چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ |۲۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 5, 2024
بهجت پور

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران، بی توجهی به مسائل زنان در فضای مجازی را خطایی استراتژیک دانست و گفت: در این فضا انسان های دریده ورود می کنند و آسیب های روحی به فردی که در میدان است وارد می کنند. برای مواجهه با چنین افرادی که از سوی جریان های پشت پرده حمایت می شوند به گروه های کنشگر فضای مجازی نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالکریم بهجت پور پیش از ظهر چهارشنبه ۲۴ آذر در پنجمین نشست از سلسله نشست های دین و فضای مجازی که در پژوهشگاه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی در قم و به صورت مجازی برگزار شد، گفت: ایجاد شبکه های بزرگ با حضور بانوان جبهه انقلاب در فضای مجازی، می تواند آسیب های فضای مجازی در حوزه زنان را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: این شبکه ها می توانند سخنان سخیف فضای مجازی را به سرعت پاسخ دهند و جامعه بانوان را متقاعد کنند تا زنانی که جایگاه زنان را در فضای مجازی تنزل می دهند، طرد کنند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران اضافه کرد: باید جبهه انقلاب را در میدان فضای مجازی متحد و بزرگ و برای نفوذ کلام جبهه انقلاب در فضای مجازی تدبیر کنیم.

وی با بیان اینکه پدیده های فضای مجازی روبنایی است و به تبیین و بحث عمقی نیاز دارد، اضافه کرد: در فضای مجازی به یک دستگاه متفکر نیاز داریم که از پدیده ها، تعلیل و تفسیر مناسبی به دست دهد و آینده را پیش بینی کند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران در پاسخ به سوال یکی از حضار در مورد پدیده «حجاب استایل» با بیان اینکه باید میان تن آرایی و آراستگی تفاوت قائل شویم، خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران عمدتا بر آموزش و آماده سازی طلاب جهت نقش آفرینی تمرکز دارد و بهره برداری از توان ایشان بر عهده دستگاه های دیگر است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد نمایش زندگی افراد در فضای مجازی گفت: این کار الزاما کار ناپسندی نیست. در روایات نیز زندگی ائمه(ع) تصویر شده است.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور خاطرنشان کرد: گزارش از قناعت و روابط گرم و صمیمی داخل خانه و نمایش جذابیت های زندگی مومنانه، علاقه به این سبک زندگی را افزایش می دهد، البته باید لوازم آن را فراهم کرد.

وی با اشاره به نامه پرمهر امام راحل به همسرشان و گزارش های تاریخی از مهریه و زندگی حضرت زهرا(س) ادامه داد: اصل اینکه سبک زندگی مومنانه طلاب در فضای مجازی نشان داده شود مفید و مناسب است اما باید الزامات آن نیز حفظ شود.

این استاد حوزه با اشاره به ضرورت حضور اجتماعی زنان، به عبارت قرآنی «بعضم اولیاء بعض» اشاره کرد و افزود: خداوند برای زنان ولایت اجتماعی قائل شده است. بر این اساس بانوان تلاش می کنند تا هنجارها را در جامعه حاکم کنند، اما رفتار برخی زنان در زمان حضرت علی(ع) که منجر به برخی تعابیر خاص نسبت به آنان شد موجب شده است عده ای تلقی کنند زنان چنین حقی ندارند.

وی با اشاره به الزامات فعالیت در فضای مجازی، به ضرورت حفیظ بودن در فعالیت های دینی اشاره کرد و گفت: طلبه خواهر با یک پشتوانه مکتبی وارد فضای مجازی می شود و عملش بر اساس بافت ذهنی و فرهنگی ای فراگرفته در حوزه ها و امیدهایی است در جبهه انقلاب اسلامی و شیعه ایجاد می کند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: این کنشگری در استفاده از ابزار یا عرصه ای از عرصه هایی است که خواهران طلبه باید در آن ورود کنند و طلاب همچنان که در عرصه های حقیقی باید به خوبی از جایگاه مکتبی و مذهبی و ماموریت های اصلی به موضوع بپردازند در عرصه فعالیت های مجازی هم از این اصل تبعیت کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از طلاب خواهر را تحصیل کردگان سطح دو تشکیل می دهند، افزود: البته پژوهشکده زن و خانواده به عنوان یک مرکز تخصصی و فوق تخصصی قدرت حل مسائل زن و خانواده را دارد.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با اشاره به فراهم شدن نقش آفرینی بانوان طلبه در فضای مجازی خاطرنشان کرد: مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران بسترهایی شامل کوثرنت و کوثربلاگ را فراهم کرده است که طلاب از طریق آن خود را بسنجند و در مورد مسائل مختلف اظهار نظر کنند.

وی با اشاره به آموزش های کنشگری فضای مجازی به بانوان طلبه اضافه کرد: طلاب آموزش دیده در مناسبت های مختلف به یک جریان کنشگر فعال تبدیل می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با ارائه پیشنهاداتی به منظور نقش آفرینی موثر بانوان طلبه در فضای مجازی یادآور شد: درجه بندی طلاب از حیث قابلیت های علمی و توانایی حضور در میدان یکی از این کارها است که بر اساس طلاب با توجه به سطوح علمی و توانمندی های خود در میدان های سخت شبهه و شبهه ناکی ورود می کنند.

وی بی توجهی به مسائل زنان در فضای مجازی را خطایی استراتژیک دانست و گفت: در این فضا انسان های دریده ورود می کنند و آسیب های روحی به فردی که در میدان است وارد می کنند. برای مواجهه با چنین افرادی که از سوی جریان های پشت پرده حمایت می شوند به گروه های کنشگر فضای مجازی نیاز داریم.

استاد حوزه علمیه، با اشاره به جایگاه زن در توسعه و در اجتماع از دیدگاه اسلامی و تفاوت آن با دیدگاه غربی اشاره کرد و افزود: در نظام فعلی در جهان تلاش بر این است که با تقویت مشترکات زنان و مردان و نادیده گرفتن عرصه های اختصاصی زنان، اقتضائات آنان نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: بر این اساس زن باید از تشکیل خانواده فاصله بگیرد، دارای روابط آزاد می شود و میان شاغل بودن و فرزندآوری یکی را انتخاب کند. به همین دلیل عمدتا خانم هایی در میدان بروز و ظهور می یابند که دچار انحلال خانواده می شوند یا اصلا خانواده تشکیل نداده اند البته بانوان اصیل فراوانی هم هستند، اما این تعداد چندان نمایان نیستند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور با بیان اینکه در مناسبات بانوان و فضای مجازی باید اقتضائات ویژه بانوان مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید از شان زندگی خانوادگی و حیات خانوادگی خانم ها مراقبت کنیم که خانم در خانه باشد و درگیری آن در فضای مجازی مدیریت شود به گونه ای که خانواده آسیب نبیند.

استادحوزه علمیه تاکید کرد: تمرکز ما در فضای مجازی باید به گونه ای باشد که خانم های دارای خانواده مستحکم به خوبی دیده شوند خانمی چهره شود که کانون گرمی در خانواده ایجاد کرده است.

وی با اشاره به ضرورت حفظ حیا، پاک نظری، پاک گویی و پاک شنوی زن افزود: فضای مجازی نباید باشد که برای برای حضور اخلاقی او نگرانی ایجاد نشود و دیوار حیای او کوتاه شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: در فضای مجازی مانند فضای حقیقی نیازمند فراهم کردن فرصت حضور اجتماعی برای زنان هستیم تا بانوان کار بانوان را انجام دهند، همچنان که مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با استفاده از مدیران زن و فضای زنانه این مسیر را در پیش گرفته است.

وی با اشاره به اولویت های حضور اجتماعی بانوان، مسائل زن و خانواده از جزو این اولویت ها ذکر کرد و گفت: حوزه علمیه خواهران به خوبی می تواند مسائل حوزه زن و خانواده را حل کند و نیازی به ورود آقایان به آن عرصه نیست. مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران نیز در افق ۱۴۱۴ مرجعیت مسائل دینی زن و خانواده را دنبال می کند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور، طلاق، تاخیر در ازدواج و فرزندآوری از مهم ترین مسائل عرصه زن و خانواده برشمرد و اضافه کرد: باید فضای مجازی را به گونه ای مدیریت کنیم که خانم هایی که شناخت کافی نسبت به این مساله ها پیدا می کنند به خوبی بدرخشند و در این میدان مسلط شوند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه امروز در فضای مجازی اشخاصی از جنس زن جایگاه زن را تنزل می دهند، گفت: خانم ها باید جواب این دسته از اشخاص را بدهند و مبارز اینها را از جنس خودشان انتخاب کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha