چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
هیئت

حوزه/ عضو انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت عظیم هیئات مذهبی و محافل حسینی به منظور ترمیم خلأها و آسیب های اجتماعی و فرهنگی در کشور تأکید کرد.

حجت الاسلام محسن اکبری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته از مکتب عاشورای حسینی است، اظهار داشت: ایثار، مقاومت، جوانمردی، شهادت و مبارزه با ظلم و یاری کردن مظلوم جزو درس های ماندگاری است که ملت ما از امام حسین (ع) فراگرفته اند و در جریان انقلاب اسلامی نیز شاهد بودیم که بسیاری از شعارهای مردم ریشه در قیام عاشورا داشت و برگرفته از مکتب سیدالشهدا(ع) بود.

وی افزود: به لطف الهی از دیرباز مردم ما نسبت به اقامه عزای سید و سالار شهیدان اهتمام ویژه داشته اند و اتفاقاً به بهانه همین مجالس روضه، مباحث سیاسی، اجتماعی و اخلاقی مطرح می شده، خصوصاً در مقابله با ظلم و ظالمان که این روضه ها و گریه ها بسیار تأثیرگذار بوده اند.

هویت جامعه شیعی بستگی به اقامه عزای حسینی دارد

این کارشناس مسایل فرهنگی همچنین با بیان این که باید از ظرفیت عظیم دستگاه امام حسین(ع) و توانمندی هیئات مذهبی در جهت ترمیم خلأها و آسیب های اجتماعی و فرهنگی، نهایت بهره برداری را داشته باشیم، گفت: کیان و هویت جامعه اسلامی و شیعی ما بسته به مکتب امام حسین(ع) و اقامه عزا برای خون خداست و به لطف الهی و عنایت خود حضرت اباعبدالله (ع) مردم ما امسال با رعایت مسایل بهداشتی و حفظ سلامتی نگذاشتند که از شور و حرارت مجالس حسینی کاسته شود و لذا مشاهده کردیم که مقام معظم رهبری و بسیاری از علما و بزرگان از این مراسم های دهه اول محرم مردم و هیئات تقدیر به عمل آورند.

وی اضافه کرد: البته نه امسال بلکه هیچ سالی نباید بگذاریم که روضه ها و عزای حسینی کمرنگ شود، چرا که یکی از نشانه های تضعیف باورهای اعتقادی و دینی ما همین مساله است؛ از این رو نه فقط در دهه اول محرم بلکه در طول محرم و صفر نسبت به این مساله باید اهتمام داشته باشیم البته طبیعی است که شور و حرارت مراسم های دهه اول قابل قیاس با دیگر ایام سال نیست.

وی گفت: مکتب حسینی مکتب ظلم ستیز است و در طول تاریخ نیز منشأ تحولات بشری در مسیر تحقق عدالت و مبارزه با ظلم بوده و نباید این بُعد مهم از ظرفیت سیاسی محرم و صفر کاسته شود.

شور و شعور حسینی امسال چند برابر سال های قبل بود

حجت الاسلام اکبری با بیان این که جامعه ما با تمسک به خرد و عقلانیت شیعی محافل را با شور و شعور حسینی برگزار کرد، ابراز داشت: امسال شور و شعور حسینی چندین برابر سال های قبل بود و این مساله برگرفته از همان حقیقتی است که نشان می دهد این نوری است که هیچ گاه خاموش نمی شود و این خواست خدای متعال است که این خیمه و دستگاه هر سال با قوت بیشتر دایر باشد و عامل هدایت بندگان شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یکی از جلوه های بارز دهه اول محرم امسال، رونق روضه های خانگی بود، گفت: این مساله زمینه ای شد که به بهانه شرکت در مجلس عزای حسینی، صله رحم نیز تقویت شود و بسیاری از مردم به شکل فامیلی در این مجالس شرکت کردند؛ هر چند که از عظمت و شکوه مجالس بزرگ در سطح شهرها نیز کاسته نشد بلکه امسال اتفاقاً جلوه و نمای بهتری داشت.

وی یادآور شد: از سویی نذر و نذورات نیز امسال بیشتر به سمت مواسات مؤمنانه سوق داشت، هر چند که با رعایت مسایل بهداشتی در میان عامه مردم نیز پخش نذری صورت می گرفت.

تقدیر از عملکرد خوب صدا و سیما در دهه اول محرم

عضو انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه قم بیان داشت: از سوی دیگر باید به نقش رسانه ها، فضای مجازی و به خصوص صدا و سیما در دهه اول محرم امسال اشاره کرد که الحق و الانصاف عملکرد خوبی داشتند به خصوص رسانه ملی که با پخش مستقیم و یا غیرمستقیم سخنرانی ها و مداحی های هیئات مطرح و بزرگ، در این امر مقدس سهیم بود.

وی افزود: همچنین میزگردهای علمی و نیز گفتگوهای رسانه ای خوبی با موضوع محرم و نهضت حسینی در شبکه های مختلف صدا و سیما انجام شد که در تعمیق معرفت و بصیرت مردم نسبت به امام حسین و یاران عاشورایی اش بسیار تأثیرگذار بود، ضمن این که بسیاری از همین صحبت ها به شکل جذاب در شبکه های اجتماعی بازنشر می شد. برخی از مردم به خصوص آن ها که در منزل بیمار داشتند پای همین صحبت ها می نشستند و واقعاً استفاده می کردند.

لزوم بهره گیری حداکثری از ظرفیت رسانه و فضای مجازی

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: آن چه مهم است این که ما باید از ظرفیت رسانه و فضای مجازی در زمینه ارتقای معرفت و بینش دینی مردم و نیز پاسخگویی به سؤالات و شبهات به خوبی استفاده کنیم و به لطف الهی امروز ظرفیت نیروی انسانی نخبه و فرزانه ای در حوزه های علمیه وجود دارد که اگر ما بتوانیم از آن به خوبی استفاده کنیم، تحولات شایان توجهی را در عرصه های فرهنگی رقم زده ایم.

وی همچنین تأکید کرد: گریه ما بر امام حسین(ع) و مصایب یاران و خاندان ایشان، در واقع مقدمه ای است برای افزایش معرفت ما به سیدالشهدا(ع) و این که بتوانیم ان‌شاءالله با دریافت پیام های عاشورا، در مسیری که امام حسین(ع) آغازگر آن بودند، حرکت کنیم

وی در خاتمه افزود: از این حیث باید بدانیم که احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، روشنگری در میان مردم، دعوت همیشگی برای مبارزه با ظلم، دستگیری از نیازمندان و ضعفا درس های مهمی است که ما از مکتب حضرت ثارالله (ع) آموخته ایم و باید در سبک زندگی خود همواره به آن پایبند بمانیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha