سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ |۱۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 18, 2024
سیدحمید جزایری کتاب سال حوزه 1400

حوزه/ دبیر بیست و سومین کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات گفت: در داوری آثار رسیده به دبیرخانه کتاب سال و جشنواره مقالات، جنبه کیفی بسیار پررنگ و مورد توجه جدی داوران و ارزیابان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدحمید جزایری امروز دوشنبه دوم اسفندماه در نشستی خبری با تشریح برنامه‌های همایش کتاب سال حوزه، اظهار کرد: «شناسایی کتب و نویسندگان برتر حوزوی و معرفی آنها به جامعه علمی»، «تشویق و حمایت از نویسندگان کتب برتر حوزه»، «ارتقای سطح پژوهش‌های دینی و حوزوی»، «گسترش فرهنگ نگارش و تولید کتاب استاندارد و احیای تراث اسلامی»، «تبیین نقش و سهم حوزه و حوزویان در تولید و گسترش مرزهای دانش» و «شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی پژوهشی حوزویان، به منظور رفع نیازهای پژوهشی حوزه‌های علمیه و جامعه و نظام» از جمله اهداف برگزاری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات عنوان کرد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به برپایی موفق ۲۳ دوره کتاب سال حوزه، افزود: با توجه به آغاز این جشنواره از سال ۷۸ تاکنون ۱۹ هزار و ۶۳۴ اثر رسیده که طول این ۲۳ سال ۲۰۸ اثر برگزیده، ۲۸۵ اثر شایسته تقدیر و ۴۴۶ اثر شایسته تحسین انتخاب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین جزایری به فراوانی آثار رسیده بر اساس جنسیت نویسندگان (طی ۲۳ دوره) اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۸ هزار و ۵۰۰ اثر توسط طلاب برادر و ۱۰۰۹ اثر توسط خواهران طلبه به دبیرخانه جشنواره طی این ۲۳ دوره ارسال شده است.

دبیر جشنواره کتاب سال حوزه و جشنواره مقالات سال ۱۴۰۰ حوزه‌های علمیه به بُعد بین‌المللی این جشنواره اشاره کرد و افزود: تعداد کل آثار رسیده خارجی ۱۳۰۷ اثر بوده که ۵۸ اثر آن به عنوان اثر برتر و برگزیده از سوی هیئت داوران انتخاب شده‌اند.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به کل آثار رسیده جشنواره بیست و سوم اشاره کرد و بیان داشت: تاکنون ۱۳۳۶ عنوان اثر به دبیرخانه ارسال شده است و در بررسی اولیه ۱۰۰۲ اثر حائز شرایط بررسی قرار گرفت که نسبت به سال گذشته با یک رشد ۲۵ درصدی همراه بوده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در این دوره ۷۸۸ کتاب و ۲۱۴ پایان نامه به دبیرخانه رسیده است که به ترتیب با یک رشد ۱۸ درصدی و ۵۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ همراه بوده است بطوری که در سال گذشته ۶۶۶ کتاب و ۱۳۸ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود.

وی به آثار گروه‌های علمی اشاره کرد و افزود: در فقه و اصول ۱۵۳ اثر، کلام ۱۲۳ اثر، علوم اجتماعی ۹۲ اثر، اخلاق و عرفان ۷۹ اثر، تاریخ، سیره و تراجم ۸۷ اثر، ادبیات و هنر ۴۳ و اثر و… بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین جزایری تصریح کرد: بیشتر آثار رسیده به دبیرخانه فقه و اصول با ۱۵۳ اثر، کلام ۱۲۳ اثر، علوم اجتماعی ۹۲ اثر و تاریخ، سیره و تراجم با ۸۷ اثر بوده است.

وی به جنبه بین‌المللی جشنواره اشاره کرد و گفت: آثار رسیده به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی، اسپانیولی و از کشورهای ایران، عراق، افغانستان، سنگال، مصر، پاکستان، لبنان، بحرین، بنگلادش، کلمبیا و … بوده است.

دبیر جشنواره بیست و سوم بیان داشت: این جشنواره از ساعت ۹ صبح پنج‌شنبه، ۵ اسفندماه در قم آغاز به کار می‌کند. هم‌زمان در این مراسم، برگزیدگان پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه نیز معرفی شده و از نویسندگان آن‌ها تجلیل می‌شود.

در این مراسم، از مقام علمی یکی از شخصیت‌های پیشرو در عرصه تألیف و نگارش علوم آل‌محمد (ص) تجلیل خواهد شد، همچنین در این همایش، به پاس نشر کتاب‌های پر ارج دینی، ناشران و مراکز پژوهشی برتر معرفی شده و از آن‌ها تقدیر می‌شود.

مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه، به صورت مستقیم از طریق سیمای مرکز نور، رادیو معارف و تلویزیون اینترنتی https://abarat.tv پخش می‌شود و تنها با حضور برخی فرهیختگان، صاحبان آثار برتر تکریم خواهند شد.

عموم فرهیختگان و فضلای حوزه‌های علمیه می‌توانند برای مشاهده مجازی این رویداد بزرگ علمی حوزه با ترافیک رایگان، عدد ۲۳ را به سامانه ۱۰۰۰۰۷۰۲۰ پیامک کنند.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha