شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
مریم السادات نبوی

نبوی با تاکید بر اینکه قرار گرفتن در سختی ها و بلاهایی نظیر تراژدی کرونا، سبب توجه به ندای واقعیت گرایانه فطرت خداجو در انسان می شود، تصریح کرد: کرونا به ما درس های زیادی می دهد و می فهمیم که در این دنیای پهناور ذره ای بیش نیستیم که به راحتی از صحنه روزگار محو می شویم.

خانم مریم السادات نبوی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، در ارتباط با کارکرد فلسفه برای معنویت زندگی بشر، گفت: فلسفه از طریق پاسخگویی به اساسی ترین سؤالات بشر او را متوجه خلاء معنوی در زندگی می کند؛ این که انسان از کجا آمده به کجا می رود و چگونه باید برود، جزو ضرروی ترین سوالات بشر است که فلسفه قادر است کاملا عقلانی به آن پاسخ دهد و بشر را به سمت معنویت سوق دهد.

وی با بیان اینکه ممکن است  فلسفه  نتواند عمق معنویت را توضیح دهد، ادامه کرد:  فلسفه می تواند جوانب و ابعاد نیاز به آن را تشریح کند؛ چرا که ابزار کار فیلسوف عقل است؛ فلسفه قادر است بدون کمک گرفتن از مکتب خاص و کاملا باز ،مسائل اساسی را تحلیل کند لذا اگر مسیر درست را طی کند مطابق فطرت عمل کرده و نیاز بشریت به معنویت تشریح می کند.

استاد حوزه خواهران در زمینه نحوه مواجهه فلسفه ها و مکاتب بشری به بلایا و حوادث، اظهار داشت: این سؤال بسیار کلی است؛ می دانیم که فیلسوفان و فلسفه ها و مکاتب بشری بسیار گوناگون است و هر کدان موضع خاصی در این رابطه داشته اند و هریک منشا خاصی برای آن قائل شده اند و جایگاه خاصی در نظام هستی برای آن در نظر گرفته اند.

*معنویت گرایی انسان در بلایا و حوادث

مدیر پژوهشکده حضرت زهرا(سلام الله علیها) میبد، در بیان تبیین معنویت گرایی انسان در بلایا و حوادث، ادامه داد: با توجه به احادیث شیعه، انسان ها به گونه ای آفریده شده اند که در بلاها و سختی ها فطرتشان بسیار خداخواه خواهد شد و خدا را می خوانند. به عبارت دیگر بیش از اوقات معمول به یاد معنویت و دعا و خدا می افتند و راه گریزی جز خود خدا نمی یابند، چیزی در دورن آن ها به مردم یاد آور می شود که گره گشای اصلی کارها چیزی ورای مادیات است.

وی در پاسخ به اینکه دنیای پس از کرونا چگونه دنیایی خواهد بود؟، افزود: کرونا در فرهنگ و مکتب اثر خاصی بر جای می گذارد و این بستگی به بستر، فرهنگ و دیدگاه مردم دارد و می توان گفت در هر جای رنگ خاصی دارد و به عبارتی چاقوی دو لبه ای است که هم می تواند درمانگر باشد و هم برنده و کشنده در برخی موارد به قدرت علم و در برخی به قدرت معنویت و کاستی های علم بیش تر ایمان آورده می شود.

استاد حوزه خواهران اضافه کرد: در برخی موارد، انسان ها به توانمندی های خود پی می برند و فرصتی برای رشد تکنولوژی خواهد بود و در برخی افراد همدلی ایجاد و پیوند بین افراد محکم تر می شود و تحولی عظیم در مراقبت های بهداشتی ایجاد شد حتی در برخی موارد عده ای که سردمدار بودند و خود را قدرت برتر می دانستند در مورد مبارزه با کرونا به ضعف خود پی بردن و نه تنها خودشان بلکه دیگران نیز غول قدرت آن ها در نظرشان شکست.

* درس های کرونا

نبوی، حوادثی مانند کرونا را  به عنوان یک فرصت برای برگشت به معنویت دانست و خاطر نشان کرد: کرونا به ما درس های زیادی می دهد و می فهمیم که در این دنیای پهناور ذره ای بیش نیستیم که به راحتی از صحنه روزگار محو می شویم؛ البته این اندیشه می تواند به بی معنایی زندگی منجر شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر کرونا یک آزمایشی بزرگ برای افکار است و این که انسان فرصت پیدا می کند به واقعیات جهان اهمیت دهد، اینکه اهمیت دادن به واقعیتی به نام مرگ مهم است و خوب است برای آن وقت گذاشت؛ کرونا یک تراژدی است که به انسان کمک می کند بهتر به ندای واقعیت گرایانه فطرت خود گوش دهد و این معنا داری زندگی را نشان می دهد.

استاد حوزه خواهران در ارتباط با  کرونا با فرجام شناسی در بحث مهدویت، گفت: ممکن است این حادثه باعث یأس عده ای شود، ولی در مکتب مهدوی یاس معنا ندارد و انتظار ظهور،  هم به معنای امید به آینده و هم به معنای آمادگی برای صلح و عدالت در سراسر جهان است.

وی با بیان اینکه در دیدگاه مهدوی، جهان آینده، دارای صلح و عدالت دارد و پایان همه رنج ها و گشایش در همه امور است، ادامه داد: کرونا و حوادثی مثل آن، انسان را به تنگنا می کشاند و احساس نیاز به  قدرتی برای پایان دادن به غم ها ، ظلم ها و بیماری ها در انسان به وجود می آید که او را به منجی آخر الزمان سوق خواهد داد .

*چاره ای جز سرسپاری به قدرت لایزال الهی وجود ندارد

وی در تحلیل شیوع کرونا با نظم کلی عالم و نافذ بودن قدرت خداوند، گفت: خداوند قادر علی الاطلاق است و با ذره ای، قادر است کل محاسبات بشری را در سطح فردی،خانوادگی، سیاسی و جهانی برهم بزند و همه آدمیان در گسترش کرونا به گونه ای در حال فرار از آن و یا نظم دهی خاصی به زندگی بودند که حتی این افراد هم نمی توانند آن گونه ای که می خواهند برنامه ریزی کرده و به نتیجه دلخواه برسند که این دلیلی بر نافذ بودن قدرت خدا است .

نبوی تصریح کرد: این که تمام برنامه های کشوری و سیاسی و ... لغو شد و برنامه ریزان مجبور شدند همه اهداف و برنامه های خود را تغییر دهند، این امر نشان دهنده آن است که دست دیگری غیر از ابزار انسانی، مغز انسانی و تصمیم انسانی در کار جهان دخیل است و البته خود این موضوع باید انسان را متوجه کند که چاره ای جز سرسپاری به قدرت لایزال الهی وجود ندارد و این بزرگ ترین ارمغان این حادثه و حوادث امثال آن می باشد.

*  کرونا ظرفیتی برای بازگشت به اخلاق و رشد معنویت

وی در زمینه تقویت معنویت گرایی در جامعه در مواجهه با حادثه کرونا اظهار داشت: اگر این موضوع خوب تبیین شود،  نقش تاثیر گذار آن در جامعه روشن می شود و لازم است علما، تحلیل گران سیاسی، جامعه شناسان و رهبران مذهبی  مردم را به ابعاد معنویت و فرامادی حادثه کرونا توجه دهند.

استاد حوزه خواهران با بیان اینکه  نوع دیدگاه حاکم بر جامعه بسیار مهم است، افزود:  کرونا می تواند به گونه های مختلف تحلیل شود؛ فارغ از همه این مباحث ظرفیت  این حادثه برای بازگشت به اخلاق و رشد معنویت خیلی زیاد است؛ مردم به عینه می بینند در سطح جامعه، موجودی ریز بزرگترین مدعیان تاریخ بشر را بی تاب کرده  چنان که تاب مقابله با آن را ندارند .

وی ادامه داد: فارع از این که اگر قدرت همدلی و کمک و یاری خود مردم نباشد، عبور از این امر تقریبا غیر ممکن است؛ خیر رسانی به یکدیگر یک فضیلت اخلاقی است که در بسیاری از مکاتب بشری و اخلاقی محور اخلاق و معنویت حساب می شود و با تقویت این روحیه در جامعه، معنویت به جامعه تزریق می شود .

* برکات کرونا برای خانوده ها

مدیر پژوهشکده حضرت زهرا(سلام الله علیها) میبد، رشد معنویت گرایی حاصل از بلاها را نمودی در خانواده دانست و خاطر نشان کرد: نکته مهمی که خیلی از روانشناسان به آن اذعان دارند نزدیک شدن ارتباط والدین با فرزندان، بیشتر با هم بودن، بیشتر فرصت دیده شدن اخلاقیات و پیامدهای بیشتر در خانه ماندن است.

وی تصریح کرد: اصلاح روابط زوجین با یکدیگر، روابط فرزندان با یکدیگر و روابط والدین و فرزندان اصلاح شود، بستر و پیش زمینه رسیدن به خانواده سالم و سلامت است؛ در واقع بیشتر با هم بودن فرصتی و نعمتی است برای کسانی که همیشه به این واقف بوده اند که چقدر دیدار ها و با هم بودن نعمت است و این افراد شاید از کرونا به عنوان فرصتی برای دستیابی به آمال و آرزوهای دیرینه خود یاد کنند .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha