یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
مراسم بزرگداشت

حوزه/ امام جمعه قزوین در مراسم بزرگداشت مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسی ابراهیمی مؤلف موسوعه "کلمات الرسول الاعظم"، گفت: حاج حسین همدانی و سردار سلیمانی را دوست داریم؟ برای اینکه این‌ها در دانشگاه معارف علوم ربانی اهل بیت(ع) موفق بودند و پذیرفته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرنگاری حوزه در قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، عصر روز گذشته در بزرگداشت مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابراهیمی مدیر اسبق حوزه‌ علمیه استان قزوین و مؤلف کتاب "موسوعه کلمات الرسول الاعظم" ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان اظهار کرد: در روایات بین عالم ربانی و غیر عالم ربانی فرق گذاشته شده است؛ باید این نکته را از نگاه امیرالمؤمنین (ع) بررسی کنیم، کمیل می‌گوید خدمت امیرالمؤمنین (ع) بودم، دست مرا گرفت و بیرون شهر رفتیم، وارد صحرا شدیم، حضرت آهی از عمق جان کشید و گفت کمیل این دل‌ها مانند ظرف‌ها هستند، بهترین‌هایشان آن‌هایی هستند که گنجایش و ظرفیت بیشتری دارند.

وی ادامه داد: به همین خاطر است که همواره این دعای قرآنی را زمزمه می‌کنیم که «اللهم رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی، وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَان»، این‌ها جملاتی بود که موسی (ع) به محض اینکه خدا مسئولیت را بر عهده او گذاشت گفت که خدایا به من مسئولیت دادی، بنابراین به من شرح صدر هم بده اما همین معنا را خدا راجع به رسول گرامی اسلام (ص) فرمود «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَک»، یعنی قبل از اینکه حضرت بخواهد دعا کند خداوند می‌گوید من این شرح صدر را به تو عنایت کردم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بنابراین بهترین دل آن دلی است که با ظرفیت باشد؛ دلی که کوته‌بین است و همه آرزوهای او این دنیای کوچک است، این آن دلی نیست که امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید «فَخَیْرُهَا أَوْعَاهَا»، حضرت به کمیل فرمود یک چیزهایی می‌گویم این‌ها را خوب حفظ کن و نگهدار، کمیل هم این مسئولیت را به خوبی انجام داد که امروز ما پای درس امیرالمؤمنین (ع) و مکتب او هستیم، هنوز در همه‌جا اعم از مساجد و مدارس و حوزه‌ها این کلام امیرالمؤمنین (ع) طنین‌انداز است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: حضرت به کمیل فرمود آدم‌ها سه دسته هستند، یا عالم ربانی بوده و دنبال رب هستند، همه چشم‌انداز آن‌ها خداست، هر چیزی را برای رضای خدا می‌خواهند. دسته دیگری اگر به آن حد از علم ربانی نرسیده‌اند، اما علاقمند هستند و تشنه بوده و در جستجوی آن هستند، این‌ها دنبال علوم ربانی و راه نجات هستند، در مقابل این‌ها افرادی هستند که «همج رعاع» هستند و علوم ربانی برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت در مورد «همج رعاع» گفت آن‌هایی هستند که هر حرفی می‌شنوند دنبال آن می‌روند، ریشه‌دار و عمیق نیستند، شرح صدر ندارند، فقط چشم و گوش بسته از دیگران تبعیت می‌کنند؛ امروز نیز شاهدیم که برخی در فضای مجازی همه ارزش‌ها را زیر سؤال می‌برند و شبهه‌افکنی می‌کنند، هر نسیمی می‌وزد میل آن‌ها همراه نسیم تغییر می‌کند، این‌ها حزب باد هستند؛ درختان تنومندی را داریم که اگر طوفان هم بیاید از جایشان تکان نمی‌خورند اما برخی مانند برگ‌های خشکی هستند که کمترین نسیمی آن‌ها را به حرکت در می‌آورد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید شما باید ریشه‌دار باشید، برای مثال قرآن در مورد منافقان فرمود این‌ها مانند چوب خشک هستند؛ چوب خشک جان و حیات ندارد، شکننده است، حس و عاطفه هم ندارد، اما مثالشان راجع به مؤمنین، مثال شجره طیبه است، این‌ها ریشه دارند، سر به آسمان کشیده‌اند و رشد می‌کنند، شجره‌ای هستند که ثمره دارد، چه شجره‌ای از این بالاتر که کسی موصوعه کلمات رسول اعظم(ص) را بنویسد؟ این ثمره است، اگر شجره طیبه نبود چنین ثمره‌ای در زندگی او مشاهده نمی‌شد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: مرحوم حجت‌الاسلام ابراهیمی وقتی به یک حدیث و آیه‌ای می‌رسید چنان محو آن حدیث می‌شد که تماشایی بود، در مقابل نیز منافقین خلاف این هستند، حدیث و آیه هیچ تکانی در آن‌ها به وجود نمی‌آورد و اهمیتی به این مسائل نمی‌دهند.

وی افزود: امیرالمؤمنین (ع) راجع به این‌هایی که دستی در علوم ربانی ندارند فرمود این‌ها نه تنها خودشان علاقه‌ای به این علوم ندارند بلکه شایستگی این را هم ندارند به جای مورد وثوقی مانند قرآن و نهج‌البلاغه دست دراز کنند تا چیزی به آن‌ها بدهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: علاقمندی به علوم ربانی ویژگی خاصی بود که بنده لازم دانستم برای این عالم بزرگوار بیان کنم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در قرآن کریم آدم‌ها را دو سنخ تعریف می‌کند؛ می‌فرماید برخی آدم‌ها زنده و برخی دیگر مرده هستند، یعنی در حال زندگی مرده هستند، هر کس اعم از زن و مرد که کار شایسته‌ای انجام می‌دهد زنده است. در معارف الهی و اخروی و حیات معنوی زن و مرد یکسان هستند، عمل صالح و ایمان در کنار هم درون انسان را روشن می‌کند، جان انسان با ترکیب ایمان و عمل نورانی می‌شود؛ خداوند فرمود ما این‌ها را به حیات طیبه زنده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در جاهای دیگر خدا به پیغمبر فرمود تو که نمی‌توانی مرده‌ها را زنده کنی، در جای دیگری هم فرمود پیغمبر این‌هایی که در قبرهایی از آلودگی‌ها و وابستگی‌ها و دنیاپرستی‌ها خود را دفن کرده‌اند، صدای تو هیچ وقت به این‌ها نمی‌رسد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) هم مفصل در خطبه ۸۷ نهج‌البلاغه زنده‌ها را توضیح داد، بعد به مرده‌ها رسید و گفت این‌ها که بویی از علوم ربانی و ولایت اهل‌بیت و آیات الهی نبرده‌اند صورتشان مثل انسان است اما قلبشان قلب حیوان است، در ادامه می‌فرماید هیچ هدایتی این‌ها را روشن نمی‌کند، چون دنبال هدایت نیستند، و هیچ بصیرتی هم ندارند که درهای ضلالت و گمراهی را به روی خود ببندند، این‌ها مرده‌های متحرک هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: اگر ما بخواهیم حیات پیدا کنیم، قرآن کتاب حیات است، اگر بخواهیم حیات پیدا کنیم قرآن‌های ناطق که ائمه هستند نشانه‌های حیات را به ما می‌دهند و اکسیر حیات را به جان ما می‌نشانند.

وی تأکید کرد: هم در قرآن و هم در روایات در رابطه با کسانی که بنده خدا هستند و کسانی که برده دنیا هستند سخن به میان آمده است، این دو ترکیب «عباد الرحمان» و «عبیدالدنیا» در قرآن آمده است، آن‌هایی که دنبال هوای نفس هستند و عمله آدم‌های دیگر هستند و هوا و هوس دیگران را می‌پرستند، این‌ها عبیدالدنیا هستند، امام حسین (ع) وقتی وارد سرزمین کربلا شدند، اولین سخنرانی‌شان در سرزمین کربلا این بود که برخی عبیدالدنیا هستند، یعنی هر چه خداوند «یا بنی آدم» و «یا ایها الناس» و «یا ایها الذین آمنوا» می‌گوید این‌ها نمی‌شنوند و به پیام خدا لبیک نمی‌گویند، این‌ها اگر ظاهراً دینی دارند فقط مزه مزه زبان آن‌هاست، اما دین در جان آن‌ها نفوذ نکرده و شیره وجودشان نشده است، این‌ها تا زمانی که زندگی‌شان با دین می‌گذرد اسم دین بر زبان دارند اما وقتی به امتحان برسند دین‌دارها بسیار کم می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: امام صادق (ع) فرمودند هر کس علم را یاد بگیرد و به آنچه یاد گرفته عمل کند و برای رضای خدا آنچه دانست و آنچه عمل کرد را به دیگران هم انتقال دهد، در ملکوت آسمان‌ها و نزد فرشتگان عالم بسیار بزرگ دیده می‌شود، آنجا گفته می‌شود این برای خدا یاد گرفت و برای رضای خدا به آنچه می‌دانست عمل کرد و برای رضای خدا به دیگران یاد داد.

امام جمعه قزوین بیان کرد: مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی یک موسوعه ۱۴ جلدی از کلمات رسول اعظم (ص) به نقل از ائمه اطهار (ع) را بر جا گذاشت که تا قیامت این کتاب مثل یک کتاب درسی دیده می‌شود و خیر آن دائم مثل یک صدقه جاری به آن مرحوم می‌رسد.

وی تأکید کرد: امام صادق (ع) در ادامه فرمود هر کس به آنچه می‌داند عمل کند، آنچه که نمی‌داند را هم خدا به او یاد می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: ما چرا عالمان ربانی را دوست داریم؟ چرا مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی و علمای دیگر را دوست داریم؟ چون این‌ها شاگردان مکتب اهل‌بیت(ع) هستند، شاگردان موفق آن مکتب هستند؛ چرا ما حاج حسین همدانی و سردار سلیمانی را دوست داریم؟ برای اینکه این‌ها در دانشگاه معارف علوم ربانی اهل بیت(ع) موفق بودند و پذیرفته شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: علمای ربانی با فوت از دنیا نمی‌روند، مانند شهدا که همیشه زنده هستند؛ مرحوم حجت‌الاسلام ابراهیمی به معنای واقعی کلمه ادیب بودند، یعنی ادبیات عرب را به خوبی می‌دانست، اهل لغت بود و لغت‌شناس برجسته‌ای به حساب می‌آمد، رجالی بود، احادیث را هم خوب می‌شناخت، با منابع دینی هم به خوبی آشنا بود، با قرآن به معنای واقعی و مفهومی مأنوس بودند، با نهج‌البلاغه مأنوس بود، در شهر ما یکی از کسانی که در مطرح کردن کلاس‌های نهج‌البلاغه نقش کم‌نظیری داشت مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی بود.

وی اظهار کرد: آن مرحوم مبارز و فعال انقلابی بود، ایشان یک زمانی پیش از انقلاب فراری بود و حتی خود را برای مبارزه مسلحانه نیز آماده کرده بودند، گاهی در حجره‌های مدرسه شیخ‌الاسلام پناه می‌گرفت؛ ایشان پدر شهید بود، موسوعه کلمات حضرت رسول اعظم(ص) را نگاشت، همسر محترمه ایشان نیز پا به پای ایشان زحمت کشید و این کار عظیم که صورت گرفت با همراهی فرزندان و خانواده محترم ایشان بود. حدود ۲۰ سال برای نوشتن این کتاب زحمت کشیدند و باقیات الصالحاتی برای ایشان باقی ماند.

حاج حسین همدانی و سردار سلیمانی در دانشگاه اهل بیت(ع) موفق بودند | تجلیل از مؤلف موسوعه "کلمات الرسول الاعظم"

حاج حسین همدانی و سردار سلیمانی در دانشگاه اهل بیت(ع) موفق بودند | تجلیل از مؤلف موسوعه "کلمات الرسول الاعظم"

حاج حسین همدانی و سردار سلیمانی در دانشگاه اهل بیت(ع) موفق بودند | تجلیل از مؤلف موسوعه "کلمات الرسول الاعظم"

حاج حسین همدانی و سردار سلیمانی در دانشگاه اهل بیت(ع) موفق بودند | تجلیل از مؤلف موسوعه "کلمات الرسول الاعظم"

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha