یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
کد خبر: 1006927
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
خانم آزاده نیکپور

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها یزد، در پاسخ به این شبهه که چرا برخی دعاها مستجاب نمی‌شود، گفت: استجابت دو معنای خاص و عام دارد که در استجابت خاص، خواسته بنده بدون کم و زیاد محقّق می‌شود، امّا در استجابت عام، خداوند در جایی دیگر و به نحوی دیگر استجابت خواهد نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، خانم آزاده نیکپور در نشست مجازی بانوان طلبه مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها یزد با بیان شرح دعای رجبیه، اظهار داشت: خداوند هیچ دعایی از بندگان را بی پاسخ نمی‌گذارد.

وی، اعتقاد به دعا را نیازمند به یقین، تأمّل و تفکر دانست و گفت: رسول گرامی اسلام فرمودند «هرکس دری را بکوبد و اصرار بورزد، بالاخره آن در، به رویش باز می‌شود»، پس یکی از قوانین خلقت، دستیابی به هدف با تلاش و کوشش است.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها یزد، افزود: برای اثبات مؤثر بودن همه دعاها، ابتدا باید به وجدان خود رجوع کرد که تا به حال چه بسیار از حوائج ما در طول زندگی محقق شده است، زیرا بهترین دلیل برای اثبات امری، محقق شدن آن است.

نیکپور با استناد به آیه ۷۷ سوره فرقان، ادامه داد: هیچ چیز نزد خدا محبوب تر از درخواست بندگانش نیست پس جایگاه و منزلت انسان در نزد خداوند به اندازه دعا کردنش ارزشمند است، آنچنان که بنا به فرموده امیرالمؤمنین علیه السلام محبوب‌ترین اعمال نزد خدا دعاست.

وی با اشاره به آیات قرآن خطاب دعا را نسبت به همه بندگان به طور مطلق دانست و گفت: هیچ دستی از درگاه الهی، خالی بر نمی‌گردد حتّی اگر انسان به تعبیر دعای رجبیّه، شناختی از پروردگار عالم نداشته باشد «و مَن لَم یَعرِفهُ»، با این تفاوت که به فرموده امام رضا علیه السلام دعای دنیا و آخرت مؤمن مستجاب می‌شود امّا کافر فقط دعای دنیایش به اجابت می‌رسد.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها یزد، در پاسخ به این شبهه که چرا برخی دعاها مستجاب نمی‌شود، افزود: استجابت دو معنای خاص و عام دارد که در استجابت خاص، خواسته بنده بدون کم و زیاد محقّق می‌شود، امّا در استجابت عام، خداوند در جایی دیگر و به نحوی دیگر استجابت خواهد کرد.

نیکپور، اظهار کرد: گاهی برخی دعاها، به دلیل حکمت الهی، تناقض با اسباب عالم و … مستجاب نمی‌شود، امّا بنا بر روایتی از معصوم علیه السلام دعای مؤمن از سه حال خارج نیست یا ذخیره یا فوراً مستجاب و یا بلایی از انسان دور می‌شود.

وی در پایان رعایت شرایط و آداب دعا را در استجابت آن، مهم دانست و تلاش، لقمه حلال، زمان مناسب و … را از جمله آداب برشمرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha