چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
سید مجتبی حسینی

حوزه/ نماینده مقام معظم رهبری در عراق گفت: در حال حاضر علاوه بر دروس حوزوی، دوره هایی را از رشته های علوم انسانی برای طلاب برگزار می کنیم و این آمادگی را داریم تا درسی را با عنوان «احیای تراث» در دوره تحریری نویسی بگنجانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سیدمجتبی حسینی، نماینده مقام معظم رهبری در عراق، در دیدار اعضای کنگره بین‌المللی ملاعبدالله بهابادی یزدی اظهار کرد: احیای آثار این عالمان انتقال تفکر و شناساندن واقعی آن‌ها به نسل جدید می‌باشد. لذا باید یک کارگروه محقق و متخصص جهت احیای این آثار تشکیل شود و با حساسیت و دقت نظر فراوان این امر صورت پذیرد. البته برای ترمیم و احیای این آثار افرادی نیز هستند که با هزینه بسیار کم مبادرت به این کار کنند، برخی از نسخه‌های خطی در منازل نگه‌داری می‌شود و در زمان رژیم سابق بسیاری از این نسخه‌ها منتقل‌شده است.

وی یادآور شد: در راستای فعالیت کنگره، مؤسساتی وجود دارند که بتوانند در پیشبرد احیای این آثار کمک و مساعدت‌هایی داشته باشند. بنابراین گذشتگان را باید احیا کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در عراق افزود: یک سری دوره‌هایی علوم انسانی دوساله را برای طلاب و فضلا حوزه برگزار می‌کنیم که علاوه بر دروس رسمی حوزه به ایشان آموزش داده می‌شود که مورد نظر مقام معظم رهبری نیز می‌باشد و در دروس خارج فقه نیز مطرح می‌شود و دوره بعدی دوره تحریریه نویسی است که می‌تواند بحث احیای تراث را نیز به‌عنوان یک درس در آن گنجانده شود. درباره اهمیت و کیفیت تراث شیعه و چگونگی اجرای این طرح باید اطلاعات مدون شده در قالب این کنگره و این شخصیت عالم تهیه و از آن بهره کافی را برد.

وی با قدردانی از این حرکت شایسته، بزرگداشت و احیای این عالم جلیل‌القدر را کاری مقدس شمرده که قیاس در آن محو است و ما آن چه در حوزه‌ها، علوم و معارف دینی داریم همه مدیون و مرهون این میراث است، میراث علما، «والعلماء ورثة الأنبیاء»، مدرس اصلی ما انبیاء بودند و بعد از ایشان دست‌به‌دست گشته و هر ارثی از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد و لذا اگر بتوانیم احیائی انجام دهیم درواقع سلسله وصول معانی و ارزش‌ها، احکام، معارف و علوم اسلامی و به‌ویژه عقاید را توانسته‌ایم تصحیح کنیم. و مسلماً در طول این وراثتی که وجود داشته احیاناً مطالبی حذف یا پیچیده و یا بدان اضافه‌شده است.

آیت الله حسینی خاطرنشان کرد: در زمان ائمه اطهار علیهم‌السلام چه تهمت‌ها و افترائاتی که به این حضرات بسته نشده که همه این‌ها باید تصفیه سازی اساسی شود و این عمل مقدور نیست مگر این‌که کسی در این عصر مطالعه محققانه و دقیق داشته باشد تا بداند این رشته‌ها از کجا آمده و چگونه باید این رشته‌ها را پیگیری نماید و اگر هم به حد یقین نرسد حداقل به حد حجت برسد و لذا کار مقدسی است و البته زحمت و سختی‌های زیادی هم در این مسیر وجود دارد، البته این کاری است گروهی که هم نیاز به پژوهش و تحقیق دارد و هم نیروهای آزموده را می‌طلبد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha