یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدی

حوزه/ پژوهشگر دینی گفت: هرگز بین مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح تعارضی وجود ندارد، هدف میانی، مشارکت حداکثری و هدف نهایی انتخاب اصلح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام مهدی امیدی در نشست «انتخاب مردم و بررسی شاخصه‌های انتخاب اصلح»، که به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات (حوزه های علمیه) و به صورت مجازی برگزارشد، گفت: مشروعیت نظام سیاسی ابعاد مختلفی دارد، اما در اساس، نگاه ما به مردم نگاه اصیل و نه ابزاری است و مردم در تعیین سرنوشت‌شان دخیل هستند؛ بنابراین شرکت در انتخابات، حق طبیعی و فطری و هم قانونی است.

وی افزود: امام علی(ع) وقتی بحث حضور مردم را مطرح کردند؛ یعنی جایگاه مردم در تحقق نظام اسلامی، پذیرفته شده است و روایات متعدد در بحث بیعت و مشارکت مردم وجود دارد که می‌توان آن را به عنوان حق تشریعی در نظر گرفت؛ از این رو یکی از الزامات حضور مردم، ایجاد فضای مناسب است. همچنین افزایش آگاهی عمومی از شروط نظام مردم سالاری دینی است.

حجت الاسلام امیدی بیان کرد: تبلیغات دروغین، شایعه‌پراکنی و مظلوم‌نمایی و سیاه‌نمایی ابزاری برای به دست آوردن برخی مناصب از سوی افراد است، لذا باید آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد؛ مردم باید نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بی‌تفاوت نباشند، زیرا این بی‌تفاوتی صدمات زیادی به کشور خواهد زد.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: اراده و عزم مردم برای تأثیرگذاری، نکته مهم دیگر است؛ همچنین روحیات اخلاق‌مدارانه باید مورد توجه باشد، زیرا اگر اخلاق زیرپا بماند همه دستاوردها از بین خواهد رفت؛ چون نظام جمهوری با ارزش‌های و مبانی اعتقادی هر ملتی گره خورده است، توجه به نظامات ارزشی در راستای دستیابی به اهداف آن نظام مهم است؛ یعنی اگر نظام ما جمهوری اسلامی است، آرای مردم براساس باور به اسلام اثرگذار است.

حجت الاسلام امیدی اظهار کرد: هرگز بین مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح تعارضی وجود ندارد، هدف میانی، مشارکت حداکثری و هدف نهایی انتخاب اصلح است؛ نکته دیگر اینکه نظم مردم‌سالار در انتخابات سه وظیفه را دارد؛ اول فضای لازم برای مشارکت حداکثری را باید فراهم کند، دوم اینکه باید بر قانون و شرایط لازم برای نامزدها نظارت داشته باشد و ملاک، مُرّ قانون در این مسئله است؛ یکی از توصیه‌های دائمی امام و رهبری مراقبت و دقت لازم در این مسئله است تا براساس سلیقه عمل نشود.

وی افزود: وظیفه سوم مردم‌سالار برگزاری انتخابات و نظارت بر شمارش آراء و اعلام نامزد  منتخب مردم؛ در اینجا خصوصاً باید به مثابه حق الناس با رأی مردم برخورد و حتی یک رأی هم تضییع نشود. این وظایف نباید به نحوی باشد که مانع از انجام وظایف دیگر شود؛ یعنی ایجاد فضای باز رقابتی نباید مانع بی‌قانونی و درنظر نگرفتن شرایط نامزدها شود.

حجت الاسلام امیدی افزود: سؤال این است که در انتخابات اخیر آیا شورای نگهبان توانست فضای باز مشارکت را ایجاد کند؟ پاسخ اینکه فضایی که باید در عرصه مشارکت عمومی فراهم شود، الزاماً وظیفه و کار شورای نگهبان نیست؛ وظیفه قانونی شورا فراهم کردن زمینه مشارکت مردم نیست، اما وظیفه نظارتی شورا این است که شرایط نامزدها را دقیق بررسی کند و در اینجا برخورد حزبی و جناحی نباید مدنظر قرار بگیرد و صرفاً صلاحیت فرد، احراز شود.

وی اضافه کرد: آیا احزاب سیاسی که کارکرد آنها تربیت کادر لازم برای اداره کشور است، وظیفه خود را انجام داده‌اند؟ این سؤال خیلی جدی است؛ چرا احزاب نباید اینقدر توان داشته باشند؟ اگر این کار را نکرده‌اند، نباید وظیفه خود را به شورای نگهبان احاله دهند؛ مسئله دیگر اینکه اگر شورای نگهبان به وظیفه عمل نکنند، مدیون مردم و باید جوابگو به خدا باشند؛ همچنین شورا مثل سایر نهادها معصوم نیستند و براساس مستنداتی رأی می‌دهند و ممکن است دچار اشتباه شوند و اگر بعدا ثابت شد، جبران کنند.

وی با بیان اینکه مهندسی انتخابات به عنوان شایعه مطرح و تبلیغ شده است، گفت: در هر نظام سیاسی یکسری قواعد هست که مانع نامزدی کسانی می‌شود که باورها و عملکرد آنها مخالف قانون اساسی و یا همخوانی ندارد؛ آزادی و انتخاب یله و رها نیست تا هر کسی وارد عرصه مسئولیت‌پذیری شود.

پژوهشگر دینی  گفت: اهتمام به ارزش‌های اخلاقی امر پایه‌ای است و ملت هم تحمل نمی‌کنند، جامعه اسلامی باید تقوامدار باشد و در انتخابات کسی که برنده تقواست، پیروز واقعی است. همچنین کسی که در عرصه قدرت قرار می‌گیرد باید بینش کافی برای اداره کشور داشته باشد، زیرا نداشتن بینش، آفت بزرگ و آثار مخرب زیادی دارد.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم اضافه کرد: اینکه گفته شود من اقتصاد و حقوق بلدم، کافی نیست و نیاز به دانش‌های متکثر دارد و اساساً منصب ریاست جمهوری، منصب معماری مدیریت کشور است و باید مدیران مختلف را به خط و از ظرفیت‌ها بهره ببرد. رئیس جمهور باید با فساد به شدت برخورد کند، امروز کشور گرفتار مفاسد اقتصادی و اداری است و کسی موفق است که بتواند جلوی آن را بگیرد.

وی افزود: جوان‌گرایی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد مدیریت‌ها باید میدانی و نه صرفاً پشت میزی باشد؛ همچنین ویژگی و شاخص دیگر فرد اصلح داشتن مدیریت و کفایت لازم است و رئیس جمهور کسی است که در سطح کلان اجرایی مداخله دارد.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha