یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
کد خبر: 1145409
۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
قران

حوزه/ دار آخرت و کمال نهایی که انسان می تواند به آن برسد، فقط برای کسانی است که اراده علو و فساد در آن نداشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «آیات و نکات»، پرونده رمضانی رسانه رسمی حوزه برای ماه مبارک رمضان است که حجت‌الاسلام امین اسدپور از پژوهشگران قرآنی در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات منتخب از جزء بیستم قرآن کریم، آیه ۸۳ از سوره مبارکه قصص است.

حضرت حق در این آیات می‌فرمایند: «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ/ زندگی آخرت و خانه جاودانه را برای کسانی قرار دادیم که فساد روی زمین را اراده نکرده باشد و عاقبت برای تقوا پیشگان است .

دار آخرت یا حیات جاودانه ی انسان و سعادت و کمال نهایی که انسان می تواند به آن برسد، فقط برای کسانی اراده شده که اراده علو در ارض و بسط فساد و در آن را نداشته باشند.

کمال انسان و رشد و سعادت انسانی در گرو پیوند این انسان با حقیقت وجودی حضرت حق است. وقتی این پیوند عبودیت و بندگی نسبت به حضرت حق در انسان سالک به وجود می‌آید که این انسان از خود و جمع و قبیله‌اش نفسانیتی نداشته باشد.

جالب اینجاست که امیرالمومنین علیه السلام در بسیاری از خطبه‌های نهج البلاغه به همین آیه استناد می کند. زمانی که اختلافات بعد از ارتحال رسول اکرم صلی الله علیه و اله به وجود می‌آید، حضرت در جریان تحلیل این ماجرا، به همین آیات استناد می کند که این آیه را مگر آنها نشنیده بودند.

حضرت می‌گوید این آیه را شنیده بودند بلکه حتی آن را حفظ هم بودند و تفسیر می کردند.

«لکنّهم حلیت الدّنیا فی أعینهم»، اما دنیا در برابر چشمانشان جلوه گری کرده بود، خودش را زیبا تصویر سازی کرده بود، «و راقهم زبرجها»، و زخارف و زیورآلات دنیا آنها را فریفت و به خاطر فریفته شدن نسبت به دنیا این آیه را انگار فراموش کردند و به آن عمل نکردند.

تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا، آخرت برای کسانیست که اراده برتری خودشان در روی زمین یا اراده ترویج فساد در روی زمین را نداشته باشند و فقط بخواهند به عبودیت حضرت حق عمل کنند و آن را به عنوان یک ارزش و هنجار در جامعه بسط و گسترش دهند. آخرت برای آنها دار سعادت، دار جاودانه و حیات ابدی خواهد بود.

ان شاءالله که بتوانیم از عاملین به این آیه شریفه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha