چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
طلاب خواهر

حوزه/ عضو گروه علمی اخلاق مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها از آغاز پذیرش رشته «اخلاق و تربیت اسلامی» در این مدرسه خبر داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد فدایی، عضو گروه علمی اخلاق مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها در رابطه با اهمیت رشته اخلاق و تربیت اسلامی عنوان کرد: خداوند در آیه ۹ سوره نسا می‌فرماید: «وَ لْیَخْشَ الَّذینَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدیداً» امروزه مردم شاهد هستند که ما با طوفان‌های سهمگین، فتنه‌ها و هجوم شیاطین جن و انس در عرصه‌های مختلف مواجهیم. نسل دیروز با ایمان، غیرت و صلابت مقاومت کرد؛ اما پرسش مهم این است که آیا نسل فردا را آماده کرده ایم که تاب بیاورد؟

وی ادامه داد: خداوند در این آیه شریفه متذکر می‌شود که در برابر ذریه ضعیف، نسل نورسیده و نونهال، باید بیشتر دغدغه داشت که آیا می‌تواند این امانت را به نسل بعد برساند؟

عضو گروه علمی اخلاق مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها افزود: راه اندازی این دو رشته در مؤسسه برای این است تا شکاف‌ها و خلأهای اخلاقی و تربیتی زندگی چنین نسلی را پر نماید. با خروجی مربیان کارآزموده، محیط آرام و مناسب خانواده را برای پرورش نسل فردا آماده کند و با فارغ‌التحصیلان رشته تربیت اخلاقی بتواند با نسخه مصونیت بخش اسلامی، نسل فردا را در برابر همه «اس»های استعمار، استکبار، استحمار و استخفاف فرعون‌ها و طاغوت‌ها و در برابر همه «ایسم» ‌های کمونیسم، اومانیسم، اگزیستانسیالیسم، نهیلیسم و...، به استواء، استغلاظ و استقامت برساند تا خود را گم ننماید و مانند بنی اسرائیل گرفتار تیه و سرگردانی نشوند.

وی تأکید کرد: بر اساس نسخه‌هایی که در فضای تربیت امروزی جهانی رایج است چنین انتظاری بعید و غیر قابل اجرا است، اما بر اساس ظرفیت‌های تربیت اسلامی چنین آرمان و هدفی دور از دسترس نخواهد بود به عنوان نمونه اگر نوجوانان حاضر در کربلا به ویژه حضرت قاسم علیه السلام مورد مطالعه قرار گیرند، این شخصیت حجت را بر ما تمام می‌کند که تربیت اسلامی چه ظرفیتی دارد و در صورت اجرای درست چگونه می‌تواند در یک قاب تاریخی، نوجوانِ ۱۳ساله ای را در قله شجاعت، جسارت، قدرت، عمقِ فهم، شاهکار ادبی، اوجِ احساس و... به نمایش بگذارد.

حجت الاسلام و المسلمین فدایی اضافه کرد: البته باید با اعتقاد و اضطرار به وجود چنین نسخه‌هایی در محضر وحی با روش متخذ از وحی متواضعانه خضوع کنیم و از التقاط و تحمیل به وحی بهراسیم تا ببینیم هم وجود دارد هم قابل اجراست.

وی در رابطه با اهمیت تربیت اخلاقی کودک و نوجوان گفت: یک جامعه مانند استخر آبی است که از یک طرف آب وارد می‌شود و از یک سوی دیگر آب خارج می‌شود. باید بدانیم برای انحطاط یک جامعه همین کافی است که چند فقط سال در حد یک نسل کار تربیت درست وانهاده شود (نه اینکه کار منفی شود). چه اتفاقی می‌افتد؟ یک نسل می‌روند و نسل دیگری می‌آیند و خط انتقال ارزش‌ها و معارف شکل نگرفته؛ یعنی آن حس، عشق، حالت و فهمی که در نسل قبل بود در نسل بعد نیست.

عضو گروه علمی اخلاق مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها ادامه داد: گاهی والدین و فرزندان در زیر یک سقف زندگی می‌کنند؛ اما حرف یکدیگر را نمی‌فهمند و ارزش‌ها برای نسل تازه ارجی ندارد. رفتارها، فضاهای فکری با پدر، با مادر متفاوت است. این نشان می‌دهد نسل نویی دارند می‌آیند و نسل قبلی دارند می‌روند و آن دغدغه‌ها منتقل نشده و به جای گفت‌وگو کار به درگیری، بحران و تلاطم می‌کشد. مهم‌ترین نیاز نسل فردای این سرزمین تربیتی متناسب با شرایط مخاطب و شرایط زمانی و تاریخی است.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۷۷ فرمودند: «گر حقیقتاً به آرمان‌های اسلامی و ملی و عظمت ایران و ایرانی و جبران راهی که دست‌های استبداد سیاه در این ۱۵۰ سال، ۲۰۰ سال اخیر ما را در آن کشانده است، فکر می‌کنیم؛ اگر اینها برایمان مهم است و به آینده به معنای حقیقی کلمه اهمیت می‌دهیم، پس بایستی به تربیت کودک و نوجوان خیلی بپردازیم، درباره آن خیلی فکر کنیم و اهمیت آن را خیلی بشناسیم».

حجت الاسلام و المسلمین فدایی در رابطه با اهمیت تحصیل در رشته برای بانوان جامعه اظهار کرد: در حال حاضر به اذعان همه کارشناسان در این مقطع تاریخی در جامعه دو مسئله اساسی خانواده و تربیت نسل آگاه، هوشیار و پراستعداد ایران وجود دارد. این مدرسه با اجرای این رشته امیدوار است بتواند در پاسخ به این نگرانی و نیاز مهم که یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب نیز هست سهمی ولو اندک ایفا نماید.

وی بیان کرد: البته با اهتمام بر روش علمی، محتوای اصیل اسلامی و مخاطب خواهران طلبه که بر اساس فطرت و خلقت نقش آفرین اصلی این میدان هستند؛ زیرا از سرمایه اصلی این کار که محبت، دقت، متانت و لطافت است، از سهم بیشتری برخوردارند.

عضو گروه علمی اخلاق مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها در رابطه با ضرورت پرداختن علمی و تخصصی به این موضوعات گفت: رهبر معظم انقلاب در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۷۷ فرمودند: «ما باید گردشِ کار را تُندتر کنیم. ما باید بیشتر تلاش کنیم و می‌توانیم. من اعتقاد دارم ما می‌توانیم بهتر، عینی‌تر، دقیق‌تر و سریع‌تر کار کنیم.»

وی افزود: هم اکنون در پاسخ به این دو نیاز تلاش‌های درخور ستایشی در مقام ترویج و تبلیغ اتفاق می‌افتد که بسیار لازم است؛ اما در مقام تحقق آنچه وجودش ضریب اثرگذاری تلاش‌ها را افزون و راه را تا اهداف نزدیک می‌کند وجود اساتید، پژوهش‌های کارآمد، مربیان بلد و مشاورین کارآزموده به ویژه در عرصه اخلاق است.

حجت الاسلام و المسلمین فدایی اضافه کرد: به همین منظور با تلاش علمی، طلاب این مدرسه به استخراج، تبیین و ترویج دیدگاه‌های متقن و ناب دینی می‌پردازند تا معلمان، اولیا، مربیان و مشاوران و آحاد جامعه ایران و... را به این یافته‌های دانشی و مهارتی مجهز نمایند.

وی بیان کرد: امام جواد ( ع) می‌فرماید: «هر کسی بدون آگاهی کار کند بیش از آن که درست کند خراب می‌کند» (بحار ج ۷۸ ص ۳۴۶)، امروزه تربیت اخلاقی فرزند یا مداخله جهت اصلاح اخلاقی در حوزه خانواده و جامعه یک کار تخصصی و آموختنی است، این کار کمتر از شکسته بندی نیست. همه می‌دانند شکسته بندی یک مهارت است اگر بلد نباشد آسیب را بیشتر می‌کند.

وی در رابطه با آینده تحصیل در رشته اخلاق و تربیت اسلامی اظهار کرد: علاقه‌مندان این رشته با تحصیل در این رشته و با بهره جستن از تعالیم اسلامی و با تلاش برای استنباط از این منابع با توشه‌ای همراه خواهند شد که می‌توانند با تدریس، پژوهش، فعالیت‌های تربیتی مادری تخصصی هم پاسخگوی نیازها باشند هم به بالندگی جریان نورس تربیت اخلاقی با رویکرد اسلامی مدد رسانده و با رقم زدن آینده‌ای پرارزش و مؤثر به تعبیر رهبر معظم انقلاب «آن کسی می‌تواند از کار خود، شاد و خشنود و از رضای الهی خاطرجمع باشد که خلأِ لحظه را پر کند. خلأِ لحظه کار برای کودکان و نوجوانان است که در حقیقت برای آینده، برای خانواده‌ها، برای کشور و تاریخ است.» از رضای الهی خاطر جمع باشند.

عضو گروه علمی اخلاق مدرسه علمیه تخصصی کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها یادآور شد: از بانوان طلبه‌ای که سطح ۲ دارند دعوت می‌شود با تحصیل در این رشته نقش خود را در جبهه تربیتی انقلاب ارتقا دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha