شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست مدیران و معاونین حوزه علمیه استان کرمان با آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ نائب رئیس جامعه مدرسین گفت: مهمترین چیزی که برای حفظ رابطه مردم با انقلاب نیاز داریم این است که بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم، این مردم همان مردمی هستند که با امام و مقام معظم رهبری و شهدا عهد و پیمان بستند و تا آخر هم پای این عهد و پیمان باقی خواهند ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، در گفت و گویی به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر و چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  به مهمترین مسائل کشور و انقلاب اسلامی پرداخته است . متن گفت وگو را در ذیل بخوانید .

در آستانه چهل و یکمین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی قرار داریم. انقلابی که با رهبری امام خمینی و همراهی مردم ایران بر استبداد داخلی و استکبار جهانی پیروز شد. یکی از ارکان انقلاب، روحانیت و حوزه های علمیه بودند که در راس آنها رهبری یک فقیه و مرجع دینی قرار داشت. بنابراین شکی نیست که ادامه مسیر انقلاب هم تا حدود زیادی به بیداری و هوشیاری حوزه های علمیه بستگی دارد. به نظر حضرتعالی، امروز حوزه های علمیه و روحانیت در بیان و تشریح صورت و سیرت نظام اسلامی و تبیین ارزش ها و گفتمان انقلاب اسلامی، چه نقشی دارند؟

همان طور که اشاره کردید حوزه های علمیه و روحانیت در حقیقت از منادیان اصلی انقلاب بودند. آن روزی که امام (رضوان الله تعالی علیه) تنها بود و یاران کمی هم در کنار او بودند، آن روزی که فریاد رسای امام در مقابل طاغوت بلند شد، همین بزرگان و روحانیت و طلاب در حوزه‌های علمیه بودند که به ندای ایشان لبیک گفتند. بعد هم به تدریج اقشار دیگر جامعه در کنار امام و روحانیت قرار گرفتند. درحقیقت روحانیت مفاسد دستگاه طاغوت را برای مردم روشنگری کردند و مردم را وارد صحنه کردند. مخصوصا در آن دورانی که سایه سنگین ساواک و نظام طاغوت به گونه ای بود که کسی جرات نمی کرد سخنی بگوید. چون کمترین نظر مخالفی علیه رژیم پهلوی حتی در خلوت، باعث زندانی شدن،تبعید و شکنجه می‌شد. در چنان شرایطی امام راحل تابوها را شکستند و با فریاد رسای خود، دلهای مردم را بیدار کردند. ایشان هراس و ترس را از دل های مردم برداشتند، به مردم روحیه خودباوری و اعتماد به نفس دادند، به مردم جرات و شهامت دادند، درنتیجه مردم هم به صحنه آمدند و بالاخره انقلاب اسلامی ما پیروز شد. در این مسیر قطعا روشنگری روحانیت در کنار سایر دلسوزان انقلاب از مراکز علمی و دانشگاهی موثر بود. بعد از پیروزی انقلاب هم روحانیت همراه و یاور انقلاب بود و همچنان شاهدیم که حوزه های علمیه و روحانیت در سنگرهای مختلف کنار نظام اسلامی ایستاده اند.

البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طبعا دشمنان ما توطئه های مختلفی برای ضربه زدن به انقلاب یا جدایی روحانیت از انقلاب طراحی و اجرا کردند و هنوز هم مشغول توطئه هستند اما کسانی که در این میدان ایستاده و به روشنگری می پردازند و توطئه های دشمنان را خنثی می کنند و همچنان حامی جدی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی هستند، همین حوزه های علمیه و روحانیت عزیز هستند و ان‌شاءالله امیدواریم به عنوان یک رسالت اصلی و اساسی، این راه را ادامه بدهند تا بتوانیم این انقلاب مقدس را به دست صاحب اصلی اش که حضرت بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء است برسانیم.

دنیا گرایی مسئولان آفت بزرگی برای انقلاب اسلامی است

مقام معظم رهبری در بیان برخی از آسیب های متوجه نظام اسلامی به مواردی همچون دنیازدگی، ضعف بعضی از مدیران، سستی بینش و ایمان انقلابی و اسلامی در بعضی از مسئولان و عدم اتحاد کلمه، اشاره کردند. لطفا بفرمایید چگونه می‌توان این آسیب ها را از نظام اسلامی دور کرد؟

همان طور که اشاره کردید در هفته های اخیر شرایطی در کشور پدید آمد که شاهد این همدلی و حضور مردمی در صحنه بودیم. مخصوصا بعد از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و آن تشییع جنازه بسیار باشکوه که حقیقتا یک خیزش انقلابی و به تعبیر مقام معظم رهبری، یوم الله بود. این صحنه عظیم نشان داد که رابطه مردم با انقلاب و نظام اسلامی و رابطه مردم با خدمتگزاران نظام اسلامی و کسانی که خدمت خالصانه انجام می دهند، یک پیوند عمیق است. این حضور باشکوه که برای دنیا مایه بهت و ناباوری بود، نشان دهنده همین نکته بود که رابطه مردم با انقلاب یک رابطه عمیق، ژرف و ناگسستنی است. بنابراین مردم صاحبان اصلی این انقلاب هستند و چنانچه اگر حادثه ای انقلاب و کشور را تهدید کند، همه مردم با سلائق مختلف در میدان حضور پیدا می کنند.

مهمترین چیزی که برای حفظ رابطه مردم با انقلاب نیاز داریم این است که بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم. این مردم همان مردمی هستند که با امام و مقام معظم رهبری و شهدا عهد و پیمان بستند و تا آخر هم پای این عهد و پیمان باقی خواهند ماند. اما این ما هستیم که در وعده هایی که به مردم می دهیم، باید صادقانه عمل کنیم. مردم توقعات و انتظاراتی دارند که مسئولان کشور باید برای برآورده ساختن آنها، بیشتر تلاش کنند. در حقیقت همه ما باید خود را در غم و شادی مردم شریک بدانیم. به این ترتیب اعتماد مردم به مسئولان حفظ خواهد شد و در آن صورت تمام توطئه‌هایی هم که دشمنان علیه انقلاب برنامه ریزی می‌کنند و همه تهدیدات آنها، نقش بر آب می شود.

بنابراین فراموش نکنیم که حامی اصلی انقلاب و نظام، بعد از عنایات و امدادها و توجهات الهی و رهبری مقام معظم رهبری، خود مردم هستند. این مردم چهل سال است که با وجود همه سختی‌ها، تحریم‌ها، تهدیدها، جنگها و فشارها همچنان پای انقلاب ایستاده اند. این فراز و نشیب هایی که احیانا گاهی به خاطر عملکرد و ضعفهای داخلی و گاه به خاطر فشارها و توطئه‌های دشمنان خارجی به وجود می‌آید، در مقابل اراده ملت ایران ناچیز است و  ان شاءالله غلبه و پیروزی نهایی با مردم عزیز و رشید ایران خواهد بود.

مقام معظم رهبری به عنوان دیده بان بیدار، دائما مسائل مختلف انقلاب را رصد می کنند و آن چه که در بیانات ایشان آمده سخنان کاملا درستی است. این یک حقیقت است که انقلاب های بزرگ معمولا با مشکلاتی مواجه می‌شوند؛ گاهی به خاطر غفلت ها و بی توجهی ها، گاهی دنیاگرایی مسئولان و گاه عملکردهای نامناسب. بنابراین این هشدارهای رهبر معظم انقلاب، مسیری را برای افراد جامعه مخصوصا مسئولان کشور ترسیم می کند که غفلت نکنند و توجه شان را بیشتر کنند و حواسشان باشد که این اشکالات، آسیب هایی جدی برای نظام و انقلاب اسلامی در پی دارد. اگر خدای نکرده مسئولان ما به جای سادگی و ساده زیستی به دنیاگرایی روی بیاورند، این قطعا آفت بزرگی برای انقلاب اسلامی است. اگر عملکردها هم در تراز انتظارات مردم و نظام اسلامی نباشد، باز آفت بزرگی است. من فکر می کنم روشنگری رهبر معظم انقلاب، توجه هرچه بیشتر مسئولان کشور و مطالبه‌گری مردم می‌تواند مانع بسیاری از مشکلات و نواقص کشور باشد. یعنی خود مردم دیده‌بانانی باشند که می توانند عملکرد و کارکرد مسئولان را رصد کنند. به عبارت دیگر خود مردم با آن چراغ راهی که رهبری در مسیر اهداف انقلاب ترسیم می کنند، انحراف ها و کج روی ها را شناسایی کنند و به موقع در صحنه‌ها حاضر بشوند تا انشاءالله خطری انقلاب ما را تهدید نکند. به هرحال همان طوری که مقام معظم رهبری هم فرمودند خطرات پیش روی ما جدی است و اگر درست و به موقع به آن‌ها رسیدگی نشود، گریبان کشور را می‌گیرد.

تمدن واقعی اسلامی، زمانی است که حضرت حجت (عج)  ظهور کنند

 در بحث تکمیل زنجیره تمدن اسلامی از مفاهیمی چون انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی نام برده می‌شود. به نظر حضرتعالی اکنون در کدام مرحله هستیم؟

ما هنوز تا تمدن اسلامی فاصله بسیار داریم. البته گام های زیادی را در این مسیر برداشته‌ایم. به هرحال در این کشور انقلابی باشکوه و پرعظمت شکل گرفته، دولتی اسلامی تشکیل شده که البته خود این دولت هم با دولت آرمانی اسلامی فاصله دارد. به هرحال در این مسیر، برای رسیدن به تمدن اسلامی کارهای زیادی انجام شده اما برای رسیدن به آن قله اصلی و اساسی یعنی تمدن اسلامی مطلوب و موردنظر اسلام، نیاز به حرکت شبانه روزی داریم تا جامعه را آماده تحقق آن بکنیم. چون تمدن اسلامی دیگر منحصر به ایران اسلامی نیست، حرکتی است که باید بتواند جوامع مختلف را تحت تاثیر خود قرار بدهد. بنابراین برای رسیدن به آن، لازم است بسترها و زمینه های آن را در داخل ایران اسلامی به عنوان الگو فراهم کنیم تا برای کل جهان اسلام جاذبه ایجاد شود و اگر چنان شرایطی ایجاد شد، حرکت به سوی تمدن اسلامی نیز آغاز می‌شود که البته زمینه های آن را کاملا احساس می‌کنیم. گرایش هایی که امروز در جبهه مقاومت دیده می شود و این همراهی و همدلی که بین مردم کشورهای منطقه احساس می کنیم، ناشی از همین جاذبه است. نمونه آن را می‌توان در تشییع باشکوه شهید سلیمانی در عراق و ایران و برپایی مراسمات مختلف در کشورهای منطقه مشاهده کرد. بنابراین افق را برای آینده‌ی روشن، باز و درخشان می بینیم. همانگونه که رهبر عزیز انقلاب هم در بیانیه گام دوم به خوبی ترسیم کردند و اشاره داشتند اگر شرایط فراهم بشود ما ان‌شاءالله بتوانیم شاهد عصر ظهور باشیم که در حقیقت تمدن واقعی اسلامی، زمانی است که آن عزیز عزیزان و جان جانان ظهور پیدا کنند.

اگر مردم در صحنه باشند و در صحنه باقی بمانند، انقلاب هم ادامه پیدا خواهد کرد

شما به تشییع باشکوه سردار شهید سلیمانی اشاره کردید که اوج همدلی و همراهی مردم بود. بفرمایید با توجه به مصادیق متعدد این همدلی مردم و نظام در طول چهل سال گذشته از جمله انتخابات، راهپیمایی‌ها و مراسمات مختلف، اکنون رابطه مردم و نظام اسلامی چگونه است و برای حفظ این پیوند مردمی چه باید کرد؟

واقعیت مطلب این است که انقلاب اسلامی در عین حال که با رهبری های داهیانه حضرت امام (قدس الله نفسه الزکیه) و مقام معظم رهبری تاکنون ادامه پیدا کرده اما هم حضرت امام و هم مقام معظم رهبری روی این مساله تاکید داشتند و دارند که اگر مردم در صحنه باشند و در صحنه باقی بمانند، انقلاب هم ادامه پیدا خواهد کرد و پیام آن به دنیا منتقل خواهد شد. اما اگر روزی به هر دلیلی مردم خودشان را از صحنه نظام و انقلاب کنار بکشند طبیعتا آن انتظار و امیدی هم که به انقلاب داریم، از دست خواهد داد.

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha