سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تبلیغ دین

حوزه/ اول تیرماه، سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان روز «تبلیغ و اطلاع رسانی دینی» نامگذاری شده است، این روز فرصتی ارزشمند برای ارزیابی فعالیت ها، دستاوردها، ضعف ها و راهکارهای ارتقای عملکرد در این حوزه است.

 خبرگزاری «حوزه» - بیرجند/ به موازات تبلیغ دین، اطلاع رسانی دینی مقوله ای است که باید با جدیت مورد توجه قرار گرفته و وقایع و رویدادهای این حوزه به صورت فراگیر به اطلاع عموم برسد، بدون شک این کار نباید تنها محدود به فضای داخلی کشور باشد، بلکه می بایست فراتر از مرزها را نیز در بربگیرد تا همه تشنگان حق و حقیقت در اقصی نقاط عالم از معارف غنی اسلام ناب سیراب شوند.

اول تیرماه، سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان روز «تبلیغ و اطلاع رسانی دینی» نامگذاری شده است، این روز فرصتی ارزشمند برای ارزیابی فعالیت ها، دستاوردها، ضعف ها و راهکارهای ارتقاء عملکرد در این حوزه است.

بر این اساس خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند به سراغ چند تن از کارشناسان و فعالان عرصه تبلیغ دین رفته و درباره بایسته ای این میدان اثرگذار و در عین حال حساس با آنان به گفتگو نشسته است:

 

جایگاه منبر و محراب و تبلیغ چهره به چهره

حجت الاسلام علیجان دلدار با بیان این که حقیقت دین جاذبه دارد و مبلغان باید به صورت شفاف دین را برای مردم بازگو کنند، گفت: مبلغ دین ابتدا باید خود به احکام اسلامی عمل کند بعد بتواند مبلغ دین باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی (ع) بیرجند با بیان اینکه الگوهای مبلغین دینی ما در عصرحاضر امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب‌اند، ادامه داد: متولیان فرهنگ جامعه باید از همه ابزار روز برای تبلیغ دین استفاده کنند.

حجت الاسلام دلدار، اخلاص و کار خالصانه را از ویژگی های یک مبلغ دین دانست و ادامه داد: امام و رهبر معظم انقلاب، علاوه بر رهبری نظام اسلامی، با جهاد خالصانه، به عنوان مبلغ دین شناخته می شوند و باعث عزت و سرافزاری اسلام شدند.

وی با بیان اینکه مطبوعات، صدا و سیما و فعالان فضای مجازی نقش اساسی در تبلیغ دین دارند، عنوان کرد: با وجود ابزارهای روز، نباید از منبر و محراب و تبلیغ چهره به چهره غافل شد و این وظیفه همه طلاب و روحانیون است.

 

اخلاق نیکو؛ مهمترین عامل جذب مخاطب

حجت الاسلام ابوالقاسم لطفی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی بیرجند هم با اشاره به اینکه زمانی که مردم عمل و کار شایسته را از مبلغین دینی ببینند، همراه آنها می شوند، گفت: مردم عمل خالصانه امام خمینی(ره) را دیدند، لذا با ایشان همراه شدند.

وی، اخلاق نیکو را مهمترین عامل جذب مخاطب دانست و ادامه داد: اخلاق نیکوی پیامبر(ص) موجب شد که مردم به سمت ایشان گرایش پیدا کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بیرجند با اشاره به ویژگی های تبلیغ چهره به چهره، عنوان کرد: قرآن تاکید فراوانی بر تبلیغ چهره به چهره دارد، لذا مبلغان به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

 

تبلیغ چهره به چهره بهترین روش تبلیغی است

حجت الاسلام ابوالفضل صادقی خواه، کارشناس فرهنگی نیز با اشاره به حجم گسترده شبهات، گفت: دشمن برای سست کردن و تضعیف پایه های اعتقادی و دینی مردم به ویژه قشر جوان و نوجوان تلاش می کند،‌ لذا لازم است مبلغان دسیسه های دشمن را بشناسند.

کارشناس فرهنگی مساجد ادامه داد: اجرای برنامه ها و طرح های مختلف و موثر برای رسیدن به وضعیت مناسب فرهنگی و دینی جامعه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که باید به آن توجه ویژه ای کرد.

وی، تبلیغ چهره به چهره را بهترین روش تبلیغی دانست و افزود: در عصر کنونی که ابزارهای تبلیغی دستخوش تحول شده است، تبلیغ در فضای مجازی هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

عوامل جذب مخاطب

حجت الاسلام علی کوثری نیا، مسئول امور مبلغین اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم با گرامی داشت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی، اظهارداشت: اهمیت تبلیغ در فرهنگ اسلامی به اندازه ای است که قرآن اهتمام آن را برای گروهی از مردم واجب دانسته است.

مسئول امور مبلغین اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی، آشنایی کامل نسبت به اوضاع جغرافیایی، فرهنگی، آداب و رسوم و ارزش های حاکم بر جامعه را از ویژگی های یک مبلغ موفق دانست و عنوان کرد: آشنایی با زبان و مشکلات مردم، شناسایی اختلافات قومی و طایفه ای و ریشه یابی آن و ارتباط با افراد مطلع از ضرورت های فعالیت تبلیغی است.

حجت الاسلام کوثری نیا ادامه داد: صبوری، گذشت، عدل و انصاف، توجه به حضور اقشار مختلف و سلایق آنها، تامین و مرتفع کردن نیازهای معنوی مردم از مسائلی است که باید طلاب و روحانیون به آنها توجه ویژه ای داشته باشند.

مسئول امور مبلغین اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: یک مبلغ باید با مردم بر پایه عقل، فهم، درک و استعداد آنان سخن بگوید،‌ ضمن اینکه دلسوزی، شفقت، اخلاق نیکو، خیر خواهی و مصلح بودن از عوامل موثر در جذب مخاطب است.  

حجت الاسلام کوثری نیا با تاکید بر اینکه مبلغ زبان گویای اسلام است، گفت: مبلغ با استفاده از منبع بسیار عظیم قرآن و عترت می تواند مردم را هدایت کند.

 

انتهای پیام / ک

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha