چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تصاویر/اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم

حوزه/ مدیرحوزه‌های علمیه گفت: بدون تردید امروز حوزه علمیه با چالش‌های جدی‌ مواجه است که با اتحاد و همکاری قابل حل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی شامگاه چهارشنبه در اجلاسیه اساتید سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع)، اظهار کرد: مبنای حرکت حوزه رهنمودهای امام خمینی(ره)، رهبری و مراجع تقلید است.

وی با اشاره به اینکه راهبری شورای عالی مبنای حرکت مدیریتی است، مطرح کرد: در این مسیر از پیشنهادات اساتید، طلاب، فضلا و گروه‌های حوزوی استفاده می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه نسل جوان، فعال و انقلابی حوزه در این راستا اثرگذار هستند، عنوان کرد: باید در کنار دستاوردها نقدها را نیز ببینیم و به دنبال رفع آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید بر اساس مطالعه درست و سنجیده حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: بدون تردید امروز حوزه علمیه با چالش‌های جدی‌ مواجه است که با اتحاد و همکاری قابل حل است.

آیت الله اعرافی افزود: ۵ محور حرکت برای راهبری فکر عالم و هدایت عالم به سمت گفتمان انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برنامه ۵ ساله در سطوح کلان حوزوی اندیشیده شده است، تصریح کرد: دو منظومه درخت‌واره در حدود ۶ سال گذشته طراحی شده است که راهبری حوزه را بر عهده دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه فقه معاصر نیز در حوزه مورد توجه قرار گرفته است، یادآور شد: فقه معاصر بدیل سنت فقه جاری نیست بلکه برآمده از دریای مواج حوزه آزاد است.

وی با بیان اینکه در تخصص‌های فقهی سه سطح را دنبال می‌کنیم، ابراز کرد: فقهی که بخواهد نظریه پرداز باشد در بستر حوزه آزاد، درس‌های تخصصی و پژوهش‌های آزاد شکل می‌گیرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه مدیریت حوزه به تخصص‌های در سطح کارشناسی، میانی و ریشه‌دار در سنت حوزه توجه دارد، بیان کرد: به حوزه آزاد، انتخاب و شکوفایی علم و دانش در حوزه آزاد اعتقاد داریم و این سنت‌ها باید حفظ شود.

وی با بیان اینکه درس خارج در استان‌ها برای نخستین بار ارزیابی و کارشناسی شد، اظهار داشت: رشته‌های تخصصی و سطوح عالی حوزه نیز در استان‌ها مورد توجه قرار دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه حوزه بر سنت‌های عمیق گذشته پایبند است، عنوان کرد: در حوزه پژوهش، فناوری و اسناد دبیرخانه حمایت از مطالعات مورد نیاز نظام شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ طرح مطالعاتی متناسب با نیازهای نظام در دستور کار قرار دارد، مطرح کرد: در سال‌های اخیر شاهد تاسیس ۱۷ مرکز پژوهشی، انتشار ۴۲ مجله جدید، راه‌اندازی طرح گفتمان علمی حوزه، تدوین بیش از ۳ هزار طرح دقیق حوزوی، توسعه جشنواره علامه حلی، حضور حوزه در اسناد و طرح‌های ملی و ... بوده‌ایم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: طرح امین، طرح هجرت، گروه‌های جهادی، خبرگزاری، جهاد تبیین، برنامه‌های بصیرتی، همکاری با نهادهای بین المللی و ... از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه به قناعت و پارسایی شهرت دارد، خاطرنشان کرد: امروز نیز طلاب برای بیان مبانی اسلام تمام سختی‌ها و کمبودها را به جان می‌خرند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه محقق به معنای آزاد حوزه باید مشمول امتیازات اساتید شوند، تصریح کرد: در حوزه مبلغان نیز اصل تبلیغ بر این است که مبلغ با مردم باشد.

وی در پایان یادآور شد: یکصدمین سالگشت احیای حوزه علمیه قم امسال برگزار خواهد شد که امیدواریم در راستای معرفی و بازشناسی گذشته حوزه برنامه موثری باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha