دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
رسول ساکی

حوزه/ دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت از برگزاری اولین نشست رابطان استانی مجمع ملی فعالان جمعیت در مشهد مقدس خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول ساکی، دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اعلام این خبر اظهار کرد: نشست و کارگاه تخصصی رابطان استانی مجمع به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار شد و بررسی تخصصی و تشکیلاتی مساله جمعیت، هم افزایی تشکیلاتی و هم آفرینی راهبردی از مهمترین اهداف این نشست بود.

وی با تشریح برنامه های صورت گرفته طی ایام برگزاری دوره اظهار کرد: در روز اول بنده ضمن خیر مقدم به حضار مروری بر تاریخچه تحولات جمعیتی در ایران و لزوم تمرکز بر گفتمان سازی در زمینه فرزندآوری بیشتر و رفع گره های ذهنی مردم داشتم و نسبت به آن تأکید شد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در ادامه برنامه ها حجت الاسلام و المسلمین مزروعی (مدیر گروه فقه جزا موسسه دایره المعارف فقه اسلامی)، به بررسی ابعاد گوناگون فاجعه قتل جنین پرداخته و شیء پنداری جنین را یکی از مهمترین عوامل این فاجعه دانسته و بر ضرورت تبیین و روشنگری عالمانه برای اقشار مختلف مردم تاکید کرد.

وی افزود: حجت الاسلام و المسلمین نظافت (مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی عج مشهد) به عنوان سخنران دیگر مراسم به تبیین جایگاه والای مادری و همچنین تبیین موانع مهم فرزندآوری در سبک زندگی کنونی ایرانیان پرداخته و گفتمان سازی جهت رفع موانع فرزندآوری در جامعه را لازم دانستند.

حجت الاسلام ساکی گفت: در ادامه برنامه های روز اول، امیر حسین بانکی پور (رئیس کمیسیون طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده)، به تبیین و تشریح طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده پرداخت.

وی به روز دوم نشست پرداخت و افزود: در روز دوم نشست رابطان استانی مجمع ملی فعالان جمعیت، به برگزاری کارگاههای هم اندیشی و هم آفرینی اختصاص یافت. در این کارگاه ها رابطان استانی با تشکیل گروه های ۵ یا ۶ نفره به هم اندیشی در زمینه آینده نگری در کنشگری جمعیت پرداختند. اساتیدی همچون؛ خانم مریم اردبیلی و حجت الاسلام کوهی دو کارشناسی بودند که این کارگاه های هم اندیشی را اداره کردند. در پایان، هر یک از این گروه ها، در زمینه ترویج فرزندآوری به ایده های نو و مبتکرانه ای که متناسب با نیازهای آینده است دست پیدا کردند.

وی یادآور شد:  خانم مریم اردبیلی (پزشک و دکترای آینده پژوهی و مادر ۵ فرزند)، در ابتدای برگزاری این کارگاه ها، طی سخنانی، نوآوری و ابتکار در فعالیتهای ترویجی جمعیت محور را ضرورتی انکارناپذیر دانسته و بر لزوم بازنگری در کنشهای واحدهای مردمی در زمینه ترویج فرزندآوری تاکید کرد.

استاد حوزه علمیه قم اظهارکرد: برنامه های روز سوم نشست رابطان استانی مجمع ملی فعالان جمعیت، با سخنرانی پروفسور محمد اسماعیل اکبری (فوق تخصص جراحی غدد و سرطان و رئیس مرکز تحقیقات سرطان) شروع شد. وی در این سخنرانی به بررسی تحولات جمعیتی ایران پرداخته و مروری بر کلیشه ها و انگاره های اثبات نشده پزشکی در زمینه فرزندآوری داشت.

حجت الاسلام ساکی ادامه داد: سپس سیداحمد عبدتیان (مسئول قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء عج)، ضمن مروری بر تحولات فرهنگی در دهه های گذشته، به تبیین نقش اساسی و بی نظیر واحدهای مردمی در حل مسائل فرهنگی کشور پرداخت.

وی بیان کرد: در روز سوم این نشست، از سه نفر از رابطان استانی مجمع ملی فعالان جمعیت که جزء مادران خانواده های با شکوه (خانواده هایی که مادر زیر ۴۰ سال است و حداقل ۴ فرزند دارد) هستند با اهدای نشان ملی شکوه مادری تجلیل به عمل آمد. همچنین از مسئولان مجمع جمیعت سه استان اصفهان، فارس و خراسان رضوی نیز به عنوان استانهای برتر در زمینه فعالیتهای کنشگرانه در ترویج فرزندآوری تجلیل به عمل آمد.

پس از آن میزگرد تخصصی با موضوع بررسی ابعاد گوناگون غربالگری جنین، برگزار شد. این میزگرد با حضور پروفسور محمد اسماعیل اکبری و  امیر حسین بانکی پور برگزار شد و غربالگری جنین از حیث پزشکی و قانونی مورد بررسی قرار گرفت. در پایان حجت الاسلام مسلم منفرد که مجری کارشناس این میزگرد تخصصی بود به تبیین غربالگری از حیث شرعی و فقهی پرداختند.

در ادامه، حجت الاسلام مسلم منفرد (عضو شورای راهبردی و مسئول کارگروه های تخصصی مجمع ملی فعالان جمعیت) به بررسی فاجعه قتل جنین و برنامه ریزی کنشگرانه با محوریت گفتمان سازی در مقابل قتل جنین پرداختند.

در عصر سومین روز از نشست رابطان استانی مجمع ملی فعالان جمعیت، سرکار خانم سوار کار (مسئول مجمع فعالان جمعیت استان خراسان رضوی) به بیان گزارشی از فعالیتهای استانی در زمینه ترویجح فرزندآوری و انتقال تجربیات موفق در این زمینه پرداخت.

وی ادامه داد: سپس سعید غلامی (سرپرست معاونت راهبردی بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء عج)، به تبیین نقش حلقه های میانی در حل مسائل فرهنگی و اجتماعی پرداخت. معرفی کتاب مثبت ۳ و پویش فروش و مسابقه این کتاب که در زمینه جمعیت و فرزندآوری نگاشته شده است، یکی از برنامه هایی بود که توسط نویسنده این کتاب (حجت الاسلام سیدحسین موسوی) به آن پرداخته شد.

دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت حوزه علمیه قم به برنامه های روز چهارم این نشست اشاره کرد و افزود: با سخنرانی صالح قاسمی (نویسنده و پژوهشگر حوزه جمعیت) با محوریت مروری بر آخرین تحولات جمعیتی ایران و بررسی راهکارهای مواجهه با مساله جمعیت، شروع شد. در ادامه برنامه های این نشست، حجج اسلام محمدحسین ندیمی و مسلم منفرد، سید حامد حسینی و مهدی کاظم زاده، مروری بر برنامه ریزی تشکیلاتی در زمینه فعالیتهای کنشگرانه در حوزه جمعیت و فرزندآوری داشتند.

وی اظهارکرد: در ابتدا حجت الاسلام ندیمی (معاونت آموزش مجمع ملی فعالان جمعیت) طرح های آموزشی در زمینه تربیت مبلغ، مدرس و کنگر حوزه جمعیت را تشریح کرد. سپس سید حامد حسینی (معاونت هنر و رسانه مجمع ملی فعالان جمعیت) طرح های مختلف در حوزه توانمندسازی و شبکه سازی فعالان رسانه ای و هنری جمعیت را تبیین کردند و بعد از آن حجت الاسلام مسلم منفرد (مسئول کارگروه های تخصصی مجمع ملی فعالان جمعیت) به تبیین طرح های تشکیلاتی در زمینه مقابله با قتل جنین، مادرانه، خانواده های با شکوه و شبکه پزشکان و حوزه سلامت پرداختند.

حجت الاسلام ساکی گفت: پس از آن کاظم زاده (معاون راهبردی و مسئول امور استانهای مجمع ملی فعالان جمعیت)، به بیان برنامه ریزی تشکیلاتی و راهبردی در زمینه گسترش فعالیتهای کنشگرانه در استانها پرداخت و سخنرانی خانم خزعلی (ریاست شورای زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای راهبردی مجمع ملی فعالان جمیعت) با موضوع تبیین جایگاه والای زن و نقش آن در جهاد تبیین و هدایت راهبردی در زمینه کنشگری میدانی جمعیت و فرزندآوری، برنامه بعدی روز چهارم این نشست بود. در ادامه برنامه های روز چهارم این نشست، جناب آقای استرحام (مسئول مجمع فعالان جمعیت استان فارس)، به تبیین مراحل گفتمان سازی مقوله فرزندآوری در جامعه پرداخت.

وی افزود: آخرین برنامه نشست رابطان استانی مجمع ملی فعالان جمعیت با مروری بر فعالیتهای فرهنگی هر استان در زمینه ترویج فرزندآوری و به بیان تجربیات موفق به پایان رسید.

     

گفت وگو از اکبرپوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha