دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
جزیره هرمز

حوزه / فعال فرهنگی گفت: جزیره هرمز به واسطه حضور گردشگران و ورود خرده فرهنگ‌های مختلف، با چالش‌های فرهنگی جدی روبرو است.

حجت‌الاسلام محمد سعیدی ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار حوزه از بندرعباس، اظهار کرد: یکی از چالش‌هایی که در جزیره هرمز به آن روبرو هستیم، اوضاع نابسامان گردشگری در این جزیره است.

وی با ذکر این گردشگری مؤلفه بسیار مهمی برای رشد اقتصادی جزیره هرمز است، عنوان کرد: بنده قبول دارم که رونق گردشگری باعث ایجاد اشتغال و توسعه منطقه خواهد شد اما ما نیز باید از لحاظ فرهنگی خود را برای حضور گردشگران آماده کنیم چراکه حضور گردشگران در هرمز یک‌سری خرده فرهنگ‌هایی را نیز وارد فرهنگ بومی مردم منطقه می‌کند.

فعال فرهنگی با ذکر این نکته که اگر اوضاع نابسامان شود، از کنترل خارج خواهد شد، بیان داشت: روند به این صورت است که یک‌سری نابسامانی‌ها وارد جزیره می‌شود و مردم غالب مردم هرمز که شهیدپرور و انقلابی هستند از این موضوع گله‌مند هستند.

حجت‌الاسلام سعیدی با اشاره به این نکته که اوضاع گردشگری در هرمز رها شده است، تصریح کرد: در شناور و مکان‌های مختلف نسبت به مسائل بهداشتی و ماسک زدن تذکرهایی داده می‌شود اما نسبت به پوشش ظاهری گردشگر هیچ محدودیت و ساز و کاری وجود ندارد.

وی، با ذکر این نکته که کنترلی روی سواحل هرمز وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این عدم نظارت باعث شده است که ضدفرهنگ‌هایی وارد جزیره شود که در شأن مردم جزیره هرمز و مردم ایران نیست. نهادهای امنیتی و انتظامی مانند سپاه و نیروی انتظامی نیز تلاش می‌کنند اما کافی نیست، چراکه برای ساماندهی این موضوع نیازمند همکاری دولت و تمام نهادهای حاکمیتی هستیم.

فعال فرهنگی اظهار کرد: این رهاشدگی علاوه بر اینکه از لحاظ فرهنگی آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه داشته است، از لحاظ امنیتی نیز آسیب‌زا است چراکه گردشگری که از شب تا صبح در نقطه‌ای از ساحل حضور دارد در معرض تهدیدات مختلف نیز قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام سعیدی گفت: حضور سرمایه‌گذاران و نهادهای دولتی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های جزیره هرمز می‌تواند کمک مهمی به بحث نظارت کند و بسیاری از چالش‌های فرهنگی جزیره را برطرف کند.

وی با ذکر این نکته که غالب مردم جزیره هرمز انقلابی و متدین هستند، عنوان کرد: گردشگر وقتی وارد جزیره‌ای می‌شود که مادر ۹ شهید دفاع مقدس در آن زندگی می‌کنند باید از آن تأثیر بپذیر و الگو بگیرد نه اینکه به صورت برعکس ضد فرهنگ‌هایی وارد جزیره شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بابک پارسا IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    0 0
    لطفا اعلام بفرمایید عکس کار شده در خبر از کجا آورده شده است ؟؟