پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
زمانی

حوزه/ ولی فقیه جامع الشرایط بعد از ائمه معصومین(ع) و در زمان غیبت کبرا زعامت شیعه را به دست دارد و آنان را سرپرستی می کند و اختیارات مردم را به دست دارد، ولی فقیه طبق قرآن کریم حاکمان بر جامعه هستند، چرا که ولی فقیه اولی الامر غیر معصوم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی  دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه، امروز در نشست علمی «شاخصه های طلبه انقلابی» که در نمازخانه مدرسه مبارکه شهابیه برگزار و به صورت مجازی پخش گردید در تشریح سایر شاخصه ها و ویژگی های یک طلبه و حوزه انقلابی گفت: اعتماد عمیق به ولایت فقیه و تبعیت صد در صد از دستورات ولی فقیه از دیگر  ویژگی ها و شاخصه های یک طلبه انقلابی است.

وی افزود: ما معتقدیم که ولی اصلی مومنین، خداوند است و در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است یعنی جامعه مومن جامعه است که ولایت و زمامداری خداوند را قبول کرده باشد و آن را صد در صد قبول کرده باشد و اگر جامعه ای چنین شود خداوند آنان را از ظلمات به نور می برد و از ظلمت نجات و رهایی پیدا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی خاطر نشان ساخت: دومین ولی مردم رسول خداست و ولایت یعنی که اختیارات رسول خدا از اختیارات ما بیشتر باشد و هر دستوری آن حضرت فرمودند باید اطلاعت کنیم و در قران کریم نیز اشاره شده که پیامبر نسبت به مردم سزاوار تر است و این ولایت تحت امر خداست و در طول خداست نه در عرض خداوند.

وی افزود: بعد از پیامبر گرامی اسلام(ص) ائمه معصومین(ع) نیز ولایت دارند و هر کدام از ائمه(ع) هر دستوری دهند دستور خدا و رسول اوست واین دستور نیز فرقی ندارد که سیاسی اقتصادی یا در هر زمینه ای باشد ما باید طبق دستور قرآن کریم از آن حضرات معصومین(ع) نیز تبعیت محض داشته باشیم.

دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه با بیان اینکه شیعه واقعی یعنی کسی که تبعیت صد در صد از امامان معصوم(ع) داشته باشد تاکید کرد: ممکن است کسی محب اهل بیت(ع) باشد اما شیعه نباشد چرا که شیعه یعنی پیرو صد در صد؛ پیرو یعنی کسی که جا پای ائمه بگذارد چرا که آیه تطهیر در شأن اهل بیت عصمت و طهارت آمده است و آنان از هر گونه خطا و اشتباه  و سهوی مصون هستند.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با بیان اینکه ولایت فقیه ولی بعدی مومنین است گفت: ولی فقیه جامع الشرایط بعد از ائمه معصومین و در زمان غیبت کبری زعامت شیعه را به دست دارد و آنان را سرپرستی می کند و اختیارات مردم را به دست دارد، این ولی فقیه طبق قرآن کریم حاکمان بر جامعه هستند چرا که ولی فقیه اولی الامر غیر معصوم است.

وی با بیان فرق بین مرجع تقلید و ولی فقیه و به عبارت دیگر فرق بین حکم و فتوا  گفت: فتوا استنباط و صدور حکم کلی فقهی است مثلا در مورد حج می گوید که حج بر هرکسی که مستطیع هست واجب است این فتواست و تا قیامت این فتوا وجود دارد  و مال همه زمان هاست اما حکم فرمان راجع به زمان خاص یا موضوع خاص است یعنی مثلا می فرماید که فلان کشور حج نرود یا امسال کسی حج نرود یا مثلا الان لازم است با اسرائیل بجنگیم یا فلان قرارداد با فلان کشور حرام است این خاص است پس ولی فقیه موضع خاصی یا زمان خاصی را انتخاب می کند و حکمی را صادر می کند و ما شیعیان در مسائل کلی فقهی از مرجع تقلید اطاعت می کنیم اما در احکام خاص از ولی فقیه اطاعت می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به برخی شبهات پیرامون ولایت فقیه، وظیفه طلاب و روحانیون در این زمینه را مهم و سنگین دانست و گفت: حالا که در قم هستید قدر بدانید و شبهات مربوط به ولایت فقیه را به خوبی برای مردم و جوانان پاسخ دهید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha