شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ |۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 15, 2024
دکتر زهره الهیان

حوزه/نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تعامل و همکاری بیشتر مجلس شورای اسلامی و حوزه های علمیه گفت: برای اینکه بتوانیم قوانینی را بر اساس چارچوب های دینی و حکمت اسلامی به تصویب برسانیم باید رابطه و تعامل مرکز مدیریت و اساتید حوزه های علمیه و قوه مقننه تقویت شود .

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر زهره الهیان در جریان سفر به شهر مقدس قم و بازدید از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: فلسفه تاسیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز ارتباط میان حوزه و مجلس جهت استفاده از ظرفیت های فقهی و شرعی در قوانین است و اگر بخواهیم چارچوب های دینی وپارادایم حکمت محور در قوانین مجلس حاکم شود باید شاکله این کار در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ریخته شود.


وی با اشاره به ضرورت نقش آفرینی فلسفه و حکمت اسلامی در برنامه های کلان کشور یادآورشد: حضرت امام راحل نظریه جامع را بر اساس نظریه حکمت محور خود مطرح کردند که این تفکر و اندیشه ناب مبنای انقلاب اسلامی شد ولی ما نتوانستیم این نظریه جامع را در سایر برنامه های کلان نظام سرایت دهیم.


این نماینده مجلس بیان داشت: ما رویکرد حکمت محور حضرت امام راحل را داریم ولی حکمت اقتصاد، حکمت در سلامت، حکمت در تعلیم و تربیت و... را تعریف نکرده ایم، به همین دلیل مشکلات وچالشها همچنان برقرار است . به عنوان نمونه خروجی مدارس ما باید دانش آموزان با هویت ، مسئولیت پذیر و متدین و انقلابی باشد نه اینکه خدای ناکرده برخی جوانان ما با چالش بی هویتی وعدم شناخت از خود و خدای خود و جهان هستی مواجه باشند.


وی با اشاره به اینکه در خرده نظام های مختلف، باید رد پای حکمت و اندیشه امام راحل را ببینیم ، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در پیام به حوزه های علمیه تاکید فرموده اند ، رد پای فلسفه غرب در برنامه های کلان غرب دیده می شود، ولی امتداد رویکرد اسلام و حکمت امام راحل در برنامه های کلان ما کجاست؟ و به همین دلیل، آقای دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ظرفیت حوزه را به صورت سیستمی پای کار آورده و آیت الله اعرافی نیز به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری مرکز قبول زحمت کرده.


دکتر الهیان گفت: ظرفیت حوزه بسیار بالاست و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید بتواند این مطالعات و پژوهشها را احصا و در اختیار مجلس قرار دهد.


وی همچنین با اشاره به ضرورت تعامل مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و مرکز پژوهش های مجلس نیز گفت: باید رابطه ساختاری این دو مرکز به عنوان بازوهای فکری و مطالعاتی مجلس، مشخص شود و تا احیانا شاهد موازی کاری و دوگانگی مرکز تحقیقات و مرکز پژوهش ها در قم نباشیم و باید این موضوع حل شود.


دکتر الهیان گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس لیست گزارش ها و مطالعات خود را برای نمایندگان ارسال و در صورت امکان در کمیسیون های مختلف به ارائه گزارش بپردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha