یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
حجت الاسلام مدنی

حوزه/ حجت الاسلام مدنی تصریح کرد: خود مراقبت معنوی به انسان کمک می‌کند تا به خدا نزدیک شود، این نزدیکی و در یاد خدا بودن به انسان آرامش می‌دهد، «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش می‌یابد»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام ابوالفضل مدنی، امروز در جمع طلاب جدیدالورود دوره میثاق طلبگی حوزه علمیه گیلان، خود مدیریتی را مهمترین گام برای رسیدن به جامعه سالم دانست و گفت: در خود مراقبت جسمی انسان سبک زندگی سالم را فرا می‌گیرد و این با ورزش و تغذیه سالم حاصل می‌شود، اما در خود مراقبتی عاطفی و روانی، انسان توانایی‌های خودش را برای مدیریت احساسات و مقابله با مشکلات بالا می‌برد.

وی، خود مراقبت معنوی را برای نزدیک شدن به خدا و آرامش روحی و روانی دانست و اظهار کرد: خود مراقبت معنوی به انسان کمک می‌کند تا به خدا نزدیک شود، این نزدیکی و در یاد خدا بودن به انسان آرامش می‌دهد، «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش می‌یابد!» (سوره مبارکه رعد آیه ۲۸)

کارشناس حوزوی در تعریف خود مراقبتی گفت: خودمراقبتی، عملی است که در آن فرد از دانش، مهارت و توان خود استفاده می‌کند تا به طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند.

حجت الاسلام مدنی تصریح کرد: دین اسلام برای تغذیه سالم اهمیت زیادی قائل شده است؛ جسم سالم نیاز به تغذیه سالم و غذای طیب دارد. غذاهایی که ناسالم هستند، امکان دارد حلال هم باشند، اما طیب نیستند.

وی ادامه داد: ما باید جستجو و مطالعه کنیم که ائمه دین در روش تهیه غذای سالم چه کاری می‌کردند و چه غذاهایی را و در چه موقع می‌خورده‌اند، این بخشی از دین است.

استاد حوزه، خواب را یکی از نیازهای طبیعی و ضروری بدن دانست و افزود: «خواب» یکی از آیات الهی و به فرموده قرآن کریم مایه آرامش و راحتی است؛«وَجَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتًا؛ و خواب شما را مایه آرامشتان قرار دادیم،» (آیه ۹ سوره مبارکه نبأ) خواب و مسائل پیرامون آن در دین اسلام مورد توجه فراوانی قرار گرفته تا آنجا که آداب مخصوصی نیز برای آن گفته شده است.

حجت الاسلام مدنی ادامه داد: در روایات و سنت پیامبر(ص) خوابی کوتاه مدت در میانۀ روز تحت عنوان خواب قیلوله توصیه شده است، و زمان آن نیم تا سه ربع قبل از اذان ظهر ممدوح و مطلوب است، و حتی در بعضی روایات دارد که عقل انسان را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به فرمایشان مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری سه انتظار خود را از جوانان ابراز داشتند، ایشان فرمودند: «اما دانشجوی موفّق، به حیث دانشجویی، این است: باید خوب درس بخواند، به اخلاق و تهذیب نفس بپردازد، ورزش هم بکند. شما باید علم را دوست بدارید، ارزش بدانید، آن را برای خدا و با نیّت خالص دنبال کنید. ضمناً عزیزان من! باید به تهذیب نفس بپردازید و بنیانهای اخلاقی را در خودتان تقویت کنید» (بیانات مقام معظم رهبری مورخه ۲۲/۲/۷۷)

استاد حوزه تأکید کرد: مقام معظم رهبری تحصیل، تهذیب و ورزش را برای همه جوانان به عنوان سه راهبرد اساسی در زندگی مطرح کرده است. در جای دیگر می‌فرمایند: «من به جوان ها می گویم: تحصیل، تهذیب، ورزش. تحصیل کنید؛ یعنی نیروی خرد، فکر، مغز و علم در شما تقویت شود... از لحاظ علمی خودتان را تقویت کنید، پیش ببرید... در کنار تحصیل، تهذیب باشد. دل های شما جوان ها نورانی است؛ فطرت الهی در شماها زنده و درخشان است. امروز شما خودتان را به کارهای نیک، خلق نیک، رفتار نیک اگر وادار کنید و عادت بدهید، هویت انسانی شما همین جور شکل می گیرد و تا آخر عمر این دستاورد با شما خواهد ماند. به خصوص در این مقطع سنی شماها که یک مقطع زرین است؛ یک مقطع طلایی است... تحصیل، تهذیب نفس و ورزش سه عامل اصلی پیشرفت جوانان است» (بیانات مقام معظم رهبری مورخه ۱۹/۲/۸۶)

حجت الاسلام مدنی تصریح کرد: یک طلبه باید بتواند خود مدیریتی در سبک زندگی اسلامی داشته باشد؛ کسی که قدم در راه دین گذاشته باید جسم خودش را سالم نگه دارد تا بتواند با قوای بیشتری در خدمت دین باشد، مثل علمای اسلام که در تغذیه خودشان مراقبت می‌کردند، و غذای حلال و سالمی را تناول می‌کردند، ورزش کردن‌شان ترک نمی‌شد و در کنار این‌ها تهذیب نفس هم می‌کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha