره کرد و افزود: این مجموعه در قالب 5 کتاب و با بررسی بیش از 30 هزار کتاب، مقاله و مجله علمی پیرامون علوم عقلی اسلامی به زبان های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و روسی می باشد که به جامعه علمی کشور معرفی خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی ادامه داد: «کتاب شناسی تفصیلی فلسفه اسلامی» دیگر اثر جدید مرکز می باشد که ماحصل تحقیق و پژوهشی بر روی هزار و 130 کتاب و مقاله علمی در کتابخانه های مختلف کشور با موضوع فلسفه اسلامی شناسایی و به صورت موضوعی دسته بندی و با قابلیت ارجاع به آدرس صفحات کتاب در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

وی به برگردان کتاب منطق رواقی که به زبان انگلیسی می باشد، اشاره کرد و گفت: این کتاب با هدف شناسایی مرزهای منطق اسلامی و ارسطویی برای اولین بار توسط دکتر مهدی عظیمی ترجمه شده و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار جامعه علمی کشور قرار می دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی در پایان یادآور شد: آیین رونمایی از 10 دستاورد متنوع علمی، پژوهشی و تحقیقاتی مرکز پژوهشی دایرة المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روز پنجشنبه 22 آذر ماه ساعت 8:30 در سالن همایش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)  واقع در بلوار جمهوری برگزار می شود.

گفت وگو: اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha