دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
...

حوزه/ ما بنده خدا هستیم و آنچه را که خدا فرموده باید اطاعت کنیم، این جملات فحاشی، از کلمات ممنوعه الهی هستند و خداوند منع کرده که‌ این‌ کلمات از زبان کسی جاری شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق حوزه در یکی از دروس اخلاق خود به موضوع «حسن و خلق و آثار و برکات آن در زندگی شخصی و اجتماعی انسان ها» پرداختند که متن آن بدین شرح است:

دعاهایی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده است، برای تعلیم ما است و در واقع، نحوه دعا کردن را به ما یاد داده‌اند که در این سبک دعا بخوانیم و حوائجمان را از خداوند متعال طلب کنیم.

یکی از فرمایشات امام سجاد علیه‌السلام در دعای مکارم‌الاخلاق این است: «وَ مَا أَجْرَی عَلَی لِسَانِی مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ أَوْ شَتْمِ عِرْضٍ» ؛ پروردگارا! شیطان شش مطلب به قلب من القا می‌کند، یکی از آن‌ها، این است که بر زبانم فحش را جاری می‌کند که در این سبک سخن بگویم و یا آبروی کسی را ببرم. خداوندا! این مطالبی را که شیطان بر ذهن من القا می‌کند، آن‌ها را زائل کن و بجای این صفات رذیله و کلمات ممنوعه، عظمت و رحمانیت و غفرانیت خودت را بر قلب من القا بفرما.

در جمله‏ی: «وَ مَا أَجْرَی عَلَی لِسَانِی مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ»؛ فحش و فحشا در قرآن آمده است و نیز در جملات ائمه اطهار علیهم‏ السلام مکرر ذکر شده است که چند روایات را خدمت شما عرض خواهم کرد.

معنای فحش که واضح هست و همه می‌دانیم، ممکن است فحش راجع‌ به عِرض انسان و یا به ناموس انسان باشد و یا در رابطه با شخصیت انسان باشد.

بعضی فحش بلد هستند اما نمی‌گویند، این مهم است و حضرت همین مطلب را می‌فرمایند که هر چند فحش بلد هستی ولی بر زبان نیاور.

در روایتی از حضرت رسول (ص) آمده است: «مومن کسی است که زیادی مالش را انفاق کند و زیادی کلامش را زندان کند».

مرحوم فیض کاشانی می‌فرماید: «بسیارند کسانی که زیادی مال را جمع می‌کنند و پنهان می‌دارند و زیادی کلامش را فاش می‌کنند و مرتب می‌گویند». منظور این است که بایستی انسان متوجه کلامی که نقل می‌کند، باشد.

امام سجاد (ع) می‌فرماید: «خدایا کلمات ممنوعه‏ای را که شیطان به قلب انسان القا می‌کند،زائل کن و به جایِ آن توجه به حق، قدرت، رحمانیت و غفرانیت حق را جایگزین بفرما».

پیامبر اکرم (ص) فرموند: «إنَّ مَنْ شَرِّ عِبادِ اللهِ مَنْ تُکْرَهُ مُجالَسَتُهُ لِفُحشِهِ!»؛ بدترین مردم کسانی هستند که به خاطر بدزبانی و گفتار زشتشان، انسان از هم‌نشینی با آنها دوری می‌کند.

به ‏بیان ‏دیگر، بدترین مردم کسانی هستند که زبانشان کنترل نمی‌شود و در فحشا، بی‌بندوبار هستند.

در روایت دیگری حضرت رسول (ص) فرمودند: «إِیَّاکُمْ وَ اَلْفُحْشَ فَإِنَّ اَللَّهَ لاَ یُحِبُّ اَلْفُحْشَ وَ اَلتَّفَحُّشَ»؛

مبادا فحاشی بکنید و به دیگران ناسزا بگویید و عِرض، ناموس، آبرو و شخصیت کسی را از بین ببرید؛ چراکه خداوند ناسزاگویان و فحش‏گویان را دوست ندارد.

شاید کسی بگوید من به فرزند خودم و یا خانواده و خویش و قوم خودم فحش می‏گویم، آیا اختیار آن را هم ندارم؟!

البته که خیر! تو حتی اختیار خودت را هم نداری چه رسد به اختیار آنها. تو بنده خدا هستی و از مال خودش به تو نعمت داده است، آنچه را که خدا فرموده باید اطاعت کنی، این جملات فحاشی، از کلمات ممنوعه الهی هستند و خداوند منع کرده که‌ این‌ کلمات از زبان کسی جاری شود.

آنچه که از زبان انسان جاری شود، فرشتگان کاتب می‌نویسند، چه ذکر بگوید چه فحاشی بکند و چه حرف یاوه بگوید، آن‌ها وظیفه دارند همه را ثبت کنند، حتی حرکات و نگاه‌ها را نیز می‌نویسند و این موضوع در قرآن نیز آمده است.

امام موسی‌بن جعفر علیه‌السلام می‏فرمایند: «إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلَی کُلِّ فَاحِشٍ بَذِیءٍ قَلِیلِ الْحَیَاء»؛ بهشت بر هر کسی که زبانش لق است و کنترل ندارد، حرام است.

زمانیکه انسان به مؤمنین ناسزا بگوید، بعداً پا فراتر می‌گذارد و جری می‌شود و به خدا اشکال وارد می‌کند و در نتیجه عقائدش از بین می‌رود.

در جلد دوم کتاب کافی، صفحه ۲۲۶ آمده است: سُماعه شتردار بود و یک غلامی داشت که مراقب شترهایش بود، او می‏گوید: زمانی که بر امام صادق (ع) وارد شدم، حضرت فرموند: «یَا سَمَاعَةُ، مَا هذَا الَّذِی کَانَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ جَمَّالِکَ»‌؟ ای سماعه این چه دعوایی بود که میان تو و شتردارت به وجود آمد؟

عرض کردم: یا بن رسول الله مگر چه کردم؟

فرمود: چرا بر سرش فریاد کشیدی، فحش گفتی و فحاشی کردی؟ مومن نباید فحش بگوید و حرف لغو از دهنش خارج شود.

عرض کردم: یا بن رسول الله او به من ظلم کرده بود.

حضرت فرمود: حال که به تو ظلم کرده، تو مظلوم واقع شدی و خداوند ناصر و یاور مظلوم است و با فحش دادن و ناسزا گفتن که ضرر جبران نمی‌شود، پس نباید چنین کنی و فحش بگویی، چراکه برایت ثبت و ضبط می‌شود و از طرفی از مقام بندگی و عبودیت تنزل می‌کنی. شیطان در این امر سرمایه‏‌گذاری کرده و با چنین گفتاری مرید شیطان می‌شوی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha