دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
بچه زرنگ

حوزه/ این انتظار به حق وجود دارد که صداوسیما با تولید مجموعه هایی همچون "بچه زرنگ" رسالت مهم خود در زمینه جهاد تبیین در رابطه با به تصویر کشیدن سیره و سبک زندگی شهدای مظلوم مدافع حرم را به درستی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، چندی است در ایام سالگرد شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی، مجموعه نمایشی "بچه زرنگ" از شبکه دوم سیما پخش می شود و در این سریال شبانه در هر قسمت بخشی از زندگی منتهی به شهادت یکی از مدافعان حرم در قالب "داکیو درام" روایت می گردد. جالب این که این شهدای مدافع حرم در واقع ایرانیانی بوده اند که با گذرنامه افغانستانی بار سفر آخرت خویش را آن هم به بهترین شکل ممکن بستند و به دیگر سخن، نام گذاری سریال به عنوان "بچه زرنگ" نیز ریشه در آن سخن معروف شهید سلیمانی در ایام شهادت مصطفی صدرزاده دارد.

"داکیو درام" یا "درام مستند"، جزو آن دسته از قالب های سریال سازی و یا فیلم سازی است که متأسفانه کمتر در رسانه ملی و یا حتی سینما مورد توجه قرار گرفته است و حال آن که در درون خود جذابیت هایی به همراه دارد که باعث گرایش مخاطب عام و نسل جدید به این قبیل تولیدات رسانه ای می شود و در دنیا نیز به ویژه در سال های اخیر جای خود را به خوبی باز کرده است.

توضیح بیشتر آن که "داکیو درام" ژانری است که در آن موضوعات واقعی به شیوه نمایشی بازسازی می‌شوند. به عنوان نمونه در یکی از قسمت های همین سریال، نظاره گر داستان زندگی و شهادت یکی از مدافعان حرم هستیم که برای اعزام به جبهه نبرد علیه داعش خودش را یک مهاجر افغانی ساکن ایران معرفی کرده و چند روز بعد از آن که فروردین ماه سال ۹۳ راهی شام شده در آن جا به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

نقل است که همین فرد در آخرین عملیات از آن جا که هشت نفر بودند، رو به فرمانده عملیات نموده و گفته است: اشکالی ندارد چون ما هشت نفر هستیم اسم عملیات به نام آقا امام رضا(ع) باشد؟ فرمانده بدون تأمل و چون و چرا قبول کرد، اما نمی‌دانست که قرعه شهید شدن به نفر هشتم خواهد رسید که از قضا مشهدی است. این شهید والامقام وقتی در برابر داعش و نیروهای تکفیری قرار می‌گرفت، رجز می‌خواند که ما فرزندان علی و زهراییم. رسمی که بعد از شهادتش ادامه پیدا کرد و همرزمانش در هنگام حمله این عبارت را بر زبان می آوردند؛ انا شیعه علی ابن ابی‌طالب".

از جمله نکات جالب و ارزشمند این مجموعه نقش آفرینی چهار تن از برادران چهار شهید است که دست بر قضا نقش شهدای خود را بازی می‌کنند، ضمن آن که مادر دو شهید نیز در نقش خودشان به ایفای نقش پرداخته اند.

همچنین باید گفت که کلیه لوکیشن های این مجموعه هشت قسمتی نیز منزل واقعی پدر و مادر شهداست و لذا از این منظر باید گفت که مجموعه مستند داستانی "بچه زرنگ" دارای ویژگی ها و شاخصه هایی است که تاکنون نظیرش تولید نشده است و ای کاش صداوسیما با توجه جدی به این قبیل ژانرها و مضامین در این زمینه فعال تر وارد عمل شده و رسالت مهم خود در زمینه جهاد تبیین در رابطه با به تصویر کشیدن سیره و سبک زندگی شهدای مظلوم مدافع حرم را به درستی انجام دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha