سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
حجت‌الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی

حوزه/ امام‌جمعه شهرستان کهک در ابتدای خطبه دوم نمازجمعه این هفته ضمن اشاره به مشکلات درمانی شهرستان از استاندار جدید و ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان دعوت کرد تا با حضور میدانی در درمانگاه شهرستان کهک مشکلات این مرکز را بررسی و علاج کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام صبوری فیروزآبادی امام‌جمعه شهرستان کهک در ابتدای خطبه اول نمازجمعه این هفته و در ادامه مباحث مرتبط با فضائل و رذائل اخلاقی به آثار و پیامدهای پرگویی و عدم کنترل زبان اشاره کرد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: قرآن کریم قدرت تکلم و بیان را از نعمت‌های بزرگ الهی برشمرده و می‌فرماید: «الرَّحْمَنُ. عَلَّمَ الْقُرْآنَ.خَلَقَ الْإِنْسَان. عَلَّمَهُ الْبَیَانَ»؛ خداوند رحمان قرآن را آموخت انسان را آفرید و به او قدرت بیان داد.

حجت‌الاسلام صبوری فیروزآبادی ادامه داد: لکن باید توجه داشت که سخن‌گفتن در عین اینکه از نعمت‌های الهی شمرده می‌شود، می‌تواند انسان را به‌سوی گناهان بزرگ و شقاوت ابدی نیز رهنمون شود و لذا در آموزه‌های اخلاقی اسلام توصیه شده است که انسان مؤمن باید پیش از سخن‌گفتن توجه داشته باشد که سخنانش موجب گناهانی همچون: غیبت، تهمت، آزار دیگران و... نشود. پیامبر اکرم خطاب ابوذر می‌فرمایند: «یا اَباذَرٍّ: ما مِنْ شَیْء اَحَقُّ بِطُولِ السِّجْنِ مِنَ اللِّسانِ» ای ابوذر! هیچ‌چیز به‌اندازه زبان شایسته حبس‌شدن طولانی نیست.

وی تصریح کرد: علاوه بر این در اخلاق اسلامی توصیه شده که انسان از سخنان لغو و بیهوده که سود دنیوی و یا منفعت اخروی ندارند، پرهیز نماید.

خطیب جمعه کهک در ادامه، گرفتار شدن به گناهان و خطاهای گفتاری را از مهم‌ترین پیامدهای منفی پرگویی برشمرد.

وی در پایان این بحث خاطرنشان کرد: بر اساس روایات، آن روشی که می‌تواند انسان را از خطاهای گفتاری نجات بدهد عبارت است از تفکر و تامل پیش از سخن‌گفتن؛ پیامبر اعظم (ص) در این باره می‌فرمایند: «انّ لِسانَ المؤمنِ وَراءَ قَلبِهِ. فإذا أرادَ أن یَتکَلّمَ بشَیءٍ تَدَبَّرَهُ بقَلبِهِ ثُمّ أمضاهُ بلِسانِهِ، و إنّ لِسانَ المُنافِقِ أمامَ قَلبِهِ. فإذا هَمَّ بشَیءٍ أمضاهُ بلِسانِهِ و لَم یَتَدَبَّرْهُ بقَلبِهِ»؛ راستی که زبان مؤمن در پس دل اوست؛ هرگاه بخواهد چیزی بگوید در دل به آن می‌اندیشد و سپس بر زبان می راند. اما زبان منافق جلوی دل اوست؛ هرگاه قصد سخنی کند آن را به زبان می‌آورد و در دل به آن نمی‌اندیشد.

امام‌جمعه شهرستان کهک در ابتدای خطبه دوم نمازجمعه این هفته ضمن اشاره به مشکلات درمانی شهرستان از استاندار جدید و ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان دعوت کرد تا با حضور میدانی در درمانگاه شهرستان کهک مشکلات این مرکز را بررسی و علاج کنند.

وی همچنین از خیرین منطقه خواست که در رفع نیازهای درمانی این مرکز مشارکت کنند.

خطیب جمعه کهک در ادامه خطبه‌های نمازجمعه این هفته با اشاره با سالروز جنایت ننگین صهیونیست‌ها در قتل‌عام آوارگان فلسطینی در اردوگاه‌های صبرا و شتیلا این جنایت را موجب ننگ ابدی برای این جنایت‌کاران برشمرد.

امام‌جمعه شهرستان کهک در پایان خطبه‌های نمازجمعه این هفته ضمن تقدیر از حماسه ولایی مردم شهرستان در احیای شعائر اهل‌بیت (ع) در ماه‌های محرم و صفر، به ذکر فضیلت زیارت امام هشتم (ع) و مصائب آن امام مظلوم پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha