سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
مجتمع بنت الهدی

حوزه/ مدرسه عالی علوم انسانی مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، رشته مطالعات زنان را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دست تصویب دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، زن به عنوان موجودی اصیل در آفرینش و نیمی از پیکره جامعه اسلامی همواره در کتاب آسمانی قرآن مورد بحث بوده است. از سویی شرایط عصر حاضر و نقش مهم زنان در جهان امروز، مشکلات و پرسش های مهمی را فراروی زنان نهاده است که پاسخ گویی به آن ها از راه آشنایی علمی با مبانی و مباحث حوزه مطالعات زنان امکان پذیر می باشد.

رشته مطالعات زنان در پی رسیدن به این امر مهم و حساس، در راستای پرداختن به امری که در گذشته مغفول مانده و پاره ای بی عدالتی های تاریخی نسبت به آن اعمال گشته است؛ از یکسو و ازسوی دیگر ضرورت مطالعه و پرداختن به مسائل زنان به دور از جهل، خرافه، التقاط و انحراف با رویکرد تفکر و فرهنگ اسلام ناب محمدی  فعالیت خود را آغاز نموده و پذیرای دانش پژوهان گرامی جهت عضویت در این رشته خواهد بود.

مطالعات زنان به عنوان مجموعه ای از دانش های کاربردی و مورد نیاز در زندگی ، عرصه ای مناسب و در عین حال مهم برای بیان دیدگاه های اسلامی است . چراکه آشنایی با این دانش ها و استفاده از داده های آنها زمینه ساز موفقیت دانش پژوهان و مربیان مسلمان در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی خواهد بود.

دانش آموختگان این رشته ضمن کسب آمادگی برای ورود به دوره های بالاتر ، قادر خواهند بود در عرصه های مختلف از جمله تبلیغ معارف اسلامی و مطالعه تخصصی در خصوص زنان و خانواده،تدریس معارف اسلامی و مطالعات و پژوهش های مقدماتی در عرصه تعلیم و تربیت اسلامی به فعالیت بپردازند.

سیاست های آموزشی این رشته شامل موارد زیر است:

-ایجاد زمینه تعالی اخلاقی و معنوی فراگیران؛

-ایجاد توانایی و پرورش نیروهای توانمند در مقابله با دیدگاه های غیر دینی و اقالیم دیگر

-ایجاد توانایی تحقیق، تدریس، تبلیغ از طریق کسب مهارت های لازم؛

-ایجاد توانایی استفاده از متون عربی (فقهی، اصول، کلامی، تفسیری و ...)؛

-آشنایی با مباحث تفسیری، فقهی و اصولی مرتبط با مسائل زنان؛

-توجه به نیازهای منطقه ای؛

-اهتمام به آشنایی با مباحث کاربردی ویژه زنان.

همچنین اهداف کلی دوره را می توان در بخش های زیر دسته بندی نمود:

-جذب افراد مستعد از اقصی نقاط جهان جهت تحصیل در رشته مطالعات زنان

- معرفی شخصیت زن مسلمان از دیدگاه اسلام

-تربیت و پرورش کارشناسان دینی در عرصه مسائل زنان و خانواده

-تربیت زنان کارشناس دینی جهت سیاستگذاری، برنامه ریزی و تصدی امور اجرایی بانوان در کشورهای متبوع

-پرورش اساتید و کارشناسان کارآمد، جهت رفع نیازهای کشورهای اسلامی (حوزه ها و دانشگاه ها)

-تربیت افراد مستعد برای ورود به دوره کارشناسی ارشد و دکتری.

سرکار خانم تشکری، مدیرگروه مطالعات زنان مدرسه عالی علوم انسانی نیز در گفت وگو با خبرگزاری المصطفی، خاطرنشان کرد: عناوین پیشنهادی مربوط به رشته مطالعات زنان، که رشته ای «میان رشته ای» به شمار می آید، توسط کارشناسان و مشاوران رشته های مختلفی از جمله روان شناسی، جامعه شناسی و... و با حضور کارشناسان معاونت آموزش جامعةالمصطفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این رشته در سه مقطع کارشناسی تا دکتری پس از تصویب سرفصل های آموزشی در وزارت علوم، توسط مدرسه عالی علوم انسانی اجرایی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha