شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
حجت الاسلام حق پناه

حوزه/ استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان تلاش و عمل، دل نبستن به دنیا و جهاد بی‌وقفه در راه خدا را سه خصوصیت امیرمومنان(ع) برشمرد که امروز موکدانه باید در سبک زندگی مورد بهره برداری قرار دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین حق پناه در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد به مناسبت لیالی قدر، ابراز کرد: همان طور که از اسم شب های قدر پیداست به معنی دانستن و اندازه‌گیری امور است و اهمیت آن به این است که می ‌خواهد سرنوشت انسان در طول سال و سال های آینده رقم بخورد که بسیار حساس است، از این رو، این شبها توجه می خواهد، زیرا همانطور که در هر عبادت اخلاص و توجه  نقش اصلی را به عهده دارد، در شب‌های قدر هم اینگونه است.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان خاطر نشان کرد: ممکن است شب قدر ما در یک لحظه باشد و خیلی طولانی نباشد و آن لحظه که برای ما بهترین چیزها رقم می خورد.

وی، توجه داشتن را از لوازم ورود به شب قدر دانست و توضیح داد: باید به استفاده کامل از تمام لحظات شب قدر، قرآن و کسی که روح آن بر ایشان نازل می‌شود یعنی حضرت حجت(عج)، این نکته که ما چه مشکلات مادی، روحی، معنوی، دنیوی و اخروی داریم و اینکه خداوند فوقِ آنچه ما می طلبیم و تصورمان است در شب قدر می تواند همه را برای ما به نحو احسن مرتفع کند و پاسخ بدهد و نیازها را برطرف و به ما عنایت کند، توجه کنیم و بعد به سراغ شب های قدر برویم.

وی با اشاره به این ماجرا که از مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی پرسیده بودند که از چه وقتی خود را برای شب های قدر آماده کنیم؟  ایشان فرموده بودند: باید از سال قبل خود را آماده کنید، گفت: این مطلب بدان معنی است که باید در طول سال مواظب رفتار، کردار و عملکرد خود بود، زیرا اینها همه در بهره‌برداری از شب قدر موثر است؛ یعنی طوری نیست که ما چند ساعت مانده به غروب خود را آماده کنیم، بلکه بنا به فرمایش ایشان باید تمام روزها و شب های سال را قدر بدانیم تا از آن لحظه حساس استفاده کنیم.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان دعا و استفاده از لحظات را به میوه دادن یک درخت تشبیه کرد و ادامه داد: یک باغبان باید تمام سال به درخت ها رسیدگی کند و زحمت بکشد تا درخت میوه بدهد؛ در واقع وقتی درخت میوه ندارد دلیل بر قطع کردن و از ریشه کندن نیست، بلکه باغبان باید وظیفه خود را انجام دهد تا در وقت لازم میوه بدهد.

وی یادآور شد: ارتباط با خداوند متعال نیز این گونه است و اگر بخواهیم هر لحظه آن میوه ها را بچینیم به توجه در طول سال نیاز دارد و باید از سال قبل آمادگی در ما ایجاد شود که بدانیم چه چیزهایی و آنچه در سرنوشت ما و پیرامون مان مهم است را از خدا بخواهیم تا به احسن وجه رقم بزند.

حجت الاسلام و المسلمین حق پناه با بیان اینکه توده مردم به سخنان رهبران دینی خود نگاه می کنند، افزود: وظیفه مبلغ دینی نیز همین است که در شب قدر مسائلی همچون زندگی قرآنی، توجه دادن مردم و آشنایی کردن آنان با سبک زندگی علوی و دینی و بالاخره نکات لازم و ضروری مانند کسب حلال، دروغ نگفتن، صداقت، صبر و تحمل و بردباری، اخلاق نیک اجتماعی، حلم، مواسات و رسیدگی به نیازمندان را گوشزد کنند.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه یکی دیگر از چیزهایی که باید به آن توجه داشت این است که خداوند رحیم، رئوف و توبه پذیر است، گفت: خیلی از افراد به خاطر خلاف های کوچک و بزرگی که در طول سال ممکن است انجام داده باشند، از رحمت خداوند مایوس شده و شیطان آنها را ناامید کرده باشد، لذا مبلغان، خوب است در شب های قدر  امید به زندگی را در افراد زنده کنند، زیرا اگر این امر نباشد بشر موفقیت چندانی در جامعه  به دست نمی آورد .

وی درباره سبک زندگی امیرالمومنین(ع) گفت: هر گوشه و قاعده زندگی ایشان موجب سازندگی یک بُعد از زندگی انسان می شود؛ امام مجتبی (ع) صبح شهادت امیرالمومنین(ع) سه خصوصیت را در خطبه خود از آن حضرت گفتند که اقتدای به ایشان در این ۳ نکته، راهگشا خواهد بود.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اولین مورد، تلاش بی وقفه عمل و عمل و عمل و کار است و تولیدی که ایشان از نظر انسان سازی و اقتصادی انجام دادند عجیب بوده است، دومین ویژگی را دل نبستن به دنیا دانست و سومین خصوصیت آن حضرت را جهاد بی‌وقفه در راه خدا برشمرد که امروز نیز به آن نیاز داریم.

وی از خصوصیات دیگر مولای متقیان را خدمت بی‌منت مادی، معنوی، تعلیم دادن و کمک کردن به موافق و مخالف عنوان کرد و گفت : باید سبک زندگی علوی و عبادت خالصانه آن حضرت را بیاموزیم.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha