یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حجت‌الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی

حوزه/ امام‌جمعه کهک گفت: از مسئولان عالی قضایی شهرستان انتظار داریم که بر عملکرد مسئولان نظارت داشته و مباحث مرتبط با ترک فعل مدیران را با جدیت دنبال کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی امروز در خطبه‌های نمازجمعه شهرستان کهک با اشاره به مبحث فضائل و رذائل اخلاقی اظهار داشت: ضعف شخصیت و احساس نقص درونی عامل اصلی رفتارهای متکبرانه دانستند.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) در این باره می‌فرمایند: «ما مِن رَجُلٍ تَکَبَّرَ أو تَجَبَّرَ إلا لِذِلَّةٍ وَجَدَها فی نفسِهِ»؛ هیچ کسی تکبّر یا گردن فرازی نکرد، مگر به سبب احساس خواری و حقارتی که در خود یافت.

حجت‌الاسلام صبوری فیروزآبادی افزود: تفکر و اندیشیدن (پیرامون حقیقت زندگانی انسان و همچنین قدرت پروردگار و ضعف انسان)، اولین راهکار برای درمان تکبر است.

وی ادامه داد: یاد مرگ دومین راهکار درمان تکبر است به‌طوری‌که امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «ضَعْ فَخْرَکَ، وَ احْطُطْ کِبْرَکَ، وَ اذْکُرْ قَبْرَکَ»؛ فخرفروشی را کنار بگذار، تکبّر و خودبزرگ‌بینی را رها کن، به یاد مرگ باش.

امام‌جمعه کهک اشتغال به عبادت و بندگی سومین راهکار درمان تکبر عنوان کرد و گفت: حضرت صدیقه شهیده (س) در این باره می‌فرمایند: «فَرَضَ اللّه ُ الصَّلاةَ تَنزِیها مِنَ الکِبرِ»؛ خداوند نماز را برای دوری از کبر واجب کرد.

وی در پایان خطبه اول، درس‌آموزی از سیره متواضعانه پیامبر اکرم (ص) و اولیای الهی را چهارمین راهکار درمان کبر دانست و ابراز داشت: در روایتی دررابطه‌با وجود مقدس پیامبر اعظم نقل شده که: «کان اشد الناس تواضعا فی علو منصبه»؛ آن حضرت متواضع‌ترین مردم بودند با وجود رفعت جایگاهی که داشتند.

امام‌جمعه کهک در ابتدای خطبه دوم نمازجمعه با اشاره به‌روز جهانی مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: فراهم‌سازی زمینه ورزش برای جوانان یکی از راهکارهای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است.

وی در ادامه از مسئولان ورزش استان خواست که نسبت به تکمیل پروژه‌های ورزشی در روستاها به‌ویژه پروژه عقب‌مانده در روستای کرمجگان اهتمام بیشتری داشته باشند.

حجت‌الاسلام صبوری فیروزآبادی در ادامه خطبه‌های این هفته ضمن گرامیداشت مقام والای شهید بهشتی و شهدای هفت‌تیر و هفته قوه قضاییه تأکید کرد: از مسئولان عالی قضایی شهرستان انتظار داریم که بر عملکرد مسئولان نظارت داشته و مباحث مرتبط با ترک فعل مدیران را با جدیت دنبال کنند.

خطیب جمعه کهک در ادامه این بخش از سخنان خود به موضوع روند تأیید صلاحیت‌ها در انتخابات شوراهای شهر و روستا اشاره کرد و گفت: انتخابات همواره در کشورمان با رعایت موازین برگزار شده و از سلامت کافی برخوردار است و در این میان به‌وجودآمدن تخلفات معدود و اندک برخی اعضای شوراها ناشی از دخالت‌ها و اعمال‌نفوذها در روند تأیید صلاحیت کاندیداهای شوراها است.

وی در ادامه ضمن گرامی داشت روز عرفه و عید سعید قربان به تبیین فضیلت روز عرفه و سنت حسنه قربانی نمودن در روایات معصومین (ع) پرداخت و همگان را به مشارکت در این امر خیر به محوریت کمیته امداد دعوت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha