یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
تصاویر/ احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت یحیی بن موسی(ع) سمنان

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی گفت: پیامبر (ص) فرمود هرکس شب قدر را احیا بگیرد و در این شب به یاد خداوند متعال باشد تا سال آینده عذاب از او برداشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان سمنان، در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت یحیی بن موسی (ع) سمنان، با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) در خصوص فضایل ماه مبارک رمضان گفت: امام جعفر صادق (ع) از نبی مکرم اسلام (ص) نقل می‌کنند که فرمودند شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّه فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَکةِ. ماه رمضان، ماه خداست و ماهی است که خداوند در آن حسنات را می افزاید و گناهان را پاک می کند و آن ماه برکت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی افزود: پیامبر (ص) فرمود هرکس شب قدر را احیا بگیرد و در این شب به یاد خداوند متعال باشد تا سال آینده عذاب از او برداشته خواهد شد.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان ادامه داد: امام صادق (ع) فرمود هر سه شب قدر (نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم) را قدر بدانید چرا که شب نوزدهم شب تعیین مقدّرات، شب بیست و یکم شب تصویب و شب بیست و سوم شب امضای آن توسط امام حی و حاضر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با یادآوری توصیه بزرگان برای دعا و صدقه برای امام زمان (عج) و توسل به آن حضرت در شب‌های قدر گفت: ماه مبارک رمضان ماه توبه و اِنابه است که قلب آن شب‌های عزیز قدر است.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه خداوند از بازگشت و توبه بندگان خوشحال می‌شود افزود: پیامبر اسلام (ص) فرمودند موسی نبی (ع) از خداوند خواست تا به او نزدیک شود، از جانب خداوند پاسخ آمد که نزدیکی به من برای کسی است که شب قدر را بیدار بماند و آن‌را بزرگ بدارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح ابعاد و مراحل توبه گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) چهار مرحله برای توبه عنوان کرده‌اند که شامل پشیمانی قلبی، استغفار با زبان، عمل با اعضا و جوارح و عزم و اراده برای خودداری از گناه می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان ادامه داد: جبران حق الله و حق الناس، یعنی جبران حقوقی که مربوط به خداوند متعال است و نیز حقوقی که به سایر انسان‌ها مربوط می‌شود، مرحله دیگر توبه حقیقی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی جبران حق‌الناس را یکی از عوامل اصلی پذیرش توبه از سوی خداوند عنوان کرد و گفت: افرادی که نسبت به دیگران بویژه والدین، همسر و فرزندان و همکاران خود مدیون هستند و نیز مسئولانی که نسبت به امور مردم وظایفی دارند و از بیت‌المال حقوق دریافت می‌کنند، برای پذیرفته شدن توبه خود ابتدا باید دُیون خود را ادا کنند.

امام جمعه سمنان یکی از لوازم توبه حقیقی را آزاد کردن بدن از مال حرام دانست و گفت: گاهی انسان به مسائل جزئی توجه ندارد و آن‌ها را بی‌تاثیر یا کم اهمیت می‌داند در حالی‌که همان جزئیات، انسان را از نزدیک شدن به خدا بازمی‌دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه محبت خداوند نسبت به انسان‌ها از هرکس دیگری بیشتر است افزود: تطهیر قلب و ذهن از آلودگی‌ها و گناهان و بیرون راندن شیطان از قلب، مقدمه دریافت مهر و محبت معبود است.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با یادآوری مظلومیت مولای متقیان امیرالمؤمنین علی (ع) گفت: امام علی (ع) اولین مظلوم عالم هستی بود که مظلومیت آن حضرت با هیچ کس قابل قیاس نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه تمام مردم عصر امام علی (ع) به ایشان ظلم کردند تصریح کرد: زمانی که امام از جنگ با خوارج بازگشتند، فرمودند به من خبر رسیده که معاویه [در دوران حکومتم] دستور داده است به من دشنام دهند و مرا لعن کنند.

امام جمعه سمنان ادامه داد: مظلومیت امیرالمؤمنین علی (ع) به آنجا رسید که آن نور عالمتاب را با معاویة بن ابوسفیان مقایسه می‌کردند، در حالی‌که پیامبر اکرم (ص) فرمودند من در معراج [فرشته‌ای شبیه به] علی (ع) را در عرش خدا مشاهده کردم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی به مظلومیت امام علی (ع) در واقعه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و گفت: زهرای مرضیه (س) در آخرین دقایق حیات نورانی خود به علی (ع) فرمود که من بر مظلومیت تو گریه می‌کنم چراکه شنیده‌ام این روزها مردم حتی از جواب دادن سلامت هم پرهیز می‌کنند.

گفتنی است در این مراسم، تعدادی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (س) به روضه‌خوانی و مناجات خوانی پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha