یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
بحرین

حوزه/ دکتر راشد الراشد فعال سیاسی بحرین طی بیانیه‌ای نوشت: این مساله مقدمه ای است برای مرحله انتقالی که در آن تنش‌های سیاسی با ساز وکار و ابزار سیاسی باید بررسی شود و نه با ابزار سرکوب و اقدامات پلیسی حکومت.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، بر اساس آنچه رسانه‌های رسمی گزارش دادند، پادشاه بحرین با صدور فرمانی ۱۵۸۴ زندانی سیاسی را که متهم به "پرونده های شورش" و جنایی شده بودند ، را تحت فشارهای سیاسی داخلی عفو کرد که این اقدام بزرگترین عفو دسته جمعی در نوع خود در سال های اخیر بوده است.

در همین راستا دکتر راشد الراشد فعال سیاسی بحرین و از رهبران جنبش العمل الاسلامی بحرین طی بیانیه‌ای این اقدام رژیم آل خلیفه را مقدمه‌ای برای آزادی تمامی زندانیان سیاسی و تحقق خواسته‌های ملت بحرین توصیف کرد.

وی در این بیانیه تاکید کرد؛ رسیدگی به پرونده سیاسی به طور قطره چکانی فایده‌ای ندارد، باید راه حل سیاسی جامعی وجود داشته باشد که با آزادی همه بازداشت شدگان سیاسی و بازگشت تبعید شدگان آغاز شود. همچنین بررسی این پرونده سیاسی نیازمند به سازو کار و ابزار سیاسی است نه گزینه سرکوب و مشت آهنین. این چیزی است که بحرین برای خروج از چرخه سرکوب، تعقیب و گریز پلیس و جو مشت آهنین کنونی به آن نیاز دارد.

انحصار قدرت در دست حکومت و کنترل مطلق بر منابع و قابلیت ها دو دلیل بی ثباتی و آشفتگی در روند سیاسی است که بحرین در حال تجربه آن است و فضای سرکوب و تعقیب پلیس همچنان حاکم بر صحنه است.

زندانیان سیاسی نماینده مردم ، وجدان آنها و مطالبات آن‌ها هستند که با آزادی جزیی و بخشی از بازداشت شدگان، و در بازداشت ماندن صدها شهروند به دلایل سیاسی و بلا تکلیف گذاشتن پرونده سیاسی آنها این مسئله تمام نخواهد شد، چرا که این اقدام به معنای ادامه چرخه سرکوبگری و فضای پلیسی رژیم بر جامعه است.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَا تَهِنُوا۟ وَلَا تَحْزَنُوا۟ وَأَنتُمُ ٱلْأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ“ آل عمران-١٣٩

به همه عزیزان آزادشده و به خانواده هایشان و به همه مردم وفادارمان تبریک می‌گوییم و ابراز خوشحالی می‌نماییم. به همه خانواده‌ها و خویشاوندان زندانیان سیاسی، تبعید شدگان و تمام کسانی که از بازگشت به کشور منع شده بودند و در تبعید اجباری به سر می بردند تبریک می گوییم. این شادمانی به منزله التیامی بر زخم‌های کشوری است که همچنان در انحصار قدرت حکومت و استبداد و گزینه مشت آهنین و سرکوبگری به سر می‌برد و ما همچنان به دنبال راه حل سیاسی جامعی هستیم که عدالت را محقق کند و همه ما را از تنگناها و تنش‌های ناشی از انحصار قدرت نجات دهد. در این راه مردم عزیز ما فداکاری‌های بزرگی از خود نشان دادند از اهدای خون شهدا گرفته تا تقدیم مجروحان، زندانیان، آوارگان و تبعیدشدگان و تا این چرخه سرکوبگری و تعقیب و گریز پلیسی ادامه یابد همچنان ثبات و زندگی را از بین می‌برد.

ما به همه کسانی که به خاطر پایداری و استواری خود طعم آزادی را چشیدند و سمبل امید بزرگ برای تغییر و دور کردن میهن عزیزمان از ظلم، طمع ، استبداد حکومت برای تسلط و انحصار و به خطر انداختن امنیت و ثبات هستند، درود می فرستیم.شعله‌های تعقیب و گریز و دستگیری و تعقیب و گریز پلیس، گردابی است که پایانی نداشته و نخواهد داشت مگر با راه حلی همه جانبه سیاسی که به عدالت و برابری منجر شود و تمامی بقایای سیطره ظلم و ستم و فضای پلیسی حاکم بر صحنه را تا این لحظه از بین ببرد.

به مناسبت آزادی زندانیان سیاسی عزیزمان می خواهیم نکاتی را که در ادامه می‌آید مطرح می‌کنیم:

اول: زندانیان سیاسی نماینده مردم و وجدان جامعه و خواسته‌های مردم هستند و تا زمانی که این زندانیان سیاسی در جامعه بحرین حضور دارند، نمایانگر مطالبات و آرزوهای مردم عزیز ما هستند این موضوع و این پرونده با آزادی تعداد جزیی از زندانیان سیاسی بسته نمی‌شود که این اقدام نیز در نتیجه فشار و پیامدهای ناشی از آشفتگی در روند سیاسی کشور محقق شد. بنابراین ناچار شدند زندانیان سیاسی را آزاد کنند که هزینه سرکوبگری حکومت را برای راه حل مشکلات سیاسی کشور پرداخت کردند و این مساله مقدمه ای است برای مرحله انتقالی که در آن تنش‌های سیاسی با ساز وکار و ابزار سیاسی باید بررسی شود و نه با ابزار سرکوب و اقدامات پلیسی حکومت.

دوم: پیامدهای ناشی از سرکوب و مشت آهنین ضربه مستقیمی به ثبات روند سیاسی زده است. انحطاط شدید اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که در حال وقوع است، نشان می‌دهد که نیاز مبرمی به رفع بحران انحصار قدرت و استبداد و ایجاد یک پروژه وطرح جدی سیاسی وجود دارد که کشور عزیزمان را از چرخه تعقیب و گریز پلیس و گزینه هایی برای سرکوب و مشت آهنین خارج کند.

سوم: اصرار رژیم بر گزینه تحمیل قدرت و زور امری واقعی است و عبارت است از اصرار بر حفظ چرخه سرکوب و اقدامات پلیسی برای رسیدگی به پرونده سیاسی و اصرار بر حفظ تنش و خفقان در روند سیاسی است از این رو ادامه تحرکات مردمی و فعال سازی همه ابزارهای فشار برای تغییر وضعیت و واقعیت موجود ضروری است.

چهارم: در زمانی که ما از آزادی زندانیان سیاسی عزیزمان شاد هستیم و جشن می گیریم همگان را دعوت می‌کنیم که فشارها را در ابعاد مختلف مضاعف کنند و وسایل و راه‌هایی را برای آزادی زندانیان سیاسی که هنوز در زندان ماندند و بازگشت تمام اخراج شدگان و تبعیدیان فراهم کنند، تمام کسانی که تا این لحظه زخم خونین بر تن ما هستند در کنار زخم عمیق وطن ما در نبود عدالت و فقدان آزادی.

پنجم: ما خواستار تاکید بر تداوم جنبش مطالبه گری مردمی برای تحقق همه حقوق ضروری و ملی هستیم که باید تا تحقق عدالت و کنار زدن صفحه بی عدالتی، ظلم و فضای پلیسی، پیگیری و اجرا شود.

حقی که مطالبه شود نابود نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha