شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
اعتکاف

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی فاطمه معصومه(س) بندرعباس گفت: اخلاص شرط واقعی در امر تبلیغ است و اگر غیر از این باشد فرد در دنیا و آخرت دچار خسران می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از هرمزگان، خانم مریم جعفری سراجی در جلسه توجیهی که در جمع مبلغان اعتکاف و در روز گذشته در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه معصومه(سلام الله علیها) بندرعباس برگزار شد، بیان کرد: اعتکاف از ماده عکف در لغت به معنای اقبال و روی آوردن بدون روی برگردان از آن چیز، مراقبت ویژه، حبس کردن چیزی در مکان خاصی با تعظیم و بزرگداشت آن چیز است؛ البته نه آن حبس و محدودیتی که در آن محدودیت و حقارت باشد بلکه همراه با حفظ و بزرگداشت است.

وی ادامه داد: اعتکاف از نظر اصطلاحی یک واژه شرعی بوده که از نگاه فقه و اخلاق دارای حرف است؛ از لحاظ فقهی ایامی است که مختص ماه رجب نیست؛ ایام البیض برای ماه های دیگر هم است، پیشینه آن به معتکف شدن پیامبر صلی الله علیه و آله در ده روز آخر ماه مبارک رمضان برمی گردد، اما کاملترین آن که تحریفی در آن نباشد سه روز۱۳، ۱۴ و ۱۵ ماه رجب است.

جعفری خودشناسی، خداشناسی، تفکر، توبه، جبران و برنامه ریزی را از جمله اهداف و فلسفه های اعتکاف نام برد و اظهار داشت: انسان تا زمانی که از روزمرگی خارج نشود و هدف خلقت را نداند، راه جایی نمی برد، همچنین فرد در این ایام باید خداشناسی خود را نیز قوی کند؛ چرا که طبق حدیث«من عرف نفسه، فقد عرف ربه» کسی که خود را بشناسد، خدای خود را نیز می شناسد.

استاد دانشگاه با اشاره به آیه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» تفکر را از دیگر اهداف و فلسفه های اعتکاف دانست و گفت: بزرگان، می گویند عبادت برای شناخت است و مقصود از عبادت، تنها نماز، روزه و... نیست و باید این‌ها با تفکر همراه باشد.

وی ادامه داد: اعتکاف، بهترین فرصت برای مراقبه، محاسبه و معاتبه است و معتکف باید در این ایام برنامه ریزی نماید تا بتواند به خودسازی خود استمرار بخشد.

استاد حوزه با تکیه بر حدیث یا أحمَدُ، لَیسَ کُلُّ مَن قالَ: «اُحِبُّ اللّه‏َ» أحَبَّنی، حَتّی... یَتَّخِذَ المَسجِدَ بَیتا؛ خدای متعال فرمود: «...ای احمد! چنین نیست که هر کس بگوید: "خدا را دوست دارم"، مرا دوست داشته باشد تا آن که... مسجد را خانه [ی خود] بگُزیند» افزود: نشستن و در مسجد خود دارای برکات و فلسفه های بسیاری است و در حدیثی از امام علی علیه السلام نیز آمده است که حضرت، نشستن در مسجد را از نشستن در بهشت بهتر می دانستند؛ چرا که رفتن به بهشت موجب خشنودی فرد است اما نشستن در مسجد موجب خشنودی خداوند است.

خانم جعفری، با اشاره به اهمیت بیان احکام اذعان داشت: احکام اعتکاف و مسائل محدثه احکام را یاد گرفته و در این ایام بیان کنید و در بیان احکام در کنار حکم حرمت یا واجب بودن مسئله گریزی مفید به فلسفه احکام بزنید و آن را به مسائل اجتماعی فرهنگی، سیاسی اقتصادی، جامعه شناسی، روان شناسی، پزشکی گره بزنید.

استاد حوزه بایسته های تبلیغ را برشمرد و به سه محور ظاهر، زبان و دارایی های علمی تاکید و بیان کرد: مبلغ برای اقبال و پذیرش باید ظاهری آراسته، تمیز و خوشبویی داشته باشد و در بیان نیز خوش بیان، خوش رو و صبور باشد و از عوامل بازدارنده خودداری نماید.

استاد دانشگاه تعاملی کار کردن را از اولویت های تبلیغ دانست و اظهار داشت: اولویت با تعاملی کار کردن است، چرا که محیط مسجد به گونه ای است که هر شخص برای خودش برنامه ای دارد، بنابراین از اجبار افراد، برای گوش دادن سخنرانی پرهیز کرد؛ بلکه باید طوری موضوعات و جلسه را مدیریت کرد که خود شخص انگیزه برای شرکت داشته باشد، بنابراین باید از قبل عناوین مورد نیاز و گروه سنی مخاطبان را پرسید و طبق نیاز افراد جلسه را پیش برد تا دلزدگی به وجود نیاید.

جعفری ادامه داد: مبلغ نباید در بیان مسائل، تحکم، تعصب، بحث، نزاع و دعوای علمی داشته باشد؛ چرا که آدم های متعصب، اعتقاداشان ریشه ای شکل نگرفته، برای دفاع باید اعتقادات همراه با تحلیل و سند باشد.

استاد حوزه به ضروریات و مباحث مورد نیاز اعتکاف اشاره کرد و اظهار داشت: از آیات و روایات در مباحث تبلیغی خود استفاده کنید و در این زمینه از تفاسیری مانند نور، نمونه بهره برده و همچنین از نهج البلاغه و میزان الحکمه در بحث روایات استفاده کنید.

جعفری اظهار داشت: مباحث ازدواج، معاشرت و دوست یابی، ارتباط با جنس مخالف، عفاف و حجاب، دشمن شناسی(ابزار، روش و هدف ها)، امر به معروف و نهی از منکر، زن و خانواده، رسانه، سواد رسانه ای و معرفی برنامه های روشنگرانه و... را در این ایام طلایی مطرح کنید.

استاد حوزه خطاب به مبلغین اعتکاف بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام پذیرش حوزه ها در این راستا نیز تبلیغ کنید و راجع به اهداف حوزه نیز روشنگری کرده و خود طلاب یک الگوی خواستنی در این امر باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha