شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
طلا و مس

حوزه/" طلا و مس" چه از حیث فرمی و چه از منظر محتوایی، فیلم موفقی است که با محوریت نشان دادن سبک زندگی یک فرد روحانی، مقبول نگاه مخاطب عام و خاص سینمای ایران شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فیلم سینمایی" طلا و مس"ساخته تحسین برانگیز همایون اسعدیان، پنج شنبه شب از شبکه آی فیلم تلویزیون به روی آنتن رفت؛ فیلمی که در جشنواره فیلم فجر سال ۸۸ خوش درخشید و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برای نگار جواهریان به ارمغان آورد و علاوه بر آن در برخی از جشنواره های داخلی و بین المللی مورد تجلیل قرار گرفت.

قصه این فیلم که در آن علاوه بر جواهریان، بازیگران دیگری چون بهروز شعیبی، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، رضا رادمنش و مهران رجبی به ایفای نقش پرداخته اند، از این قرار است که؛ "سیدرضا، طلبه‌ای است که به‌ تازگی با خانواده‌ اش به پایتخت آمده تا در کلاس‌ های استاد اخلاقی که وصف او را بسیار شنیده، شرکت نماید، اما در همان روزهای نخست حضور در تهران، متوجه بیماری خاص همسرش زهرا می‌شود و ناچاراً برای تهیه هزینه درمان او تغییراتی در سبک زندگی خود می دهد و به تدریج بینش و نگاه جدیدی به زندگی پیدا می کند. "

بازپخش چندین باره این فیلم تماشایی و جذاب از قاب تلویزیون و البته آمارهای خوب بازدید از آن در تلوبیون، حاکی از آن است که مخاطب عام چقدر با این قبیل قصه های ساده و صمیمی به خصوص در رابطه با سبک زندگی روحانیت و چالش های آن ارتباط برقرار می کند.

همان طور که بسیاری از منتقدان سینما نیز بیان داشته اند، یکی از نقاط قوت "طلا و مس" جدای از هنر انکارناشدنی کارگردان در خصوص بازی گرفتن به قاعده و کنترل شده از بازیگران و هدایت کلی جریان تولید اثر، فیلمنامه آن است و این که به تعبیر مسعود فراستی، این فیلم بدون آن که ادا درآورد، رنگ و بوی دینی دارد.

فراستی در یکی از نشست های نقد و بررسی، با بیان این‌که فیلمی می‌تواند موضوع دینی داشته باشد، اما حس دینی نداشته باشد، افزود: "طلا و مس" از معدود فیلم‌هایی است که بوی دینی دارد و قابل تمجید است.

وی همچنین ضمن انتقاد از برخی سریال‌ها و فیلم‌هایی که با عنوان دینی و معناگرا از آن ها یاد می شود، تصریح کرد: آنچه می‌تواند فیلمی را دینی کند این است که فرم دینی داشته باشد. اگر از این نگاه به سینما در کشور بنگریم، معتقدم ممکن است برخی فیلم‌ها و یا برخی صحنه‌های یک فیلم حس دینی داشته باشد، اما به دلیل نداشتن فرم دینی، نتوانیم به آن فیلم و سینمای دینی بگوییم.

به هر صورت آن چه حائز اهمیت است توفیق فیلم از منظر فرمی و محتوایی با محوریت سبک زندگی یک فرد روحانی است که در عین حال نباید از بازی خوب و واقع گرایانه و دلنشین بهروز شعیبی و نگار جواهریان به عنوان یکی از عوامل و مؤلفه های مهم موفقیت فیلم در نگاه مخاطب عام و خاص چشم پوشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha