سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
تحقیق و پژوهش

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، با بیان اینکه موضوعات پژوهشی باید گره از کار جامعه بگشاید و یا آن را پیش ببرد، گفت: تحقیق در موضوعی که دارای اهمیت نیست، نوعی اتلاف وقت است.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی حوزه‎‌های علمیه خواهران، خانم حسینی واعظ در نشست مجازی معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران استان گلستان در ابتدای سخنان خود با اشاره به پیروزی مردم فلسطین بیان کرد: پیروزی اخیر مردم غزه بر اسرائیل غاصب در جنگ ۱۲ روزه سال ها پس از نبرد سال ۲۰۱۴ صورت گرفت و با تقویت موشک‌های حماس که بُرد آن تا کیلومترها افزایش یافت و توانست از سد گنبد آهنین رژیم اسرائیل عبور کرده و به شهرهای مرکزی اسرائیل و حتی از آن فراتر برود.

وی همچنین با اشاره به سالروز فتح خرمشهر، خاطرنشان کرد: فتح خرمشهر یک نقطه عطف مهم و تاریخی در دوران دفاع مقدس است که علاوه بر دستیابی به یک پیروزی بزرگ سیاسی- نظامی، همواره می‌تواند به‌ عنوان یک عامل مهم و تأثیرگذار تاریخی بر تقویت انسجام ملی و مظهر خودباوری ملی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان در ادامه گفت: در عصر ارتباطات و پیشرفت های شگرف برای کسب علم و دانش و رشد فکری و اجتماعی و معنوی، انسان نیاز به برنامه‌ریزی و تنظیم اوقات دارد و اسلام به عنوان کاملترین دین الهی برای بشریت بر مسئله برنامه‌ریزی تأکید و پافشاری کرده است.

حسینی واعظ به ضرورت برنامه‌ریزی در کارها پرداخت و خاطرنشان کرد: در منابع اسلامی به چند جهت برنامه ریزی را ضروری و لازم دانسته است که گذرابودن عمر و زمان و قابل معاوضه نبودن با چیزهای دیگر را از آن جمله دانست.

وی، مدیریت زمان را نشانه رشد اجتماعی و عامل سعادت اخروی دانست و گفت: راه رسیدن به موفقیّت نیز در گرو برنامه ریزی است، امام خمینی، تحریر الوسیله را در حال تبعید در ترکیه نوشتند.

استاد حوزه ضمن اشاره به فوائد برنامه‌ریزی، در رابطه با اهمیت کار تحقیق و پژوهش در مدارس علمیه بیان کرد: قرآن مجید جامعۀ اسلامی را به تحقیق و پژوهش، دعوت می کند و می فرماید: «بنگرید آنچه را که -از آیات خدا و نشانه‌های توحید- در آسمان ها و زمین است، امّا این آیات و انذارها به حال کسانی که ایمان نمی آورند، سودمند نخواهد بود».

حسینی واعظ با بیان اینکه موضوعات پژوهشی باید گره از کار جامعه بگشاید و یا آن را پیش ببرد، توضیح داد: تحقیق در موضوعی که دارای اهمیت نیست، نوعی اتلاف وقت است و از طرفی، شرایط محقق نیز همچون موضوع تحقیق، بااهمیت است.

وی علاقمندی به پژوهش را لازمه کار محقق دانست و گفت: حضرت امام(ره) فرمودند: مرحوم صاحب جواهر نویسندۀ این گسترۀ فقهی که در ۴۲ جلد چاپ شده است، هرگز مرگ فرزند او را از کار علمی باز نداشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان ضمن بیان توصیه هایی به اخلاق علمی اشاره کرد و گفت: یک محقق باید در حوزه تحقیقاتی خود حرفه ای و دارای اطلاعات کافی در آن زمینه باشد، گاهی برخی از محققان جوان در مقالات خود از تعداد منابع بسیار زیادی استفاده می کنند که گاهی بسیاری از آنها را مطالعه نکرده است.

حسینی واعظ ادامه داد: اخلاق علمی اقتضاء می کند که محقق باید موضوع پژوهشی خود را مختصر و جزئی‌تر کرده تا بتواند منابع مورد استفاده را مطالعه نموده و از این طریق سهم بیشتری در توسعه مرزهای علمی داشته باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha