سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
image.png

حوزه/ اگر نهضت جنگل توانست در بین طرفداران خود وجهه ای پیدا کند و مردم به سمت آن گرایش پیدا کنند به خاطر همین خصوصیت عالم بودنش بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین پروایی، نماینده خبرگان رهبری استان گیلان در نشست با اعضای ستاد و یادواره شهدای گیلانی مقیم حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی های علمی فرهنگی حضرات امام باقر(ع) و حضرت امام صادق (ع)، افزود: همه ائمه معصومین علیهم السلام به نوبه خود با توجه به مقتضیات زمان، فعالیت های علمی و فرهنگی داشته اند و شاگردان زیادی تربیت کردند امام عصر امام باقر (ع) وامام صادق (ع) از ویژگی های خاصی برخوردار بود که زمینه برای تأسیس حوزه و تربیت شاگردان از سوی آن حضرات مهیا و ایجاد شد.

وی بیان داشت: در روایت دیگر امام باقر(ع) فرمودند« هیچ قدمی در نزد خداوند متعال محبوب‌تر از تقویت مسیر دین که همان سیر پروردگار می‌باشد؛ نیست و جهاد فی سبیل الله مهم ترین قدم در این مسیر است».

نماینده خبرگان رهبری استان گیلان همچنین با استناد به فرمایش حضرت امام صادق (ع) اضافه کرد: دو قطره نزد پروردگار متعال محبوب ترین قطره ها است. یکی قطره خونی که در راه خدا بر زمین ریخته شود و مجلس ما مزین به نام شهدا و جانبازان و ایثارگران است و قطره خونی که از تن مبارک شهید بر زمین ریخته شود و دوم قطره اشکی که در دل تاریکی و نیمه های شب برای خدا ریخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین پروایی با بیان اینکه علما همیشه در صف شهادت پیشگام بوده اند و در همین زمینه شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از این افراد عامل وارسته بود، بیان داشت: آن شهید وارسته در دوران حیات بین قشرهای مختلف مردم محبوب بود. اما بعد از شهادت محبوبیت آن شهید بزرگوار به مراتب بیشتر شد که تشییع پیکر شهید با عظمت و شکوه خاصی صورت گرفت و بیانگر آن بود که آثار وبرکات شهیدان بعد از شهادت شامل حال جامعه بشری می شود، فلذا در تعابیر برخی بزرگان، شهید حاج قاسم برای دشمنان خطرناک تر از خود حاج قاسم است.

وی با اشاره به روایت مداد العلما افزود: شهدا اگر به مقام شهادت می رسند، به برکت مداد علما و راهنمایی و امام شدن علما برای جامعه اسلامی است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با بیان اینکه همه شهدا از خرداد سال ۴۲ تاکنون مدیون حضرت امام خمینی (ره) هستند، گفت: اگر امام (ره) رهبر جامعه و طلایه دار و پیشگام نهضت اسلامی نبود هیچ یک از این اتفاق های مبارک از سال ۴۲ به این سو رخ نمی داد. البته همیشه شهید و شهادت بوده از زمانی که حق و باطل شکل گرفت و باطل از حق سیلی خورد.

حجت الاسلام والمسلمین پروایی شهادت و علم را دو خصیصه علمای شهید برشمرد و علمای گیلانی مانند حجت الاسلام والمسلمین ربانی املشی و آقا سید یونس رودباری، و احسان بخش و میرزا کوچک جنگلی را از جمله شهدای عالم عنوان کرد و بیان داشت: اما متأسفانه مردم و حتی فیلم سازان نتوانسته درک درستی از عالم بودن میرزا کوچک خان داشته باشند و جنبه عالم بودن او برای مردم گیلان قدری مغفول مانده و در فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی هم ( که با موضوع نهضت جنگل و میرزا کوچک) ساخته شده؛ مورد توجه قرار نگرفت و مهمتر این که اگر نهضت جنگل توانست در بین طرفداران خود وجهه ای پیدا کند و مردم به سمت گرایش پیدا کنند به خاطر همین خصوصیت عالم بودنش بوده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، گفت: ما توفیق شهادت را نیافتیم که درجه بزرگی است اما می توانیم با خدمت به نام و خاطره و خانواده های معظم شهدا، کار بزرگی انجام بدهیم.

وی ادامه داد: کار بزرگ به تناسب خود شاید با مشکلات و موانع بزرگی هم همراه باشد اما همتی که دوستان حاضر در جلسه (اعضای ستاد یادواره شهدای گیلانی مقیم قم) که سابقه جبهه و جنگ هم دارند، به کار بسته اند تا این کار بزرگ انجام شود و این دوستان فرهنگ شهادت و مقام شهید و خانواده های شهدا را بیشتر می شناسند.

نماینده خبرگان رهبری با بیان اینکه اعضای ستاد یادواره شهدای گیلانی مقیم قم تاکنون یکصد خانواده شهید را شناسایی و از ۲۵ خانواده سرکشی کرده اند به اعضای ستاد خدا قوت گفت و اضافه کرد: هرکس به اندازه وسع و توان خود باید قدمی در این مسیر که کار فرهنگی بزرگ و ارزشمندی است، بردارد و من به عنوان یک طلبه خود را خادم شما می دانم و هر آنچه از دست من برآید در حد توان خود به عنوان خادم شهدا جانبازان و ایثارگران و تقویت سیره شهدا انجام خواهم داد.

حجت الاسلام و المسلمین پروایی با بیان اینکه شهدا به جناح و تفکر خاصی تعلق ندارند بلکه متعلق به همه آحاد ملت هستند، گفت: هنگامی که پیکر یک شهید بعد از سال ها به زادگاهش بر می گردد؛ خیل عظیم جمعیت با سلایق مختلف در تشییع پیکر پاک آن شهید شرکت می کند که این نشان می دهد شهیدان به همه ملت تعلق دارند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه پیشنهاد کرد در کنار یادواره شهدا یادواره ای هم برای علما برگزار شود و علمای شاخص مانند حضرت آیت ا... بهجت فومنی و ... هر چه بیشتر به نسل جوان شناسانده شوند.

*شهدا ولی نعمت ما هستند

گفتنی است در ابتدای دیدار اعضای ستاد و یادواره شهدای گیلانی مقیم قم با آیت الله محسن فقیهی ، مسئول این ستاد گزارش از فعالیت این ستاد ارایه داد و اعلام کرد: استان گیلان ۸ هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام اسلامی نموده که یکصد و ۶۰ تن از این شهدا را روحانیون تشکیل می‌دهند.

حجت الاسلام عبدالرحیم علیزاده با بیان اینکه روحانیت در طول تاریخ انقلاب زحمات و فداکاری های زیادی متحمل شده و با خون خود سربلندی نظام مقدس اسلامی را رقم زدند، تصریح کرد: ما به خادمی شهدا افتخار می کنیم. شهدا ولی نعمت ما هستند و ما وظیفه داریم در راستای قدردانی از نعمت های امنیت، عزت و اقتداری که به واسطه خون شهدا به دست آمده، خدمت به خانواده های معظم شهدا و تلاش برای ترویج فرهنگ جهاد و شهادت را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

حجت الاسلام عبدالرحیم علیزاده مسئول ستاد یادواره شهدای گیلانی مقیم قم آنگاه با بیان اینکه تاکنون دو یادواره برگزار شده، اظهار داشت: اولین یادواره در سال ۹۴ در حسینیه سید الشهدا گیلانی های مقیم قم و دومین یادواره در سال ۹۵ مجتمع امام خمینی (ره) برگزار شد که درآن علما، مسئولان استان های قم و گیلان و همچنین خانواده های معظم شهدا حضور داشتندو سخنران آن سردار عبدالله پور فرمانده سپاه قدس استان گیلان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha