یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
سمنان

حوزه/ بانوان طلبه مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار در نشست «رابطه بین محبت و معرفت به امیرالمؤمنین و نتایج حاصل از آن» با ابعاد شخصیت معنوی امام علی علیه السلام آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان، خانم اعظم کتی استاد مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار عصر سه شنبه در نشست علمی پژوهشی «بررسی رابطه بین محبت و معرفت به امیرالمؤمنین علیه السلام و نتایج حاصل از آن» که با حضور جمعی از طلاب در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد؛ در بیان فضایل حضرت علی علیه السلام اظهار داشت: در روایت از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده هرکس می خواهد، علم حضرت آدم (ع) که قرآن در مورد آن می فرماید« علم آدم اسماء کلها» و حلم حضرت ابراهیم (ع) و هیبت حضرت موسی(ع) و عبادت و زهد حضرت عیسی (ع) را دریابد به علی علیه السلام بنگرد؛ یعنی حضرت علی علیه السلام عصاره ویژگی های برتر انبیاء الهی است.

وی، با طرح این سئوال که «چون ما قدرت شناخت کامل حضرت علی(ع) را نداریم آیا نباید در جستجوی معرفت به ایشان باشیم؟» افزود: پاسخ روشن است؛ آب دریا را اگر نتوان چشید هم به قدر تشنگی باید چشید و به عبارتی آنچه را که کامل نمی توان به دست آورد، نباید به طور کلی ترک کرد.

استاد حوزه خواهران در خصوص شخصیت حضرت علی علیه السلام در میان دوست و دشمن بیان کرد: همگان شخصیت علی علیه السلام را ستایش می کردند حتی دشمنان در محافل خصوصی شان به کمالات ایشان معترف بودند.

خانم کتی با اشاره به مطلبی از ابن ابی الحدید در خصوص شخصیت کامل و جامع امیرالمؤمنین علی علیه السلام افزود: حضرت علی علیه السلام را جامع اضداد و اوج کمالات متعالی می داند و خداوند به ما منت گذاشته و ما را جزو محبین و شیعیان ایشان قرار داده است. حداقل می توانیم بگوییم محب ایشان هستیم و می توانیم از مسیر این محبت چون قطره به اقیانوس وجود ایشان متصل شویم.

وی، ادامه داد: در روایت آمده که آیا دین جز محبت و دوستی چیز دیگری است؟ و از طرف دیگر ما ادعا می کنیم محب حضرت علی علیه السلام هستیم، بنابراین مسیر دین الهی از محبت به علی و خاندان عترت و امامت می گذرد.

استاد حوزه خواهران خاطر نشان کرد: محبت را باید بروز رسانی کرد و افزایش داد و اساس محبت بر معرفت و شناخت استوار است و هرچه درجه معرفت بالاتر رود، محبت شدیدتر و قوی‌تر می شود و از طرف دیگر محبت و علاقه، تابعیت و اطاعت می آورد که آن نیز مراتب دارد و کمترین آن باید در رفتار محبان مشاهده شود.

خانم کتی ابراز امیدواری کرد: همه بانوان طلبه در زندگی پیرو واقعی امام علی علیه السلام باشند و این محبت چراغ راه همه در مسیر سلوک الهی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha