سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
هنر در محیط زیست

حوزه/ به مناسبت هفته هنر انقلاب نشست بینا رشته‌ای با حضور اقشار مختلف هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، به مناسبت هفته هنر انقلاب نشست بینا رشته‌ای روز گذشته با حضور اقشار مختلف هنرمندان از جمله نویسندگان، شاعران، عکاسان، فیلمسازان و کارشناسان محیط زیست استان بوشهر به همراه اکران خصوصی مستند رشاد بالف، برگزار شد.

سعید نوذری سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر در این نشست با تأکید بر لزوم شراکت همه مردم برای داشتن محیط زیستی سالم، اظهار داشت: هرگونه دست کاری سواحل، ورود فاضلاب و همچنین مواد آلاینده از جمله آلودگی‌های نفتی به دریا باعث برهم خوردن تعادل اکوسیستم و در نتیجه از بین رفتن مرجان‌ها می‌شود.

نوذری با اشاره به صید و فروش باله کوسه به عنوان یک معضل محیط زیستی، گفت: اخیراً یک صیاد در بوشهر اقدام به صید یک تُن کوسه کرده که قصدش فروش باله آنها بوده، که این ظلم مسلم به محیط زیست است.

وی با تأکید بر غیرقانونی بودن صید به روش ترال، یادآور شد: استفاده از تور ترال، به اکو سیستم کف دریا و اقیانوس آسیب زده و تمام موجودات کف زی را از بین خواهد برد.

وی ادامه داد: نخبگان استان اختراع‌هایی انجام داده‌اند که جایگزین صید با تور ترال است اما حمایت‌های لازم از طرح آنها انجام نمی‌شود و گره این مشکل نه به دست سیاستمداران و مسئولین بلکه به دست هنرمندان باز می‌شود.

مسعود عرب زاده سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز با بیان اینکه پویش‌های مردمی از اثرگذارترین روش‌های حفاظت از ظرفیت‌های محیط زیستی است، اظهار کرد: مجموعه محیط زیست برای چاپ کتاب و یا برپایی نمایشگاه‌های مربوط به محیط زیست همراهی و از آثار هنرمندان در این عرصه حمایت می‌کند.

کارشناس روابط عمومی حوزه هنری استان بوشهر هم در این آیین با تاکید بر لزوم برگزاری نشست‌های هنری به جای نشست‌های رایج خبری، خاطرنشان کرد: با آغاز هفته هنر انقلاب برنامه‌های فرهنگی هنری شاخصی در حوزه هنری انجام شد که می‌توان گفت حوزه هنری سال خوبی را شروع کرده است.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که در ششمین دوره هفته هنر انقلاب مصوب شد، نشست هنرمندان با فعالان محیط زیست بود که هنرمندان دغدغه‌مند استان هم از این برنامه استقبال کردند.

عرب زاده تصریح کرد: هنرمندان تاثیر زیادی در جامعه دارند و از این رو یکی از راهبردهای عبدالله شاهینی رئیس حوزه هنری این بود که هنرمندان پای کار حل مسائل محیط زیست بیایند.

وی با اشاره به ثبت نام بیش از ۳۰۰ هنرمند در استان بوشهر در سامانه شناسایی هنرمندان فعال توسط حوزه هنری، یادآور شد: امید می‌رود حوزه هنری با پشتوانه بخش وسیعی از هنرمندان سراسر استان، در ماه‌های آینده نشست‌های فرهنگی و هنری با کارشناسان کشاورزی، دامپزشکی، آب و فاضلاب برگزار کند.

وی با اشاره به تاثیر اکران مستند ساخته شده توسط هنرمند مستند ساز رشاد بالف، گفت: اگر ما این فیلم را به تنهایی نگاه می‌کردیم تأثیر کمتری به روی ما می‌گذاشت ولی اکران در این جمع بینا رشته‌ای دغدغه محیط زیست را دو چندان کرد.

عرب زاده ابراز کرد: آثار فاخری از این جنس می‌تواند باعث بهتر دیده شدن آسیب‌ها و دغدغه محیط زیست برای انسانی باشد که در روزمرگی‌ها گم شده است.

گفتنی است ریختن آب فاضلاب به دریا، قطع درختان شهری به بهانه‌های مختلف، صید بی‌رویه آبزیان، آلودگی‌های نفتی، شکار در محیط‌های ممنوعه و بازار فروش گسترده حیوانات بومی استان بوشهر از جمله مواردی بود که هنرمندان و کارشناسان محیط زیست به آن پرداختند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha