چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
شیخ قدیر آکاراس رئیس اتحادیه علمای اهل بیت(ع) ترکیه

رئیس اتحادیه علمای اهل بیت(ع) ترکیه تصریح کرد: علامه طباطبایی و شاگردان ایشان از برجسته ترین پشتوانه های گفتمانی احیای تمدن نوین اسلامی هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، شیخ قدیر آکاراس رئیس اتحادیه علمای اهل بیت (ع) ترکیه و مترجم آثار علامه طباطبایی (ره) به زبان ترکی در کنگره بین المللی علامه طباطبایی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، تبریز را وطن دیگر خود خواند و گفت: جهان اسلام علی الخصوص غرب آسیا در پیچ تاریخی احیای تمدن نوین اسلام و انتقال قدرت از غرب به شرق قرار گرفته است.

وی به الزامات پایه ریزی و استحکام تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و با بیان این که تمدن نیازمند پشتوانه علمی و فرهنگی و گفتمانی قوی است، خاطرنشان کرد: در احیای تمدن نوین اسلامی نیازمند تربیت شخصیت هایی برای پشتیبانی علی و گفتمانی هستیم. علامه طباطبایی و شاگردان ایشان از برجسته ترین پشتوانه های گفتمانی احیای تمدن نوین اسلامی هستند.

رئیس اتحادیه علمای اهل بیت(ع) ترکیه با بیان این که از نگاه شهروندی که خارج از ایران زندگی نموده شخصیت ها را از بیرون تحلیل می کند، به جرأت می توانم بگویم که علامه طباطبایی و شاگردان ممتاز ایشان در تمام کشورها مورد پذیرش قرار داده، با مطالعه آثار این شاگردان در مقابل اندیشه راقی این عزیزان سر تعظیم فرو می آورند.

وی در ادامه گزارشی از فعالیت های موسسه کوثر و ترجمه کتاب های علامه طباطبایی و شاگردان ایشان به زبان ترکی ارائه کرد و ابراز داشت: ترکیه به عنوان کشور اسلامی که مبتنی بر افکار و عقاید مختلف شکل گرفته، نیازمند اشراب نگرش های مختلف علوم اسلامی و انعکاس آن در جوامع علمی است.

رئیس اتحادیه علمای اهل بیت (ع) ترکیه ضمن اشاره به روایتی از اهل بیت علیهم السلام با تأکید براین که علامه با تمرکز بر فطرت کثرت را به وحدت تبدیل نمودند، اظهار داشت: علامه در بحث فطرت انسان را با خودش آشنا کرده، در کنار سیر در آفاق او را به مطالعه در انفس ترغیب و تحلیل های ارزشمندی را ناظر به حوزه های مختلف زیست بشری ارائه می دهد.

شیخ قدیر آکاراس افزود: علامه طباطبایی در بحث فطرت علاوه بر توجه به اقلیت مصلح جامعه، راه و روش تبیین معارف و آموزه های دینی به تمام اقشار را نیز مورد توجه قرار داده، شاگردانی را تربیت کرده که هر کدام گفتمان اسلام را در بستر امت اسلامی بازنشر نمایند.

وی به برخی از مهمترین آثار چاپ شده در انتشارات کوثر ترکیه اشاره و «شیعه در اسلام»، «زن در اسلام»، «قرآن در اسلام»، «رساله ولایت»، «سنن النبی»، «رساله توحید» و «تفسیر شریف المیزان» از برجسته ترین آثار دانست و اذعان داشت: انتشارات کوثر تاکنون ۱۵ جلد از تفسیر المیزان را چاپ و ۵ جلد از آن نیز در دست چاپ قرار داد. این تفسیر استقبال وصف ناپذیری در جامعه ترکیه داشته، مقالات و پایان‌نامه‌های ارزشمندی در راستای ویژگی های تفسیر المیزان تدوین شده است.

رئیس اتحادیه علمای اهل بیت(ع) ترکیه در پایان ضمن تأکید بر اهمیت حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، اشعاری را به زبان ترکی استانبولی در وصف کودکان بی گناه غزه سرود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha