شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ |۱۵ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 22, 2024
کلاس درس طلاب

حوزه/ اجلاسیه دانش افزایی اساتید منطق سطح ۱ مدارس علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اجلاسیه دانش افزایی اساتید منطق سطح ۱ مدارس علمیه قم در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین نقشه‌چی مسئول آموزش مدارس سطح یک حوزه علمیه قم در ابتدای این جلسه با اشاره به اینکه از آذرماه سال گذشته گروه‌های مختلف تشکیل شده است، اظهار کرد: این گروه‌ها در طول ماه‌های گذشته جلسات مختلفی درخصوص دانش خود داشته‌اند.

وی با بیان اینکه جلسات سایر گروه‌ها به مرحله عملیاتی رسیده است، مطرح کرد: در این جلسات هیچ‌گونه نگاه سازمانی وجود ندارد و تنها به دنبال هم‌افزایی هستیم.

در ادامه نیز حجت الاسلام اسدپور از اساتید درس منطق با اشاره به اینکه منطق علم بسته‌ای نیست، اظهار کرد: در علم منطق نیازمند نوآوری‌هایی هستیم.

وی با بیان اینکه ادراکات انسان به دو دسته حقیقی و اعتباری تقسیم می‌شوند، مطرح کرد: ادراکات اعتباری مبتنی بر نیازها، اهداف و مقاصدی هستند که در مقام عمل به دنبال تحقق آن‌ها هستیم.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم اعتبارات را در محیط مخصوص خود شناسایی کنیم، خاطرنشان کرد: ذهن برای شناخت، قوانین خود را می‌آورد.

سپس حجت الاسلام کرمانشاهانی استاد درس منطق با اشاره به اینکه برگزاری این جلسه اتفاق مطلوبی است، اظهار کرد: در مواردی سوالاتی وجود دارد که فردی پاسخی برای آن ندارد که می‌تواند در جلسات این چنینی به دنبال پاسخ سوال خود باشد.

وی با بیان اینکه مفاهیم به دو قسمت تقسیم می‌شوند، مطرح کرد: مفاهیمی که درباره واقعیت معرفتی به ما می‌دهند و یا خیر این دو قسم هستند.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه مفاهیمی که گزارشی به ما می‌دهند نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: این دو گروه شامل مفاهیمی که واقعیتی را به ما نشان می‌دهند و مفاهیمی که ماهیتی را به ما نشان نمی‌دهند، هستند.

وی با بیان اینکه علاوه بر تصدیقات اعتباری، تصورات اعتباری نیز داریم، خاطرنشان کرد: باید علت و معرف رابطه علت و معلول را حفظ کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha