دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
تصاویر/ مراسم سالروز شهادت دکتر مفتح و بزرگداشت روز وحدت و دانشگاه  با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه علمیه کشور، برخی از اعضای شورای مدیریت حوزه علمیه تهران، اساتید و طلاب حوزه علمیه برگزار شد.

حوزه/ آیت الله اعرافی با تاکیدبر این که حضرت فاطمه(س) فراتر از زمان معادلات را تغییر دادند، گفت: بعد از رحلت رسول اکرم(ص) فتنه هایی که رقم خورد در حدی سنگین بود که کمتر کسی می توانست این انحراف را تشخیص بدهد، اما حضرت فاطمه(س) انحراف مسیر را تشخیص دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر روز شنبه ۲۷ آذر در مراسم بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه، در مدرسه عالی شهید مطهری(ع) تهران با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) و گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی، شهید آیت الله مفتح و شهدای جنگ تحمیلی مدافع حرم، اظهار داشت: سه بانوی جلیل القدر و بزرگوار تاریخ بشریت یعنی حضرت خدیجه، حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما اظهار داشت: این سه بانوی جلیل القدر اگر چه نسبت به یکدیگر تفاوت ها و تمایز هایی طبیعی دارند، اما نکات ویژه، برجسته، یک دست و هماهنگ در رفتار خود داشته اند.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: آنها تمایزها و تفاوت هایی نسبت به یکدیگر داشته اند و البته این تفاوت ها یک امر طبیعی است، اما در میان نکات مشترک به دو نکته مهم باید اشاره کرد. نخستین نکته آن که، این سه بانو فراتر از زمان خویش را می فهمیدند و حس گرهای وجودی این بزرگواران معادلات و فرایند های آینده را درک کرده بودند.

وی افزود: اگر سال های نخستین بعثت پیامبر اسلام(ص) و رفتار این سه بانو مطالعه شود، کمتر افرادی را در سراسر مکه و عربستان به سختی می توان پیدا می شود که تحولات جهان و وقایع آن روزها را مثل این بانوان درک کنند و بفهمد که آینده در حال آبستن حوادث جدید و معادلات پیچیده خواهد شد.

وی با بیان ویژگی منحصر به فرد خدیجه کبری(س) گفت: حضرت خدیجه(س) این ویژگی را داشت که درک کند عالم در حال دگرگونی است و بشریت در حال رقم زدن جهان جدیدی است. ایسان این وقایع را حس کرده بودند و این بر خلاف تابلوهای روشن و آشکار آن روز بود. ایشان از معدود انسان هایی بود که فراتر از زنان و حتی مردان آن روز این وقایع را درک می کرد. این طور شد که از پیامبر(س) استقبال کرد و تمام وجود خود را درجریان این حوادث نو و مبارک قرار داد.

عضو فقهای شورای نگهبان اداه داد: عین این جریان نیز در رفتار فاطمه زهرا(س) مشهود بود. بعد از رحلت رسول اکرم(ص) و فتنه هایی که رقم خورد در حدی سنگین بود که کمتر کسی می توانست این انحراف را تشخیص بدهد، اما حضرت فاطمه(س) انحراف مسیر را تشخیص دادند. حضرت زینب(س) هم دقیقا همین خصوصیات را داشتند، اما نسبت به زمان خود. ایشان نیز حوادث و اتفاقات را درک کرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان کرد: رفتار و حرکت این سه بانوی مطهره بر اساس یک درک با بصیرت بود که دارای خصوصیت راهبری و قدرت مدیریت بحران بودند و حقیقتا در پیچ های تاریخی امتحان خوبی را از خود ارائه دادند، به طوری که به بهترین نحو معادلات زمان خود را تغییر دادند و همگان در گذشته و حال این خصوصیات را مشاهده کردند.

آیت الله اعرافی، محور دوم سخنان خود را به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه اختصاص داد و گفت: حوزه و دانشگاه در طول تاریخ تفاوت های فراوانی پیدا کرده اند، ولی در روزگار جدید ساختارهای دوگانه ای ایجاد شد که باعث فاصله ها شد، اما امروز این فاصله ها کاهش پیدا کرده و شکل گیری موسسات تلفیقی و دانشگاه هایی در قم و تهران یکی از نشان های این الگوهای جدید است.

وی با اشاره به رشته های حوزوی در دانشگاه، اظهار کرد: امروز در دانشگاه ها نهاد نمایندگی رهبری و رشته ها و تحصیلات عالی با گرایش اسلامی و حوزوی ایجاد شده است. در حال حاضر در دانشگاه ها قلمرو های جدید شکل گرفته است و این اتفاقات باعث شده در قلمرور معرفتی و تبادلات علمی ارتباط های خوبی شکل بگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این اتفاقات موجب شده است در ساحت معرفتی در قلمروهای خاصی در هر دو نهاد دانشگاه و حوزه شکل بگیرد. این مطلب هم باید اضافه شود که در علوم انسانی بین این دو ساختار قلمرو جدیدی شکل گرفته است.

آیت الله اعرافی با یاد مفسر بزرگ جهان اسلام و تشیع علامه طباطبایی(ره) و ارتباطی که ایشان با دانشگاه و علوم انسانی داشته اند اشاره و اظهار کرد: علامه طباطبایی نقطه عطفی در تفسیر قرآن ایجاد کرد و یک ارتباط جدیدی بین علوم انسانی و غیر انسانی ایجاد کرد و تفسیر خود را با این نگاه تالیف کرد.

وی در پایان گفت: دانشگاهیان و حوزویان باید با دیدگاه علامه طباطبایی در خصوص علوم انسانی و غیر انسانی مانوس شوند و در تفسیر و تبیین علوم یک نگرش نویی پیدا کنند و این روش باید در مراحل اجتهاد نیز به کار برده شود.

گفتنی است، در مراسم سالروز شهادت دکتر مفتح و بزرگداشت روز وحدت و دانشگاه، آیت الله امامی کاشانی، برخی از اعضای شورای حوزه علمیه تهران، اساتید و طلاب حضور داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha