دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
محسن منصوری

حوزه/ معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در ۱۰ سال قبل از دولت سیزدهم شاخص رشد اقتصاد کشور نزدیک به صفر بود اما در این دو سال شاخص رشد اقتصاد به بیش از ۴ درصد رسیده است، در سال جاری نیز در ۶ ماهه نخست، این شاخص به ۶ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محسن منصوری در مراسم اختتامیه نمایشگاه «روایت پیشرفت» که در سالن همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف عملکرد قابل دفاع دارد اما برخی دستاوردهای ما مربوط به عدد و رقم نمی‌شود، برخی دستاوردهای ما ریل‌گذاری‌ها را تغییر داده است.

وی افزود: برای تبیین دستاوردها نیاز است وضعیت کشور را در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۱ نگاه کنیم‌، برای مثال ما دولت را با تورم نزدیک به ۶۰ درصد تحویل گرفتیم.

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: علاوه بر تورم ۶۰ درصدی حدود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم، کسری بودجه‌ای رهبر انقلاب آن را مادر همه مشکلات خواند.

‌وی تشریح کرد: دولت سیزدهم با تدابیر خود توانست این کسری بودجه بزرگ را حل کند و کشور را به سمت رشد حرکت دهد.

وی اشاره کرد: در حوزه مدیریتی نیز با مسائل و معضلاتی بسیاری مواجه بود، واقعیت این است که بدنه مدیریتی کشور به دلیل عدم نظارت و توجه‌ها تنبل شده و توان کارکردن نداشت.

منصوری گفت: اما دولت سیزدهم از همان روز اول با برنامه‌ریزی و تدابیر خود پویایی را به بدنه مدیریتی کشور برگرداند و حل‌مشکلات مردم را در اولویت خود قرار داد.

معاون اجرایی رئیس جمهور تاکید کرد: رویکرد مدیریت میدانی در دستور کار دولت قرار گرفت و امروز این ادعا را داریم مسئولین ما در بخش‌های مختلف به صورت ۲۴ ساعت برای حل مشکلات تلاش می‌کنند.

وی گفت: برای مثال امروز با استاندار قم در حرم حضرت معصومه(س) حضور یافتیم، مردم برای برخی مسائل به ما مراجعه می‌کردند، استاندار قم نیز با روحیه جهادی خود به آن‌ها می‌گفتند فردا اول صبح در استانداری و دفتر ایشان حاضر شوند.

منصوری با بیان اینکه دولت موفق شد در حوزه‌های مختلف مشکلات را برطرف کند، اشاره کرد: براساس آمار روزی که دولت را تحویل گرفتیم نزدیک به ۲۲ هزار مگاوات کسری برق داشتیم، دولت ظرف این ۲ سال با تدابیر خود توانست یک سوم این ناترازی را حل کرده و حدود ۷ هزار مگاوات تولید خود را افزایش دهد.

منصوری مطرح کرد: روزی که دولت را تحویل کردیم براساس آمار ۱۰ هزار روستا شناسایی شده بود که مشکل آب داشتند، به لطف خدا و تلاش دولت سیزدهم امروز به ۳ هزار و ۵۰۰ روستا ظرف ۲ سال آبرسانی شده است.

وی در ادامه بیان کرد: واقعیت این است روزی که دولت را تحویل گرفتیم در حوزه ذخایر کالاهای اساسی در بعضی از استان‌ها به کمتر از ۲ هفته رسیده بود و این از نظر امنیت غذایی یک اتفاق خطرناکی محسوب می‌شود.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه دولت توجه به ظرفیت‌های داخلی را در دستور کار خود قرار داده است، بیان کرد: اتکا و توجه به ظرفیت‌های داخلی تبدیل به رویکرد اصلی دولت شد و این را اساس کار خود قرار دادیم که با اعتماد به جوانان انقلابی و متخصص مشکلات کشور را حل کنیم‌.

منصوری در ادامه درخصوص اینکه دولت سیزدهم هرگز خود را در مقابل رهبر قرار نمی‌دهد، تاکید کرد: امروز در کشور حاکمیت دوگانه وجود ندارد، دولت خود را برابر رهبری قرار نمی‌دهد و خود را نوکر ولایت فقیه می‌داند، ما خود را زیر سایه ولایت فقیه می‌دانیم و با پیروی از رهنمودهای ایشان به دنبال خدمت کردن به ملت هستیم.

وی افزود: اگر دولت سیزدهم امروز توفیق و دستاوردی کسب کرده است ما آن را مدیون نظام و ولایت فقیه می‌دانیم و اگر کسری وجود دارد قول می‌دهیم با تمام تلاش آن‌ها را حل کنیم.

وی در ادامه درخصوص برگزاری نمایشگاه روایت پیشرفت تاکید کرد: نمایشگاهی که برگزار شده توانست بخشی از دستاوردهای دولت را برای مراجعین تبیین کند.

منصوری تصریح کرد: بنا به تعبیر رهبر انقلاب دولت حداقل در ۵۰ شاخص عملکرد رو به رشدی داشته است، برای مثال در مسئله تورم دولت سیزدهم توانست تورم را از ۶۰ درصد کاهش داده و به زیر ۴۰ درصد برساند.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال قبل از دولت سیزدهم شاخص رشد اقتصاد کشور نزدیک به صفر بوده، اما به لطف خدا در این ۲ سال شاخص رشد ما به بیش از ۴ درصد رسیده است، در سال جاری نیز در ۶ ماهه نخست سال این شاخص به ۶ درصد رسیده است.

منصوری درخصوص عملکرد دولت در صنعت خودرو، مطرح کرد: در مسئله خودرو دولت توانست تولید خودرو را از ۷۰۰ هزار به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه افزایش دهد، قبول داریم همچنان مشکلاتی در این حوزه وجود دارد اما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد.

وی درخصوص کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم گفت: با افتخار گزارش می‌دهیم نرخ رشد بیکاری وارد کانال ۷ درصد شد، در برخی استان‌های صنعتی مسئله اشتغال نه تنها معضل نیست بلکه کمبود نیروی کار هم به وجود آمده است.

منصوری درخصوص آخرین وضعیت طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی، عنوان کرد: این طرح یک روزی در کشور تبدیل به رویا شده بود اما به همت دولت مردمی طرح انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی در ۵ جبهه درحال انجام است، فاز اول آن نیز در استان یزد صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با وجود تحریم‌ها توانسته در حوزه فروش نفت کارنامه درخشانی داشته باشد، تاکید کرد: نرخ رشد در حوزه نفت به حدود ۱۹ درصد رسیده است، به یاد داریم که در دولت قبلی می‌گفتند هرکسی بتواند ۳۰۰ هزار بشکه نفت کشور را به فروش برساند ما آن را وزیر نفت منصوب می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در همین شرایط تحریمی و بدون توجه به خواسته‌ها غربی‌ها موفق شدیم ماهیانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم‌.


معاون اجرایی رییس جمهور خاطرنشان کرد: دولت در مسئله مطالبات قانونی که سال‌ها روی زمین مانده بود شجاعت به خرج داد و برای اجرای آن‌ها گام برداشت، برای مثال طرح رتبه بندی معلم‌ها مسئله‌ای بود که نزدیک به ۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای دولت داشت.

وی افزود: اما دولت مردمی با تدبیر حضرت ‌آیت‌الله رئیسی آن را ساماندهی و اجرا کرد، همچنین بحث تعرفه‌گذاری پرستاران نیز مورد دیگری بود که در این دولت رقم خورد.

منصوری اظهار داشت: یکی از مشکلات دولت سیزدهم بحث تبیین دستاوردهاست، مسئولین دولت در حوزه‌های مختلف شبانه روز با روحیه جهادی به دنبال حل مشکلات مردم است.

وی در پایان تاکید کرد: بدین جهت تا به امروز نتوانسته‌ایم به درستی دستاوردهای خود را برای ملت شریف ایران بازگو و اطلاع رسانی کنیم، از کسانی که ظرفیتی در اختیار دارند تقاضا داریم به کمک دولت آمده و ما را در امر جهاد تبیین همراهی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آگاه US ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    8 0
    ما منکر خدمات این دولت نیستیم. اما متاسفانه واقعیت موجود و حقیقت ملموس در میدان زندگی کنونی بوئی از بهره رشد اقتصادی 6 درصد نبرده است! برای من و امثال من خیلی عجیب است که دولتمردان در این چند وقت دائم از کنترل تورم ، رشد اقتصادی و کاهش بیکاری و... خبر می دهند. حال آنکه ما نه اثری از اینها می بینیم ، بلکه بدتر با کش و قوس قیمتها هم مواجه می شویم. واقعا این تناقض و تعارض را چگونه می شود حل کرد؟
    • رضا IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۰
      0 0
      اشتباه لغظی یه ، منظور ایشان 0/6 درصد بوده . اشکال نداره گاهی پبش میاد
  • بی نیاز از توضیح IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    13 0
    قیمت سر به فلک کشیده خرید مسکن و خودرو ، قیمت کمر شکن اجاره منزل ، قیمت و گرانی آزار دهنده خرید لوازم موردنیاز و مایحتاج روزانه ، تعرفه بی حساب و کتاب خدمات پزشکی و دارو و... همگی موید ادعاهای این مقام مسئول است!
  • صدای مردم IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    12 0
    آیت‌ا... نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید در دیدار با وزیر نفت گفته است: تلاش‌ها و پیشرفت‌ها باید در سفره مردم نمود لازم را داشته و محسوس باشد. معظم له تصریح می‌کند: امروز معیشت مردم بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه همچنان شاهد معضلاتی همچون فقر، گرانی، بیکاری و ارزش پایین پول ملی هستیم؛ و متاسفانه علیرغم تلاش های صورت گرفته آنچنان که باید این معضلات برطرف نشده است که خود نیاز به مدیریت بهتر و برنامه ریزی های دقیق تر و موشکافانه‌تر و بهره گیری از نخبگان حوزه های مربوطه را می‌طلبد.
  • تبیین گرانی IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
    11 0
    یک نکته جهت تبیین فقر و گرانی : با مصوبه مجلس قرار شد که امسال سقف زیر حقوق 10 میلیون تومان که عمدتا شامل اقشار کارگر و معلم و کارمندهای با رتبه پائین می شود از پرداخت مالیات معاف شوند و شد. ولی در ادامه با اعمال دو نرخی خرید اقلام مصرفی، به نام مالیات بر ارزش افزوده ، با تفاوت قیمتی 20 تا 30 درصد و در مواقعی حتی بیشتر نه تنها اثر قانون فوق از بین رفت. بلکه گاهی می بینم در طول ماه فقط چیزی نزدیک به یک میلیون تومان بابت همین مالیات بر ارزش افزوده کسری می آوریم، که در مقایسه با مالیات حقوق افزایش چهار برابری دارد. این یک تبعیض آشکار و یک اجحاف ظالمانه در حق این اقشار ضعیف است. البته در مورد اقشار ضعیف تر و طلاب وضع بدتر هم هست.
  • ؟! IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    16 0
    چرا پتروشیمی، آهن، سیمان و ... که تولیدات خودی هست اینقدر گران و اجحافی است؟!
  • متعجب IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    16 0
    ملاک حل مشکلات مردم، رضایت قلبی و حس عینی خدمات دولتی است. هزار بار ارائه گزارش رشد اقتصادی و بد عملی فلان دولت و خوش وعده بودن این دولت و... وقتی در عمل به اندازه یک درصد هم خودش را نشان ندهد، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. جالب تر اینکه قبلا وزرای اقتصاد و کار و تعاون در رشد اقتصادی اعداد 6 و 6/2 را گفته بودند. دو یا سه ماه قبل از این آقا، ولی دیروز وزیر کار و تعاون درصد رشد اقتصادی را مجددا 4 درصد عنوان کرد. واقعا این یعنی بازی با ارقام!
  • عبدی IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    23 0
    آمارهای غیر مستند کنتور که نمی‌اندازد! در آمار دیگری هم اعلام کردند که رشد اقتصادی به ۷.۱ درصد رسید. رقم خیلی خوبیه. پس چرا با تورم ۴۰ درصدی، حقوق و دستمزدها را زیر ۲۰ درصد افزایش می‌دهید؟ به عبارتی ۲۰ درصد هم از قدرت خرید حقوق بگیران کم می‌کنید. این رشد کجا می‌رود؟ فرار سرمایه یا...؟ افزایش حقوق و دستمزد اگر حداقل ۴۸ درصد باشد، شاید منصفانه باشد.
  • باز هم IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
    0 0
    جناب آقاي رئيسي صنايع مختلفي را از دست چپاولگران در آوردید، جامعه حق دارد تسریع استخلاص پتروشیمی، آهن، سیمان و ... از ایادی طماعان و حریصان بدر آورید.