یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
حاج احمد متوسلیان

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سنا بودجه نجومی نظامی بایدن را تصویب کرد

بودجه نظامی ۷۶۸ میلیارد دلاری آمریکا چهارشنبه در مجلس سنای این کشور از سوی سناتورها مورد تصویب قرار گرفت. به گزارش رویترز، اکثر اعضای سنای آمریکا از لایحه موسوم به قانون اختیارات دفاع ملی (بودجه نظامی) حمایت کردند و این لایحه ۷۶۸ میلیارد دلاری را برای تصویب نهایی توسط جو بایدن رییس جمهور این کشور، به کاخ سفید فرستادند. لایحه مذکور با ۸۹ رأی موافق در برابر ۱۰ مخالف در مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید. بر اساس آن، ۲۴ میلیارد دلار بیش از تقاضای دولت آمریکا، به پنتاگون بودجه اختصاص خواهد یافت. مفاد این لایحه که برای وزارت دفاع آمریکا سیاست گذاری می کند با امضای جو بایدن رئیس جمهور این کشور تبدیل به قانون خواهد شد.

منبع:مهر

داوودآبادی شهادت حاج احمد متوسلیان را تایید کرد

حمید داوودآبادی گفت: دو شیعه لبنانی به نام‌های عماد و فواد که مخفیانه به دنبال حاج‌ احمد رفته بودند، شاهد شهادتش بوده‌اند. او مورد اصابت گلوله قرار گرفته و شهید می‌شود.این فرمانده دفاع مقدس درباره شهادت احمد متوسلیان نیز گفت: براساس روایتی، روبرت مارون حاتم (معروف به کبرا) محافظ شخصی ایلی حبیقه فرمانده پست بازرسی حاجز برباره، حاج احمد را به شهادت رسانده و کبرا در روایتی درباره کشته شدن یکی از ایرانی‌ها (یعنی متوسلیان) عنوان کرده که یکی از آن چهار نفر که فکر کنم پیراهن سفید تنش بود، با عصبانیت از ماشین پیاده شد و آمد طرف من. ناگهان احساس خطر کردم. تا نزدیکم شد، کلت کبرای خودم را از کمر کشیدم و گلوله‌ای در صورتش خالی کردم. جهروتی‌زاده در پایان گفت: بعد از شهادت حاج احمد گفته شد که امام خمینی (ره) فرموده‌اند بدون اینکه حرکتی انجام دهید، بازگردید، درحالی‌که هیچ‌کدام حاضر به بازگشت نبودیم، اما امام (ره) امر کرده بودند و حاج احمد همیشه تأکید داشتند که فرمایشات امام (ره) حجت است و باید کامل به آن‌ها عمل شود، ما نیز اطاعت کردیم.وی افزود: اسرائیل به لبنان حمله کرد و تا بیروت پیش آمد و به دنبال آن، مسئولان، عجولانه نیروها را به لبنان فرستادند و بعد متوجه شدند، جنگ یک بازی است و ارتش سوریه هیچ مقاومتی ندارد و حتی اجازه جنگ نمی‌دهد. وقتی فرماندهان ارشد، گزارش را خدمت امام (ره) ارائه می‌دهند، ایشان با عصبانیت می‌گویند، همه شما را فریب دادند و فرمان بازگشت نیروها را صادر می‌کنند. در واقع بزرگ‌ترین ضربه از توطئه اسرائیل و عراق این بود که حاج احمد را از دست دادیم.در دیداری با حاج قاسم سلیمانی، به ایشان گفتم، ۲۵ سال است روی پرونده شهادت حاج احمد کار کرده‌ام. گفتند: «به چه نتیجه‌ای رسیدی؟» گفتم به این نتیجه رسیدم که ایشان شهید شده‌اند، گفت: «هر چهار نفر آن‌ها شهید شده‌اند». سردار پرسید: «دیگر به چه نکته‌ای رسیدی؟»، گفتم به این‌که پیکر ایشان تهران است. حاج قاسم خندید و گفت: «چهارتای آن‌ها تهران هستند»این پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به شهادت متوسلیان، گفت دو شیعه لبنانی به نام‌های عماد و فواد که مخفیانه به دنبال حاج احمد رفته بودند، شاهد شهادت ایشان بوده‌اند و براساس آنچه می‌گویند، بین فالانژها و ایرانی‌ها درگیری می‌شود، حاج احمد عصبانی شده از ماشین بیرون می‌آید و کبرا با تیر او را هدف گرفته و به شهادت می‌رساند.

منبع:مهر

ایران با آژانس به توافق رسید

دفتر اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد بر اساس تفاهم صورت گرفته میان رافائل گروسی مدیرکل این نهاد و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران قرار است به‌زودی دوربین‌های نظارتی جدید آژانس در مرکز تولید سانتریفیوژهای پیشرفته در کرج نصب شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه به نقل از رافائل گروسی مدیرکل این نهاد اظهار داشت: «توافق با ایران بر سر جایگزینی دوربین‌های نظارتی در تأسیسات کرج یک تحول مهم برای فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران است. این توافق امکان تداوم کسب اطلاعات درباره تأسیسات کرج را به ما می‌دهد.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه این بیانیه اعلام کرد: «من صمیمانه امیدوارم که گفتگوهای سازنده ما ادامه یابد تا به موضوعات مهم پادمانی در ایران نیز بپردازیم و همه آنها را حل‌وفصل کنیم.» بر اساس بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در توافق این نهاد با ایران موارد ذیل لحاظ شده است: -آژانس و ایران به همکاری در زمینه سایر موضوعات پادمانی باقی‌مانده با هدف حل‌وفصل آنها ادامه می‌دهند. برای این منظور، ایران و آژانس مجموعه‌ای از تبادل اطلاعات و ارزیابی‌ها را خواهند داشت که ازجمله این تبادلات، برگزاری دیدارهایی میان کارشناسان خواهد بود. -آژانس در روز در روز ۱۹ دسامبر ۲۰۲۱ [۲۸ آذر ۱۴۰۰] نمونه‌ای از دوربین [که قرار است در تأسیسات کرج نصب شود] و اطلاعات فنی مربوطه را در اختیار ایران قرار خواهد داد تا بررسی‌های امنیتی و قضائی لازم در حضور بازرسان آژانس توسط مقامات مربوطه در ایران انجام شود. -آژانس تا قبل از پایان دسامبر ۲۰۲۱ [دهم دی‌ماه ۱۴۰۰] در تاریخ مورد توافق آژانس و ایران، دوربین‌ها را به‌منظور جایگزینی دوربین‌های جمع‌آوری شده از تأسیسات کرج نصب خواهد کرد و فعالیت‌های فنی مربوطه را انجام خواهد داد.

منبع:تسنیم

مارب به محاصره یمنی ها درآمد

بعد از آنکه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی دولت نجات ملی یمن موفق شدند مواضع خود را بعد از درگیری شدید و فرسایشی در محور البلق شرقی تثبیت کنند، از غرب شهر مأرب خبر می‌رسد این نیروها عملیات برای ورود به این شهر را آغاز کرده‌اند. منابع و رسانه‌های نزدیک به دولت مستعفی چهارشنبه گزارش دادند که ارتش تحت امر این دولت هم‌اکنون وارد درگیری‌های شدیدی با نیروهای انصارالله و دولت نجات ملی در دو جبهه «المشجح» و «الکسارة» واقع در غرب مأرب شده‌اند. این منابع به‌نقل از «مرکز رسانه‌ای نیروهای مسلح» دولت مستعفی گفتند که درگیری‌ها در این دو جبهه با تشدید درگیری‌ها در جبهه‌های جنوب مأرب همزمان شده است. برخی رسانه‌های ائتلاف سعودی و اماراتی مدعی شدند که نیروهای وابسته به دولت مستعفی و این ائتلاف برخی از مناطقی را که در البلق شرقی اخیراً از دست داده بودند، دوباره پس گرفته‌اند. ائتلاف مذکور برای اینکه فشار از روی مأرب برداشته شود، شب گذشته حملات هوایی سنگینی به شهر صنعاء انجام داد و مدعی شد که در این حملات، چهار مخزن مخفی سلاح را که مربوط به ساخت و تولید پهپاد بود، منهدم کرده است. این ائتلاف همچنین مدعی شده است که دو غار در کوه‌های اطراف صنعاء را که برای انبار موشک‌های بالستیک ایجاد شده بود، منهدم کرده است. ائتلاف سعودی پیشتر نیز در عملیات نیروهای ارتش یمن در مأرب که با پیشروی همراه بود، برخی مناطق را که مدعی بود نظامی است، هدف قرار داد ولی بعد مشخص شد که منزل مسکونی و مدرسه بوده است. این ائتلاف در بیانیه شب گذشته خود به ناتوانی خود در نابودی توانمندی‌های موشکی و پهپادی دولت نجات ملی یمن اذعان کرده و گفته است که «نابودی توانمندی‌ها و خنثی‌سازی تهدید حوثی‌ها» نیاز به تداوم عملیات و حملات دارد؛ حملاتی که از ششم فروردین سال ۱۳۹۴ برای نابودی انصارالله و سرکوب انقلاب یمن آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. با این حال، اظهارات فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن درباره تحولات این کشور به‌ویژه مرکز استان مأرب به‌خلاف ادعای دولت مستعفی و ائتلاف سعودی است. «هانس گروندبرگ» دیروز در نشست ماهانه شورای امنیت سازمان ملل (ویژه تحولات یمن) درباره خطرات آغاز درگیری‌های خیابانی در این شهر هشدار داد و گفت که از آغاز درگیریهای خیابانی در مأرب نگران است. او با بیان اینکه این درگیری‌ها جان غیرنظامیان را تهدید می‌کند، گفت که قصد دارد فرآیند سیاسی فراگیری را آغاز کند که یمنی‌ها، آن را با نظارت و اشراف جامعه جهانی اداره کنند.

منبع:تسنیم

وزیر اطلاعات از تلاش معاندین پرده برداشت

وزیر اطلاعات در گردهمایی رؤسای نمایندگی های ایران درکشورهای همسایه گفت: دولت مردمی سیزدهم، اهتمام ویژه به جامعه ایرانیان خارج از کشور و ملّت‌ها دارد.حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب در گردهمایی رؤسای نمایندگی های ایران درکشورهای همسایه، با طرح موضوعات مختلف سیاسی و امنیتی و با اشاره به توجه دولت سیزدهم به معیشت مردم و حمایت از تولید و سرمایه گذاری داخلی اظهار داشت: حضور فعال رئیس جمهور محترم در صحنه‌های مختلف مردمی و تلاش دولت در چند ماهه گذشته، بارقه‌ی امیدی در جامعه ایجاد کرده که ان‌شاءالله این امید، تبدیل به رضایت‌مندی بیشتر و افزایش سرمایه‌های اجتماعی خواهد شد. وی با اشاره به چشم‌انداز و افق جدید روبروی کشور و تلاش همه دستگاه‌ها برای رسیدن به آن، بر ضرورت دیپلماسی انقلابی و هوشمندانه و شجاعانه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی برای رسیدن به افق ۱۴۰۴، امنیت فعلی کشور را قابل توجه و بسترساز ایران قوی و مقتدر در جهت اجرای بیانیه گام دوم انقلاب دانست. وزیر اطلاعات افزود: علی‌رغم جنگ ترکیبی دشمن علیه انقلاب اسلامی و بسیج همه امکانات رسانه‌ای، اقشار مختلف مردم و نخبگان هوشمندانه در خنثی سازی توطئه دشمنان نقش آفرینی می‌نمایند. وی گفت: دشمن و معاندین برای ایجاد بحران‌های داخلی، تجمعات و اعتراضات و بهره‌برداری از آن تلاش وافری انجام می‌دهند که هوشیاری مردم و هماهنگی کلیه مجموعه‌های اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و اجرایی، نقشه دشمنان را نقش برآب کرد. خطیب با اشاره به ضرورت حفظ هوشیاری در مقابل نفوذ و توطئه‌های دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی تاکید کرد: دولت مردمی سیزدهم به مطالبات، نیازها و خواسته‌های مردم و صیانت از همه اقشار جامعه اهتمام ویژه دارد و توجه ویژه دولت به وضعیت ایرانیان خارج از کشور نیز به عنوان بخشی از مردم ایران، در راستای همین سیاست ارزیابی می‌شود. لذا ضرورت تغییر رفتار و رویکرد درکنسولگری‌ها و نمایندگی‌های خارج از کشور نسبت به جامعه ایرانیان خارج از کشور مورد تاکید است و وزارت اطلاعات برای تحقق این مسیر اعلام آمادگی می‌کند. وزیر اطلاعات گفت: از نمایندگان و سفرای کشور انتظار داریم علاوه بر توجه و احترام به جامعه ایرانیان مقیم خارج کشور، از گردشگران، سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی مقیم خارج از کشور و کسانی که علاقمند به ایران هستند، حمایت‌های لازم را به عمل آورند. وی همچنین افزود: پیگیری مشکلات ایرانیان زندانی خارج از کشور باید مورد اهتمام وزارت امور خارجه قرار گیرد. وزیر اطلاعات با تاکید بر حمایت از ملّت‌ها و جبهه مقاومت افزود: از دستگاه دیپلماسی و انقلابی در دولت ارزشی - که در رأس آن یک مجتهد عالم و سید بزرگواری است که با نگاه‌های ولایی و ارزشی و انقلابی به مسئولیت رسیده -، انتظار می‌رود، حمایت، پشتیبانی و ارائه خدمات مطلوب به ملّت‌ها و جبهه مقاومت است.

منبع:ایسنا

موجودی گمرکها ۵.۸ میلیون شد

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، دپوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر با کاهش ۱.۲ میلیون تنی در یک ماه اخیر به ۵.۸ میلیون تن رسیده است.روند دپوی کالاهای اساسی که از ابتدای امسال تقریبا به طور افزایشی طی شده بود، در آبان ماه با توجه به میزان ورودی و البته در مواردی موانع و مشکلات موجود در ترخیص و تخلیه کالای ترخیص شده در بنادر تا هفت میلیون تن افزایش یافته بود. البته گزارش اعلامی ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- به ایسنا در رابطه با آخرین وضعیت موجودی کالا در بنادر نشان دهنده کاهش ۱.۲ میلیون تنی این کالاها است. براساس این گزارش تا ۲۳ آذر ماه جمع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به ۵.۸ میلیون تن رسیده است که از این رقم ۳.۵ میلیون تن مربوط به موجودی در بنادر و ۲.۳ میلیون تن نیز مربوط به شناورهاست که ۴۰۵ هزار تن آن در شناورهای کنار اسکله در حال تخلیه بوده و ۱.۹ میلیون تن هم در شناورهای منتظر در لنگرگاه قرار دارد. جزئیات اقلام موجود در گمرک و بنادر نشان می دهد که از ۳.۵ میلیون تن موجودی، ۴۱۰.۵ هزار تن گندم، ۱.۱ میلیون تن ذرت، ۴۹۳.۸ هزار تن جو، ۶۶۶.۹ هزار تن سویا، ۷.۴ هزار تن برنج، ۲۱۱.۹ هزار تن شکر، ۵۰۸.۶ هزار تن روغن خام و ۱۴۵ هزار تن دانه های روغنی است. در بین ۱.۲ میلیون تن کالای موجود در شناورها نیز حجمی از ذرت، گندم، سویا، دانه های روغنی و برنج قرار دارد. در رابطه با وضعیت بنادر نیز بیشترین میزان در بندر امام خمینی (ره) با ۲.۶ میلیون تن و بعد از آن ۳۲۲.۵ هزار تن در بندر شهید رجایی دپو شده است. در سایر بنادر نیز ۳۱۲.۱ هزار تن بندرامیرآباد، ۹۹.۹ هزار تن نوشهر، ۴۵.۱ هزار تن انزلی، ۶۶.۲ هزار تن چابهار، ۲۰۸ هزار تن آستارا، ۴۴.۳ هزار تن فریدون کنار، ۱.۳ هزار تن شهید باهنر، ۸۳ تن خرمشهر و ۷۰ تن در بندر لنگه موجود است. این در حالی است که در آبان ماه هفت میلیون تن مجموع کالا در بنادر بود که ۳.۸ میلیون تن به صورت موجودی و ۳.۲ میلیون تن در اسکله‌ها بوده است. بر این اساس در فاصله آبان تا آذرماه مجموع کالاهای موجود در گمرک و بنادر کاهش بیش از ۱.۲ میلیون تنی داشته که حدود ۳۰۰ هزار تن مربوط به موجودی و حدود یک میلیون تن در رابطه با کالاهای موجود در اسکله است.

منبع:ایسنا

روسیه در شبه جزیره کریمه رزمایش‌ برگزار کرد

فرماندهی منطقه نظامی جنوب روسیه از اجرای رزمایش‌هایی در شبه جزیره کریمه با سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ خبر داد. همچنین رزمایش‌هایی دیگری تنها در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مرزهای اوکراین در حال اجرا هستند. روسیه چهارشنبه از اجرای تمرین‌های نظامی برنامه‌ریزی‌شده‌ای با استفاده از سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ در شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به این کشور ملحق شد، خبر داد. فرماندهی منطقه نظامی جنوب روسیه با اشاره به اجرای این تمرین‌های تاکتیکی از قبل برنامه‌ریزی شده در شبه جزیره کریمه، اعلام کرد که این تمرینات در پی تنش در دریای سیاه و اوکراین انجام شدند. همچنین نیروهای روسیه امروز در حال اجرای رزمایش‌هایی با استفاده از سامانه‌های موشک‌های بالستیک "۹کی۷۲۰ اسکندر" در مناطق غرب و شرق این کشور هستند. مسکو در تلاش است در شهر کورسک واقع در غرب این کشور که تنها ۱۰۰ کیلومتر با مرزهای اوکراین فاصله دارد، از آمادگی این موشک‌ها اطمینان یابد. ارتش روسیه اعلام کرد که یگان‌های ویژه‌اش موشک‌ها را روی پرتابگرها سوار کرده و آنها را به موقعیت‌های جنگی مختلف و پیچیده منتقل می‌کنند، همچنین بیش از ۱۰۰ نظامی با حدود ۲۰ مورد از تجهیزات و خودروهای نظامی در این تمرینات شرکت دارند. این رزمایش‌ها در حالی برگزار می‌شوند که غرب از حمله احتمالی روسیه به خاک اوکراین نگران است و کی‌یف نیز اعلام کرده که روسیه حدود ۱۰۰ هزار نیرو را در نزدیکی مرزهای شرقی اوکراین مستقر کرده است. همزمان با این تحولات روسیه از قدرت‌های غربی می‌خواهد تضمین‌هایی ارائه دهند که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نفوذ خود را به سمت مرزهای این کشور گسترش نمی‌دهد.

منبع:ایسنا

غیبت ملک سلمان به شایعات دامن زد

یک رسانه انگلیسی اعلام کرد که غیبت ملک سلمان در نشست شورای همکاری خلیج فارس به شایعات درباره سلامتی و وضعیت جسمانی او دامن زده است.روزنامه گاردین نوشت که غیبت ملک سلمان، پادشاه عربستان در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس تردیدها و سوالاتی را درباره وضعیت جسمانی او و همچنین مسؤولیت‌های محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور ایجاد کرده است. گاردین در این باره گزارش داد که محمد بن سلمان به جای ملک سلمان میزبان این نشست بود و مقامات عربستان هیچ توضیحی را درباره دلیل غیبت ملک سلمان ۸۵ ساله در این نشست در ریاض نداده‌اند. ناظران و افراد مطلع به گاردین گفتند که غیبت ملک سلمان در این نشست بیانگر دادن اختیارات و مسؤولیت‌های بیشتر به بن سلمان است و عملا انتقال حکومت از پدر به پسر اتفاق افتاده است. گاردین در ادامه نوشت: طی ۲۰ ماه گذشته، ملک سلمان تنها یک بار در انظار عمومی دیده شده و در طول همه گیری ویروس کرونا، او در شهر نئوم اقامت داشته است. تنها سفر اخیر او به ریاض، پایتخت، در اوت ۲۰۲۰ برای یک عمل جراحی موفقیت آمیز کیسه صفرا بوده است. آخرین دیدار او با یک مقام غربی نیز با دومینیک راب، وزیر خارجه سابق انگلیس و پنج ماه پیش انجام شده است. این روزنامه همچنین گزارش داد که ملک سلمان به سختی وظایف خود را انجام می‌دهد و ولیعهد کسی است که افسار قدرت را در دست گرفته است. این روزنامه افزود: اینکه بن سلمان از مقامات حاضر در نشست شورای همکاری استقبال کرد نشان می‌دهد ملک سلمان دیگر به شکل گسترده نقش خود را ایفا نمی‌کند و مساله فراتر از انتقال برخی مسؤولیت‌ها به ولیعهد است. این غیبت منجر شده تا ناظران صحبت از انتقال قدرت در داخل خاندان سلطنتی را از پدر به پسر به میان بکشند. این روزنامه متذکر می‌شود، ملک سلمان در جریان استقبال از امانوئل ماکرون،‌ رئیس‌جمهوری فرانسه نیز نبود به رغم اینکه ملاحظه شد این سفر بسیار برای عربستان مهم بود زیرا این اولین سفر یک مقام اروپایی و غربی به این کشور از زمان ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در استانبول محسوب می‌شد. گاردین به نقل از مقامات سابق سعودی نقل کرد، آنها به یاد نمی‌آورند ملک سعودی در استقبال از مقامات عالی‌رتبه خلیج فارس و ماکرون به خصوص در این شرایط حساس غایب باشد. این روزنامه اشاره کرد، پادشاه سعودی در ظاهر و باطن امر یک پادشاه غایب است و تقریبا هیچ‌ وظیفه‌ای را انجام نمی‌دهد. در حالی‌که بن سلمان تمام امور سلطنتی را در دست گرفته و به نظر نسبت به اینکه چه کسانی این مساله را می‌دانند، نگران نیست. پیش از این نیز پایگاه خبری بیزنس اینسایدر نوشته بود: سلمان ۸۵ ساله که در پی مرگ برادر ناتنی خود ملک عبدالله در سال ۲۰۱۵ بر مسند قدرت نشست با شایعاتی درباره وضعیت سلامتی‌اش روبرو بوده است. به گفته چندین متخصص، او مبتلا به نشانه‌هایی از زوال عقل است و در ژوئیه ۲۰۲۰ تحت عمل جراحی کیسه صفرا قرار گرفت.

منبع:ایسنا

منامه از تصمیم لبنان تشکر کرد

وزیر کشور بحرین اظهار کرد، اقدام عناصر مخالف قانون به انتشار و ترویج ادعاهای مغرضانه علیه بحرین از طریق لبنان برادر؛ مساله‌ای اهانت آمیز به بحرین و لبنان است.راشد بن عبدالله آل خلیفه، وزیر کشور بحرین در تماس تلفنی با بسام مولوی، همتای لبنانی اظهار کرد: اقدامات این "عناصر ناقض قانون" که روابط و همکاری با طرف‌های خارجی دارند، توهین به بحرین است و براساس مداخله در امور داخلی کشور انجام می‌شود. او تاکید کرد: این اقدامات نباید به ضرر لبنان و منافع آن باشد. این مقام بحرینی از توجه وزیر کشور و تاکیدش بر اتخاذ تدابیر قانونی علیه این افراد ناقض قانون تشکر کرد. دو طرف به همکاری و هماهنگی امنیتی و راه‌های تضمین‌کننده توسعه روابط و منع تکرار چنین "تجاوزاتی" پرداختند. این تماس تلفنی پس از آن بود که وزیر کشور لبنان امروز، چهارشنبه به مدیرکل امنیت عمومی کشورش دستور داد اعضای غیرلبنانی جمعیت الوفاق بحرین را بعد از برگزاری کنفرانسی در بیروت با محوریت تجاوزات حقوق بشری منامه اخراج کند. او در دستوری به این نهاد امنیتی درخواست کرد تدابیر لازم و کافی در مورد اخراج اعضای غیرلبنانی جمعیت الوفاق بحرین، بزرگترین گروه شیعه این کشور لحاظ شود. این در پی آن است که کنفرانس خبری جمعیت الوفاق در ۱۱ دسامبر در بیروت اهانت به روابط لبنان و بحرین تلقی شد که به گفته مولوی به ضرر منافع کشور لبنان است.

منبع:ایسنا

رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه های عمومی کشور شد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی، مهدی رمضانی معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور را به عنوان سرپرست این نهاد منصوب کرد. مشروح متن حکم اسماعیلی به این‌ترتیب است:

«برادر گرامی جناب آقای مهدی رمضانی

با توجه به انتصاب جناب آقای علیرضا مختارپور به ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی و ضمن قدردانی بسیار از خدمات ارزشمند و گرانسنگ ایشان طی مسئولیت دبیرکلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به موجب این حکم تا تعیین هیأت امنای جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی و با عنایت به سوابق و تجربیات جناب‌عالی به عنوان«سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» منصوب می‌شوید. امید است با همکاری همه کتابداران و کارکنان عزیز آن نهاد ارجمند، در انجام وظایف محوله قرین توفیق و تأیید الهی باشید.» مهدی رمضانی دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دانشجوی دکترا در همین رشته است. او در طول دوران فعالیت خود در حوزه فرهنگ در سمت‌های مختلفی حضور داشته که از جمله می‌توان به معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاون انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی، عضو شورای سیاست گذاری نمایشگاه‌های فرهنگی شهر تهران، عضو کارگروه کتاب و نشر مشاوران جوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضو و نایب رئیس هیات مدیره موسسه نشر شهر، عضو کار گروه کتاب شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری و عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب جمهوری اسلامی، اشاره کرد. سرپرست جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پیش از این در برگزاری طرح‌های فرهنگی با موضوع کتاب و کتابخوانی نظیر همایش کتاب سال شهر تهران، طرح نذر کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان دبیر و همچنین طرح کتاب اتوبوس و کتاب مترو به عنوان مدیر، ایفای نقش کرده است. پیش از این علیرضا مختارپور عهده دار دبیرکلی نهاد کتابخانه های عمومی کشور بود که به‌تازگی در حکمی از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منصوب شد

منبع:مهر

مقامات طالبان با مقامات ایران در کابل دیدار کردند

مولوی عبدالسلام حنفی معاون نخست‌وزیر حکومت موقت طالبان افغانستان ساعاتی پیش با مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل دیدار و گفتگو کرد. به گفته سید حسن مرتضوی معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل، محور اصلی این دیدار پیگیری مصوبات اقتصادی سفر کاظمی‌قمی به افغانستان بود که مراحل اجرایی خود را طی می‌کند و ان‌شاءلله در آینده نزدیک دو ملت ایران و افغانستان ثمرات آن را خواهند دید. معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل همچنین اظهار کرد: در این دیدار بر ادامه همکاری‌ها و کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان در آستانه فصل زمستان تأکید شود. مولوی عبدالسلام حنفی نیز با برشمردن برخی مشکلات اقتصادی حادث شده بر مردم افغانستان، گفت: آمریکایی‌ها در حالی که مشکلات اقتصادی مردم را می‌بینند، اما همچنان بر ادامه فشارهای اقتصادی به ملت افغانستان تأکید داشته و دارایی‌های این ملت را بلوکه کرده و آزاد نمی‌کنند. وی در ادامه افزود: به آمریکایی‌های اعلام کرده‌ایم در سایر حوزه‌ها به جز نظامی و امنیتی می‌توانند همکاری کنند، اما گویا آن‌ها از امنیت و استقلال به وجود آمده در افغانستان خوشحال نیستند. حنفی با اشاره به برخی پیشرفت‌های به وجود آمده در بحث حکومت‌داری گفت: اکنون در بیش از نیمی از افغانستان دختران در تمام سطوح تحصیلی به مدرسه می‌روند و در آینده نزدیک این موضوع برای تمام ولایات حل خواهد شد. معاون نخست‌وزیر طالبان در مورد تشکیل حکومت فراگیر نیز اظهار کرد: تلاش‌ها برای تشکیل حکومت فراگیر و متخصص ادامه دارد و در آینده نزدیک اخباری در این زمینه منتشر خواهد شد.

منبع:مهر

معتمدی به طلای جهان رسید

رقابت دسته ۱۰۲ کیلوگرم مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان در تاشکند ازبکستان پیگیری شد که وزنه برداری ایران در رقابت این دسته دو نماینده داشت که رسول معتمدی در حرکت یک‌ضرب با رکورد ۱۷۷ کیلوگرم صاحب مدال نقره جهان شد و امیر حقوقی نیز با رکورد ۱۷۲ کیلوگرم در جایگاه پنجم قرار گرفت. در حرکت دوضرب امیر حقوقی در حرکت اول ۲۱۰ کیلوگرم و در حرکت دوم ۲۱۶ کیلوگرم را بالای سر برد، اما در حرکت سوم که وزنه ۲۱۸ کیلوگرم را انتخاب کرده بود، ناکام ماند. همچنین رسول معتمدی که در حرکت اول دوضرب رکورد ۲۱۵ کیلوگرم را به نام خود ثبت کرد، در حرکت دوم نتوانست وزنه ۲۲۰ کیلوگرم را مهار کند. او در حرکت سوم وزنه ۲۲۰ کیلوگرم را بالای سر برد و با رکورد مجموع ۳۹۷ کیلوگرم به مدال طلای دوضرب و مجموع رسید. ضمن اینکه مدال‌های نقره و برنز دوضرب نیز به وزنه‌بردار قزاقستان و امیر حقوقی از ایران رسید. به این ترتیب در حرکت دوضرب مدال طلا از آن وزنه‌بردار کشورمان شد، وزنه‌بردار کره جنوبی با رکورد ۳۹۶ کیلوگرم در رده دوم ایستاد و امیر حقوقی مدال برنز مجموع را با رکورد ۳۸۸ به خود اختصاص داد. معتمدی با نقره یک‌ضرب و طلای دوضرب و مجموع و امیر حقوقی با برنز دوضرب و مجموع، با ۵ مدال کار خود را تمام کردند. امروز همچنین الهام حسینی در دسته ۸۱ کیلوگرم بانوان ضمن کسب جایگاه ششمی، در یک‌ضرب ۵ کیلوگرم و در دوضرب ۲ کیلوگرم رکورد ملی ایران را ارتقا داد.

منبع:مهر

تهران تایمز به رژیم صهیونیستی هشدار داد

روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز در گزارش امروز خود با عنوان «فقط یک حرکت اشتباه» به تلاش رژیم صهیونیستی برای مسموم کردن فضای مذاکرات وین، از راه رجزخوانی علیه ایران پرداخت حال آنکه به نظر می‌آید تل آویو دست برتر ایران را در دفاع از خود و مقابله به مثل نادیده گرفته است. تهران تایمز در این باره می‌نویسد: به نظر می‌رسد تشدید تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران حاکی از آن است که این رژیم فراموش کرده که ایران حتی بیش از آنچه که تصور می‌شود قادر به حمله به آنها از هر جایی است. تهران تایمز در ادامه به مطلبی از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» اشاره می‌کند که در آن ادعا شده بود حملات این رژیم علیه سوریه «پیامی مستقیم» خطاب به ایران است حال آنکه ادعاهایی هم مبنی بر افزایش پرسنل نیروی هوایی و شاخه اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در راستای آمادگی آنها برای حمله به ایران، مطرح می‌شود. این روزنامه صهیونیستی همچنین فاش کرد که یکی از خواسته‌های تل آویو از آمریکا که در سفر هفته گذشته وزیر دفاع این رژیم و رئیس موساد به واشنگتن مطرح شد؛ این است که برنامه موشکی ایران به طور کامل متوقف شود. همچنین درباره اینکه ایران می‌تواند ظرف مدت یک ساعت، اسرائیل را موشک باران کند؛ ابراز نگرانی شده است.همزمان، در واکنش به رجزخوانی‌های رژیم صهیونیستی، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، دیروز سه شنبه، یادآوری کرد که «نیروهای ایران برغم اعتماد از وضعیت بازدارندگی کشور هیچگاه در رویارویی با دشمن، تهدید را کوچک نشمرده و برای تهدید حداقلی در حوزه راهبردی آمادگی و هوشیاری حداکثری متناسب با وضعیت دشمن را دارد».وی همچنین گفت: «ما در سطح راهبردی قصد تجاوز به کسی را نداریم اما در سطح عملیاتی و تاکتیکی آمادگی پاسخ قاطع و تهاجم موردی سریع و سخت با دشمنان را داریم».سرلشکر باقری در نهایت یادآوری کرد: آنچه جهانیان در سال‌های اخیر از جمله در عین‌الاسد و نیز هدف قرار گرفتن پهپاد راهبردی متجاوز رژیم تروریستی آمریکا در آب‌های سرزمینی کشور با سامانه‌های بومی و ایرانی مشاهده کردند، به‌ویژه برای دشمنان ماجراجو، آموزنده و عبرت‌انگیز است. این در حالی است که یک هفته پیش، ارتش رژیم صهیونیستی تائید کرد که در بهار امسال، رزمایشی بزرگ بر فراز مدیترانه و با حضور دهها فروند جنگنده برگزار خواهد کرد که هدف از آن، شبیه سازی حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است. از سوی دیگر، همه این اقدامات و تهدیدها در میانه برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین انجام می‌شود که طی آن راه‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های نامشروع علیه ایران بررسی می‌شود حال آنکه این قبیل اقدامات مخربانه رژیم صهیونیستی نیز برای مذاکره کنندگان ناآشنا نیست. از طرفی، دیروز سه شنبه، نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در گفتگوی تلفنی با اولاف شولتز صدراعظم جدید آلمان این ادعای بی پشتوانه را تکرار کرد که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مهم است حال آنکه این روزها و در حالی که مذاکرات وین در جریان است؛ برلین و لندن با رژیم صهیونیستی همداستان شده‌اند. البته، تهران تایمز لزومی نمی بیند که توانمندی‌های دفاعی ایران را به رژیم نامشروع صهیونیستی یادآوری کرد اما لازم است که آنها مسئله‌ای را به خاطر بیاورند و آن فرمایشات آیت الله «سید علی خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در سال ۲۰۱۳ در واکنش به همه تهدیدهای این رژیم ایراد شد. ایشان در این باره فرمودند: حتی گاهی، سردمداران رژیم صهیونیستی ما را تهدید به حمله نظامی می‌کنند حال آنکه باید بدانند اگر غلطی از آنها سر بزند؛ جمهوری اسلامی «تل‌آویو» و «حیفا» را با خاک یکسان خواهد کرد. بنابراین، تهران تایمز لازم می بیند بار دیگر به صهیونیست‌ها یادآوری کند که زبان درازی موقوف!

منبع:مهر

دست ناسا به خورشید رسید

شصت سال پس از تعیین هدف ناسا، و سه سال پس از پرتاب کاوشگر خورشیدی پارکر، این فضاپیما اولین فضاپیمایی بود که خورشید را لمس کرد. کاوشگر خورشیدی پارکر با موفقیت از میان تاج خورشید یا جو فوقانی برای نمونه برداری از ذرات و میدان‌های مغناطیسی خورشید عبور کرده است. این نقطه عطف نه تنها بینش عمیق تری از تکامل خورشید و تأثیرات آن بر منظومه شمسی ارائه می‌دهد، بلکه هر آنچه در مورد آن می‌آموزیم نیز به ما در مورد شناخت ستارگان دیگر کمک می کند. کاوشگر خورشیدی پارکر در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و شروع به دور زدن در نزدیکی خورشید کرد. در واقع دانشمندانی از جمله یوجین پارکر (اخترفیزیکدان همنام فضاپیما) با این ماموریت می‌خواهند به سؤالات اساسی در مورد باد خورشیدی که از خورشید بیرون می‌آید و ذرات پرانرژی را در سراسر منظومه شمسی پرتاب می‌کند، پاسخ دهند. گفتنی است که تاج خورشید بسیار داغ‌تر از سطح واقعی ستاره است و این فضاپیما می‌تواند بینشی در مورد علت آن ارائه دهد. این تاج در گرم‌ترین نقطه خود یک میلیون درجه کلوین (۱۸۰۰۰۰۰ درجه فارنهایت یا ۹۹۹۹۸۲ درجه سانتیگراد) است، در حالی که سطح آن حدود ۶۰۰۰ کلوین (۱۰۳۴۰ درجه فارنهایت یا ۵۷۲۷ درجه سانتیگراد) است. این فضاپیما همچنین قبلاً یافته‌های شگفت‌انگیزی درباره خورشید نشان داده است، از جمله کشف ساختارهای زیگزاگ مغناطیسی در باد خورشیدی به نام سوئیچ‌بک در سال ۲۰۱۹. فضاپیمای پارکر به دانشمندان کمک کرد تا تعیین کنند که این سوئیچ‌ها از سطح خورشید منشا می‌گیرند. این فضاپیمای کاوشگر در سال ۲۰۲۴ در فاصله ۳.۹ میلیون مایلی از سطح خورشید خواهد چرخید. پارکر هنگامی که به خورشید نزدیک‌تر است، سپرهای خورشیدی کامپوزیت کربنی با ضخامت ۴ و نیم اینچی باید دمای نزدیک به ۲۵۰۰ درجه فارنهایت (۱۳۷۱ درجه سانتیگراد) را تحمل کند. نور رئوفی، دانشمند پروژه پارکر گفت: "پارکر با پرواز بسیار نزدیک به خورشید، اکنون شرایطی را در لایه تحت تسلط مغناطیسی جو خورشید تاج احساس می‌کند که قبلا هرگز آن را تجربه نکرده بودیم. ما در واقع می‌توانیم فضاپیما را در حال پرواز از میان ساختارهای تاجی ببینیم که می‌توان در طی یک خورشید گرفتگی کامل مشاهده کرد".در ماه آوریل، تیم پارکر متوجه شد که فضاپیمای آن‌ها از مرز عبور کرده و برای اولین بار وارد جو خورشید شده است. این اتفاق زمانی رخ داد که فضاپیما، هشتمین پرواز خود را با خورشید انجام داد و شرایط مغناطیسی و ذرات خاص را ثبت کرد. پارکر در طی چند ساعت در طول پرواز آوریل چندین بار به داخل و خارج از تاج رفت و به محققان کمک کرد تا بفهمند مرزی که سطح بحرانی آلفون نامیده می‌شود، یک دایره صاف به دور خورشید نیست. درک وجود این ویژگی‌ها می‌تواند به دانشمندان اجازه دهد تا آن‌ها را با فعالیت خورشیدی مطابقت دهند. به طور معمول، پارکر هنگام عبور از باد خورشیدی با ذرات بمباران می‌شود. در این حالت، ذرات کندتر حرکت کردند و سوئیچ بک‌های زیگ زاگ کاهش یافت. این فضاپیما احتمالاً در ماه ژانویه در طی پرواز بعدی خود دوباره از طریق تاج پرواز خواهد کرد. پارکر احتمالاً در طول پروازهای آینده در مکانی مناسب قرار خواهد گرفت، زیرا چرخه ۱۱ ساله خورشید با فعالیت در چند سال آینده گرم می‌شود. گفتنی است که هر ۱۱ سال، خورشید یک چرخه خورشیدی از فعالیت‌های آرام و طوفانی را تکمیل و چرخه جدیدی را آغاز می‌کند. درک چرخه خورشیدی مهم است، زیرا آب و هوای فضایی ناشی از خورشید می‌تواند بر شبکه برق، ماهواره ها، GPS، خطوط هوایی، موشک‌ها و فضانوردان در فضا تأثیر بگذارد. پیش بینی می‌شود جدیدترین چرخه خورشیدی که در دسامبر ۲۰۱۹ آغاز شد، در جولای ۲۰۲۵ به اوج خود برسد که به معنای افزایش فعالیت خورشیدی است. این بدان معناست که لبه بیرونی تاج خورشید منبسط خواهد شد و پارکر احتمالاً زمان بیشتری را صرف پرواز در جو بیرونی مرموز خورشید خواهد کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

روسیه آزمایش موشکی انجام داد

اتویت یک سامانه موشکی ضد زیردریایی پیشرفته است که بر اساس موشک کالیبر ۹۱R۱ برای انهدام زیردریایی‌های دشمن طراحی شده است.ناوچه مارشال شاپوشنیکوف ناوگان روسیه در اقیانوس آرام موشکی از جدیدترین سامانه ضد زیردریایی اتویت (Atwiet) را شلیک کرد.این رویداد در جریان رزمایش در آب‌های دریای ژاپن رخ داده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که کلاهک جنگی موشک با موفقیت به یک هدف زیر آب اصابت کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

ایران پاسخ اتهامات شورای همکاری‌خلیج فارس را داد

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد اتهامات تکراری و بی‌اساس وارده در بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس صدور چنین بیانیه‌هایی را نشان از ادامه نگرش غیرسازنده و ناصواب برخی کشورهای عضو این شورا در قبال ایران دانست.به نقل از اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده با رد اتهامات تکراری و بی اساس وارده در بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس صدور چنین بیانیه‌هایی را نشان از ادامه نگرش غیرسازنده و ناصواب برخی کشورهای عضو این شورا در قبال ایران دانست. خطیب زاده افزود: تصور می‌رفت با مجموعه اقدامات و تحرکات دیپلماتیک اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و شورای همکاری، شاهد نگرش جدیدی از سوی شورا نسبت به همکاری‌های منطقه‌ای باشیم. وی از معدود کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که همچنان در پشت شورا پنهان شده و مواضع غیرسازنده خود را به این نام منتشر می‌نمایند خواست در دیدگاه‌ها و رویکردهای خود در قبال مسائل منطقه‌ای تجدید نظر کنند و مسیر همکاری را جایگزین اتهامات تکراری کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با کمال تاسف ادامه جنگ در یمن، افزایش نظامی گری خارجی و ورود عنصر مخرب رژیم‌صهیونیستی امنیت و ثبات منطقه را در معرض تهدید قرار داده است و جمهوری اسلامی ایران مراتب نگرانی خود را اعلام نموده است. خطیب زاده اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مداخله‌ای در برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود، برنامه دفاعی موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده خود را بر نمی‌تابد. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد بر موضع بدون تغییر و قطعی کشورمان، جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی بر این جزایر را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند. خطیب‌زاده تاکید کرد: کلیه اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جزایر در راستای حقوق مسلم و منطبق بر حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور انجام گرفته است و تکرار این مواضع مداخله جویانه به هر شکلی کاملا مردود است و هیچگونه تاثیری بر واقعیت‌های موجود حقوقی و تاریخی نداشته و نخواهد داشت. سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پایان تصریح کرد: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه راهبردی و سیاست‌های اصولی خود همواره راهکار حل مشکلات منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری با همسایگان دانسته و از ابتکارات ایجابی در زمینه توسعه مناسبات، مبتنی بر اصول و قواعد بین الملل استقبال می‌کند.

منبع:شبکه خبر

نتایج اولیه رتبه‌بندی روزنامه‌ها اعلام شد

کمیته رتبه‌بندی روزنامه‌ها در اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نتایج اولیه دور جدید رتبه‌بندی را اعلام کرد.به نقل از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۲۶۵ روزنامه سراسری، منطقه‌ای و استانی، با تکمیل و ارسال فرم‌های خوداظهاری، در این دور از رتبه‌بندی شرکت داشته‌اند. اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، طی فراخوانی از مدیران مسئول روزنامه‌ها خواسته بود برای شرکت در دور جدیدِ رتبه‌بندی روزنامه‌ها، دو نسخه از پنج شماره اعلام شده روزنامه خود را ارسال کنند. مستنداتِ ارسالی مطابق شیوه‌نامه در دو مرحله کارشناسی و ارزیابی، مورد بررسی دقیق هیأت ارزیابی قرار گرفت. یک نفر از روزنامه‌های بخش دولتی یا عمومی شرکت کننده در طرح، یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن روزنامه‌های غیردولتی به عنوان دبیر، یک استاد روزنامه‌نگاری با معرفی دفترمطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، یک نفر از طرف روزنامه‌های غیرسراسری به انتخاب شورای مرکزی خانه‌های مطبوعات و یک نفر با معرفی هیأت مدیره انجمن مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی اعضا هیأت ارزیابی را تشکیل می‌دادند. بنابر گزارش معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، بررسی‌های کارشناسی و ارزیابی در هیأت ارزیابی طی ۲۲ جلسه انجام و نتایج اولیه مطابق فایل پیوست منتشر شد. در این فایل امتیازات هر روزنامه به تفکیک امیتاز خوداظهاری و امتیاز هیأت ارزیابی برای هر شاخص ذکر شده است. بنابر اعلام اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، مدیران مسئول روزنامه‌ها تا سوم دی ماه جاری فرصت دارند، اعتراضات احتمالی خود به نتایج رتبه‌بندی را با سربرگ و امضای مدیرمسئول روزنامه به شماره ۸۸۷۴۷۷۴۵-۰۲۱ نمابر کنند. در نامه ارسالی لازم است، شاخص مورد اعتراض و شماره تماس مستقیم مدیرمسئول برای اعلام زمان حضور در جلسه تجدیدنظر ذکر شود. هیأت تجدیدنظرکه اعضای آن با هیأت ارزیابی متفاوت است، با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:١) مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی (رئیس هیأت) ٢) مدیرکل دفترمطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها (دبیر هیأت) ٣) یکی از اعضای هیأت‌مدیرة انجمن روزنامه‌های غیردولتی به انتخاب هیأت مدیره آن انجمن٤) یکی از اعضای هیأت مدیره شورای مرکزی خانه‌های مطبوعات کشور به انتخاب خود آنان۵) یک روزنامه‌نگار با سابقه به انتخاب انجمن پیشکسوتان مطبوعات هیأت تجدیدنظر پس از برنامه‌ریزی‌های لازم، تاریخ جلسات بررسی و نوبت هریک از مدیران مسئول محترم روزنامه‌های معترض را به آنان اعلام می‌کند. نتایج نهایی پس از رسیدگی به اعتراضات در هیأت تجدید نظر، منتشر می‌شود.

منبع:شبکه خبر

زلزله قلعه خواجه خوزستان را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر قلعه خواجه در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری را لرزاندمرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران زلزله ۴.۶ ریشتری قلعه خواجه را در ساعت ۱۱:۵۱:۰۹ امروز (۲۴ آذر) ثبت کرده است. این زمین‌لرزه که در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است، در مختصات ۳۲.۳۹ درجه عرض شمالی و ۴۹.۷۵ درجه طول شرقی به وقوع پیوست.

منبع:شبکه خبر

موج بارشی به غرب کشور رسید

سازمان هواشناسی اعلام کرد: بارش باران و برف در نوار غربی کشور از شامگاه فردا پنجشنبه آغاز و تا آن زمان در مناطق صنعتی و پرتردد شاهد افزایش آلاینده‌های جوی و کیفیت هوا کاهش می‌یابد.امروز و فردا در نواحی شرق و جنوب‌شرق، تندباد سبب خیزش گرد و خاک و در نواحی شمال‌شرق و شرق، کاهش دما رخ می‌دهد. شامگاه پنجشنبه با ورود سامانه بارشی جدید به غرب کشور بارش باران و برف در نوار غربی، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود. از شنبه با تقویت سامانه بارشی در دامنه‌های زاگرس، بارش در مناطق شمال و شرق خوزستان، چهارمحال‌و بختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، شرق لرستان، کردستان و بلندی‌های البرز و تهران از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود که می‌تواند سبب جاری شدن رواناب، آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، مسیل‌ها و لغزندگی جاده‌های کوهستانی شود. احتمال مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر ارتفاعات زاگرس نیز وجود دارد. از بعداز ظهر امروز و فردا در اردبیل و غرب سواحل دریای خزر، بادهای جنوبی سبب افزایش دما می‌شود. هوای تهران در ۲ روز آینده قسمتی ابری تا نیمه ابری و غبارآلود است. بیشینه دمای امروز پایتخت به ۱۰ درجه بالای صفر خواهد رسید. کمینه دما در مهرآباد چهار و شمیرانات ۲ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی شده است.

منبع:شبکه خبر

زلزله ۷ ریشتری زنگ هشدار سونامی را به صدا درآورد

زمین لرزه‌ای به شدت ۷.۳ ریشتر صبح امروز شرق اندونزی را لرزاند.این زمین لرزه در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شمال شهر مائومر (Maumere) در عمق ۱۸.۵ کیلومتری در دریای فلورس Flores رخ داد. در پی این زمین لرزه هشدار وقوع سونامی صادر شد. هنوز از خسارات ناشی از زمین لرزه گزارشی منتشر نشده است. اندونزی از کانون‌های زمین لرزه و فوران‌های آتشفشانی در جهان به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۴ میلادی زمین لرزه مشابهی ساحل سوماترا در اندونزی را لرزاند که با ایجاد سونامی جان ۱۷۰ هزار نفر را گرفت.

منبع:شبکه خبر

«شالنبرگ» و «مورا» برجام را ورق زدند

وزارت امور خارجه اتریش در حساب رسمی توئیتری خود اینطور نوشت که شالنبرگ و مورا گفت وگوهای خوبی در باره مذاکرات جاری وین برای بازگشت به اجرای کامل برجام داشتند. در این پیام توئیتری آمده است که اتریش از نقش اتحادیه اروپا در این روند دیپلماتیک حمایت می کند. دور جدید مذاکرات پنجشنبه گذشته (۱۸ آذر) با آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام از سر گرفته شده است. هیأت‌ها بلافاصله پس از نشست کمیسیون مشترک، کار بر روی متون و تلاش برای کاهش اختلافات را آغاز کرده‌اند. در این دور از گفت‌وگوها، کار روی متون صرفا به کارگروه‌ها محدود نیست و طرفین در قالب‌ها و سطوح مختلف در حال کار در دو حوزه رفع تحریم و هسته‌ای هستند. هیات جمهوری اسلامی ایران که با اراده جدی برای دست یابی به توافق درباره احیای مفاد برجام در مذاکرات شرکت کرده تاکید دارد که اراده طرف مقابل می‌تواند راه را برای رسیدن به توافق خوب هموار کند.

منبع:ایرنا

قانونگذاران آمریکایی خواستار تحریم شرکت جاسوسی اسرائیلی شدند

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه اعلام کرد گروهی از قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ای به خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا خواستار تحریم گروه جاسوس‌افزاری «ان اس او» (NSO) و سه شرکت نظارتی خارجی دیگر که به دولت‌های اقتدارگرا در نقض حقوق بشر یاری داده‌اند، شدند. این نامه، تحریم مدیران ارشد این شرکت جاسوسی اسرائیلی، شرکت امنیت سایبری "دارک‌مَتر" اماراتی و شرکت‌های نظارت آنلاین اروپایی "نکسا تکنولوژیز"(Nexa Technologies) و " تروویکور"(Trovicor) درخواست شده است. قانون‌گذاران این خواسته را مطابق با قانون تحریم جهانی "مگنتسکی" می‌دانند که متهمان نقض حقوق بشری را با توقیف حساب‌های بانکی و ممنوعیت مسافری به آمریکا مجازات می‌کند. این نامه به امضای ران وایدن رئیس کمیته مالی سنا، آدام شف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان و ۱۶ قانون‌گذار دیگر دموکرات رسیده است و دلیل آن گزارش‌های مربوط به جاسوسی صنایع گروه ان اس او از کارکنان آمریکایی در اوگاندا اعلام شده است. قانونگذاران آمریکایی معتقدند که صنعت جاسوس‌افزار به سرمایه‌گذاری و بانک‌های ایالات متحده متکی است و می‌گویند «برای مجازات معنادار آنها و ارسال یک علامت روشن به صنعت فناوری نظارت، دولت ایالات متحده باید تحریم‌های مالی اعمال کند. "در این نامه آمده است که این شرکت‌ها "ناپدید شدن، شکنجه و قتل فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران" را تسهیل کرده‌اند. شرکت‌های جاسوسی به دلیل انبوه گزارش‌های رسانه‌ای که آنها را با نقض حقوق بشر مرتبط کرده است، مورد توجه روزافزون واشنگتن قرار گرفته‌اند. سناتور وایدن گفته است: "این مزدوران جاسوسی خدمات خود را به رژیم‌های مستبد با سوابق طولانی نقض حقوق بشر فروختند و قدرت جاسوسی گسترده‌ای را به ظالمان دادند. قابل پیش بینی بود، آن کشورها از ابزارهای نظارتی برای حبس کردن، شکنجه و قتل خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر استفاده کردند. دولت بایدن این شانس را دارد که سرریز دلارهای آمریکایی را خاموش کند و یاری دهد تا برای همیشه آنها را از کار بیندازد. وزارت بازرگانی آمریکا در ماه نوامبر، ان اس او را در فهرست به موسوم به "لیست شرکت" قرار داد و تامین‌کنندگان آمریکایی را از فروش نرم‌افزار یا خدمات به سازنده نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیل بدون دریافت مجوز خاص منع کرد. این صنایع جاسوسی همچنین چالش‌های قانونی دیگری هم داشته‌اند. هفته گذشته یک فعال برجسته سعودی و بنیاد غیرانتفاعی الکترونیک فرانتیِر( Electronic Frontier) از دارک‌متر(DarkMatter) شکایت کرد و مدعی شد که این گروه، گوشی همراه او را هک کرده‌اند. شرکت اپل هم در ماه نوامبر از گروه ان اس او شکایت کرد و گفت که با نفوذ به نرم افزار نصب شده روی آیفون، قوانین ایالات متحده را نقض کرده است. به نوشته رویترز، این خبرگزاری در سال ۲۰۱۹ فاش کرد که یک واحد هک مخفی در دارک‌متر DarkMatter، معروف به پروژه رِیوِن(Raven)، به امارات متحده عربی در جاسوسی از دشمنان خود کمک کرد. در بازجویی وزارت دادگستری آمریکا، سه عضو آن واحد که همگی از عوامل سابق اطلاعاتی ایالات متحده بودند، به نقض قوانین هک اقرار کردند.

منبع:ایرنا

۲۰هزار کودک در تهران مشغول کارند

بر اساس آمارهای غیررسمی حدود ۲۰هزار کودک کار در پایتخت وجود دارد؛ آماری که روز گذشته توسط رئیس کمیته شهر دوستدار کودک شورای شهر تهران در حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور مطرح شد. زهرا شمس‌احسان با بیان اینکه بدون تردید اصلی‌ترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی اقشار آسیب‌پذیر جامعه، سازمان بهزیستی است، گفت: «این سازمان از یک‌سو مسئولیت ارائه خدمات به معلولان را دارد و از سوی دیگر وظیفه ساماندهی وضعیت زنان و کودکان آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر جامعه را به دوش می‌کشد.» این عضو شورای شهر تهران با اشاره به ماده قانونی برنامه ششم توسعه افزود: «دولت مکلف شده نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی، به‌گونه‌ای عمل کند که آسیب‌های اجتماعی در انتهای برنامه به ۲۵درصد میزان کنونی کاهش یابد. همچنین بر اساس ماده۲ آیین‌نامه حمایت از کودکان کار و خیابانی، سازمان بهزیستی موظف شده با همکاری و مشارکت شهرداری و تشکل‌ها و انجمن‌های خیریه، اقدام به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی کودکان کار کند.» به‌گفته او در ماده ششم همین آیین‌نامه ذکر شده که تخصیص و تجهیز فضای فیزیکی مناسب جهت اجرای مراحل ساماندهی کودکان کار با شهرداری‌هاست. از این‌رو شمس‌احسان در ادامه صحبت‌هایش آماری از اقدامات مدیریت شهری در راه‌اندازی مراکز پرتو و پذیرش کودکان کار در این مراکز و توانمندسازی آنها ارائه داد و گفت: «کودکان در این مراکز علاوه بر شرکت در برنامه‌های آموزشی، دوره‌های مهارت‌آموزی هم طی می‌کنند و از این طریق توانمند می‌شوند. به همین دلیل توسعه و ارتقای استانداردهای خدمات مراکز پرتو در راستای افزایش جذب کودکان در این مراکز اولویت مهم شورای ششم است.» رئیس کمیته شهر دوستدار کودک تأکید کرد: «برای موفقیت مراکز پرتو جهت رشد و شکوفایی کودکان، می‌بایست استفاده از نیروهای مجرب در حوزه‌های حساسی چون مددکاری و روانشناسی در دستور کار قرار گیرد. همچنین با توجه‌به ضعف نظارتی والدین این کودکان، انتظار داریم سازمان بهزیستی به‌عنوان نهاد تخصصی در این حوزه، با همکاری شهرداری، نظارت مؤثر و مستمر بر فعالیت این مراکز داشته باشد. قطعاً با تدوین الگوی منسجم و واحد برای تمام مراکز پرتو، ایجاد نظام جامع آموزش و توان‌افزایی نیروهای انسانی شاغل در این مراکز و بهبود فرایندهای خدمت‌رسانی، استانداردسازی و کیفی‌سازی‌ خدمات، شاهد نتایج و عملکرد قابل‌قبول خواهیم بود.»

منبع:ایرنا

غرب دست به دامن تاکتیک کهنه ضرب الاجل شد

اخبار واصله حاکی است که طرف غربی مذاکرات وین ـ که به‌گفته مذاکره‌کننده ارشد کشورمان "هنوز حاضر به آغاز فرایند جدی مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها نشده است" ـ بهره‌گیری از اهرم زمان برای افزایش فشار بر ایران را در دستور کار قرار داده است. بر اساس گزارش‌های دریافت‌شده، ضلع غربی مذاکرات وین با توجه به نزدیک بودن پایان سال میلادی به‌صورت تلویحی فرجه انتهای دسامبر را به‌عنوان فرصت باقی‌مانده برای دستیابی به توافق مطرح کرده است. این رویکرد که به‌صورت هماهنگ از سوی سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات و همچنین در گفتگوهای آژانس با سازمان انرژی اتمی کشورمان پیگیری می‌شود توسط راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در برخی محافل غیررسمی با شرکای واشنگتن مطرح شده است. به‌طور طبیعی آمریکا که به‌دنبال خروج غیرقانونی از برجام اکنون عضوی از این موافقتنامه محسوب نمی‌شود و در مذاکرات نیز حضور ندارد اجازه تعیین چارچوب برای مذاکرات ندارد، علاوه بر این اتخاذ این رویکرد بدون اخذ موافقت سایر طرفهای مذاکره یعنی ایران، چین و روسیه واجد ارزش حقوقی از نقطه‌نظر تأثیرگذاری بر اصول و مبانی مذاکرات نیست. با توجه به موارد ذکرشده و با فرض آشنایی طرف غربی با اصول حاکم بر مذاکرات، طرح ضرب‌الاجل پایان دسامبر برای حصول توافق در مذاکرات را باید بیشتر به‌عنوان یک تاکتیک مذاکراتی برای تشدید فشار بر مذاکره‌کنندگان ایران مورد توجه قرار داد و آن را حربه‌ای برای متوجه کردن اتهام وقت‌کشی به تهران به‌منظور مقصر قلمداد کردن کشورمان در شرایط عدم توافق احتمالی دانست. دستاویز قرار دادن موضوع «زمان» برای تشدید فشار بر ایران در حالی صورت می‌گیرد که توجه به سازوکار تدارک دیده‌شده توسط هیئت مذاکره‌کننده ایرانی از ابتدای فرآیند جدید مذاکرات، چه از نقطه‌نظر ترکیب کارشناسی کامل تیم و چه از نظر ارائه پیشنهادات سازنده بر اساس برجام به‌روشنی نشان می‌دهد که اتفاقاً تمام تلاش ایران بر حصول توافق خوب در سریع‌ترین زمان ممکن معطوف است. نکته‌ای که اما در این میان نباید از آن غافل بود این‌که؛ گرچه طولانی شدن مذاکرات برای ایران مطلوب نیست، اما تن دادن به عجله برای رسیدن به هر توافقی آن هم زیر فشار تهدید و تحریم قطعاً نامطلوب‌تر و زیان‌بارتر است. به‌بیان صریح‌تر؛ مسئله و اولویت اصلی برای تهران «حل مسائل» است و اگر قرار باشد مسائل فی‌مابین با در نظر گرفتن منافع ملت ایران رفع نشود، قید زمان و تعیین ضرب‌الاجل هیچ موضوعیتی نخواهد داشت،بر این اساس؛ همان گونه که در اعلام موضع علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان مورد تأکید قرار گرفت؛ "اگر طرف‌ مقابل اراده جدی و آمادگی عملی برای اجرای همه تعهداتش طبق برجام را داشته باشد، ظرف مدت کوتاهی قادر خواهیم بود که به یک توافق مورد قبول دو طرف برسیم."

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha