شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حقیقی

حوزه/ مدیرحوزه علمیه هرمزگان با بیان اینکه حوزه های علمیه شیعه و سنی تعاملات گسترده ای در طول تاریخ با یکدیگر داشته اند گفت: بخش عمده ای از شاگردان امام صادق(ع) از اهل سنت بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه هرمزگان، حجت الاسلام و المسلمین نادر حقیقی، مدیرحوزه علمیه هرمزگان، امروز در جمع طلاب مدرسه دینی خلفای راشدین پارسیان اظهارداشت: توصیه من این است که در مباحث عقیدتی دینی و ارزشی، فعالیت‌های جدی داشته باشید و همچنین تعامل و هم افزایی بین نهادهای فرهنگی مجموعه‌های دینی و مذهبی مثل حوزه های علمیه ی شیعه و سنی افزایش یابد تا با کسب تجربه و هم افزایی امور علمی سرعت بیشتری پیدا کند.

وی افزود: بحمدالله حوزه های علمیه اهل سنت دارای سابقه بسیار طولانی در مباحث علمی هستند و تجربیات ارزشمندی نیز دارند که  لازم است از این تجربیات در حوزه های علمیه شیعی به خوبی استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین حقیقی بیان کرد: شیعه و سنی اشتراکات فراوانی با همدیگر داشته و هر دو مذهب از هدفی مشترک همچون «خدمت کردن به دین و مردم» برخوردارند.

وی تصریح کرد: اگر به سابقه  حوزه های علمیه در گذشته نگاه کنیم، خواهیم دید که حوزه های علمیه شیعه و سنی از هم جدا نبوده و همواره از ظرفیت‌های یکدیگر به خوبی استفاده می کردند، اما در عصر حاضر متاسفانه هم افزایی بین حوزه های اهل سنت و تشیع کمرنگ شده و مقداری این دو بال علمی از همدیگر بی خبر هستند.

مدیر حوزه علمیه هرمزگان، با انتقاد از عملکرد جزیره ای حوزه ها ابراز داشت: عملکرد جزیره ای حوزه ها به صلاح جامعه اسلامی نیست؛ چرا که اگر تاریخچه حوزه های علمیه نگاه کنیم خواهیم دید تعامل آن ها در گذشته فراوان بوده و در کتاب‌هایی که از مرحوم شیخ صدوق برای ما به یادگار مانده، این مهم مشهود است.

وی عنوان کرد: جالب است بدانید که بخش عمده ای از شاگردان امام صادق(ع) اهل سنت بودند که سرآمد همه آنها  ابوحنفیه و مالک بن انس بوده که از بزرگان اهل سنت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین حقیقی خاطرنشان کرد: این روزها باید به این نتیجه رسیم که از تجربیات حوزه های علمیه شیعه و سنی و ظرفیت هایش به عنوان مکمل یکدیگر استفاده کنیم تا بتوانیم در برابر هجمه های دستگاه های تبلیغاتی دشمن به توفیق دست پیدا کنیم.

بر اساس این گزارش، مدیر مدرسه خلفای راشدین پارسیان نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مدرسه بر لزوم وحدت تاکید کرد.

وی اظهار داشت: بیش از هفتاد الی هشتاد سال است که مردمان اهل سنت در منطقه پارسیان سکونت دارند و بحمدالله بعد از انقلاب مدرسه‌های علمیه زیادی تاسیس شده که برترین آنها مدرسه خلفای راشدین دشتی می باشد.

مدیر مدرسه خلفای راشدین گفت: این مدرسه در سال 1360 تاسیس شده و هسته مرکزی فعالیت‌های آن در شهر پارسیان است که چندین شعبه غیر از آن منشعب شده که در شهرستان‌های دیگر و دهستان های مختلف فعال هستند.

 انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha