چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله جواد مروی

حوزه/ دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه ارتباط بیشتر میان دو حوزه خراسان و قم را لازم دانست و با اشاره به ضرورت همگرایی در دنیای امروز، ضمن حفظ مرزها، بر همگرایی دو حوزه علمیه قم و خراسان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین جواد مروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در دیدار با حجت الاسلام سید حمید علوی آزیر، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان، به اهمیت مسئله توجه به مدیر و استاد در مدارس اشاره و این دو عنصر اصلی را از علل موفقیت های حوزه علمیه برشمرد و گفت: علاوه بر اینکه پرورش مدیران و اساتید موفق برای حوزه‌های علمیه لازم است، باید دقت کرد که تدریس به نگاه شغل محور تبدیل نشود، زیرا این امر یک رسالت بزرگ است.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش از یکدیگر جدا نیست، اظهارکرد: در کنار این مسئله، موضوع تهذیب نیز یک امر مهم بوده و استاد می‌بایست در درس به مطالب اخلاقی بپردازد.

حجت الاسلام و المسلمین مروی در بخش دیگری از سخنان خود، به موضوع تعمیق دروس و اهمیت تدبیر درباره این مسئله اشاره و با تاکید بر اینکه گسترش برنامه‌های ظاهری نباید مانع از محتوای غنی و قوی حوزوی شود، اظهارکرد: کسانی می توانند در حوزه فکر و اندیشه تاثیر گذارند که از عمق علمی و جوشش‌های درونی برخوردار باشند؛ اگر بنا باشد با کثرت برنامه ها، خروجی مطلوب و مدنظر حاصل نگردد، یک آسیب جدی است و از این رو بایستی طرح تعمیق علوم اسلامی را دنبال کنیم.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم افزود: یکی دیگر از مباحث درباره ضرورت ورود طلاب و فضلای دروس خارج به مسائل مستحدثه و پاسخگویی به نیازهای روز است؛ در این زمینه استاد باید خوب کار کند و محتوای قوی داشته باشد و در عین حال لازم است که یک حلقه مشورتی هم در آن موضوع وجود داشته باشد.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه، دومین نکته در زمینه ورود به مسائل مستحدثه را ۵-۶ سال گذراندن دروس خارج به صورت سنتی دانست و توضیح داد: البته استاد می تواند این نکته را تلفیق کند؛ یعنی سه جلسه فقه غیرمستحدثه و سه جلسه فقه مستحدثه برای همان طلاب برگزار نماید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ارتباط بیشتر میان دو حوزه خراسان و قم را لازم دانست و با اشاره به ضرورت همگرایی در دنیای امروز، ضمن حفظ مرزها، بر همگرایی دو حوزه علمیه قم و خراسان تاکید کرد.

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه افزود: باید هر دو حوزه از ظرفیت های هم مطلع باشند و شایسته است که از معجون دستاوردهای آن استفاده و بهره مند شد.

وی در ادامه بر اهمیت مسئله مطالعات راهبردی در حوزه‌های علمیه تاکید و خاطر نشان کرد: ضرورت وجود چنین جایگاه و مرکزی در حوزه و انجام مطالعات آن را ضروری است.

 در ابتدای این دیدار حجت الاسلام سید حمید علوی آزیز، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان از روند برنامه های آموزشی این حوزه گزارشی ارائه کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    سلام علیکم متأسفانه تعاون و همکاری بین حوزه خراسان با قم نیست و اساساً مستقل بودن حوزه خراسان کار بسیار اشتباهی است چرا که طلبه خراسانی به قم می رود و هنگامی که عالم می شود و می خواهد به شهر خودش برگردد حوزه خراسان بی اعتنایی نشان می دهد و آن طلبه دلسرد می شود که از باب عمل به آیه نفر به مشهد برگردد یا تا آخر عمرش قم بماند... خدا عاقبتمان را ختم به خیر کند که فإن الناقد بصیر بصیر...
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    سلام مسئولین حوزه خراسان، شما رو به خدا قسم، موانع رو از جلوی پای طلاب خراسانی مقیم قم بردارید تا به شهرخودشان برگردند و به طلاب خدمت کنند... لطفا مسئولین خراسان پاسخگو باشند، اگر نمی توانند حوزه را اداره کنند، آن را به مدیریت قم واگذار کنند... اصلاً چه معنا دارد طلبه ای که از خراسان رفته قم درس خوانده حالا می خواهد برگردد جرأت نداشته باشد؟! شما رو به خدا قسم می دم پاسخگو باشید که چرا در خراسان مانع ورود طلاب درس خوانده در قم می شوید؟ چرا برای مدرک آنها ارزش قائل نیستید؟ چرا یک استادی که اهل خراسان است و در قم دارد تدریس می کند در خراسان جایی نداشته باشد و امیدی به برگشت نداشته باشد؟! در همین سایت پاسخگو باشید تا علت تعلل شما در خراسان برای همگان روشن شود...