شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
پیش‌نشست رویداد ملی جوانی جمعیت

حجت‌الاسلام والمسلمین گودرزی با اعلام اینکه ایران از نگاه نرخ باروری رتبه ۲۵ از ۲۶ کشور منطقه‌ای را دارد به اعمال سیاست های تشویقی در بحث جمعیت اشاره کرد و گفت: با این حال امیدواری‌هایی وجود دارد و دو سه سال است که شیب کاهشی و سرعت سقوط کشور به دره جمعیتی کم‌تر شده است، وضعیت ایران از نگاه شیب سقوط به تله جمعیتی در سال ۱۴۰۲ از سال قبل از آن بهتر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیش نشست رویداد ملی "جوانی جمعیت" ویژه طلاب با موضوع «رسالت مبلغانی دینی در حوزه جمعیت» روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت از سوی تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور با همکاری ستاد ملی جوانی جمعیت و با حضور جمعی از روحانیون کنشگر در این عرصه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی گودرزی، دبیر جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت کشور طی سخنانی در این نشست به بحث ضرورت ورود حوزه به مسئله جوانی جمعیت پرداخت و گفت: آیا حوزه آن نقشی که در کاهش جمعیت داشت را در افزایش جمعیت هم دارد یا خیر؟

وی خاطرنشان کرد: کاهش جمعیت کشور دو عامل اصلی شامل شبکه بهداشت و درمان و جریان مذهبی دارد که با همراهی خود با جریان پزشکی که در امر تحدید نسل نقش داشت، به کاهش جمعیت کشور کمک کردند.

دبیر جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت کشور ادامه داد: امروز با توجه به توقعی که وجود دارد و با توجه به سهم هر جریان و نهادی در امر کاهش جمعیت، می‌توان گفت فعلا تحرک چندانی در مسئله افزایش جمعیت مشاهده نمی‌شود و کتب درسی به درستی تدوین نشده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین گودرزی با اشاره به اینکه جایزه ملی جوانی جمعیت ماده 19 قانون جمعیت کشور است، گفت: این جایزه پایه مردمی دارد. عده‌ای دغدغه‌مند از سال ۱۳۹۲ و قبل از تدوین قانون جمعیت، جایزه‌ای را با اسم جایزه «ایران جوان» برگزار کرده‌اند.

دبیر جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت کشور، یکی از دلایل موفقیت سیاست تحدید نسل در دوران تبلیغ کاهش جمعیت را وجود سیاست های تشویقی و تنبیهی دانست و گفت: در آن دوران به افرادی که به سیاست کاهش جمعیت اعتنا نمی‌کردند و فرزند بیشتری داشتندکوپن و امثال آن تعلق نمی‌گرفت.

وی با اشاره به اعلام ایران از نگاه نرخ باروری رتبه ۲۵ از ۲۶ کشور منطقه‌ای را دارد به اعمال سیاست های تشویقی در بحث جمعیت اشاره کرد و گفت: با این حال امیدواری‌هایی وجود دارد و دو سه سال است که شیب کاهشی و سرعت سقوط کشور به دره جمعیتی کم‌تر شده است، وضعیت ایران از نگاه شیب سقوط به تله جمعیتی در سال ۱۴۰۲ از سال قبل از آن بهتر بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین گودرزی در ادامه به این نکته اشاره کرد که برخی افراد شبهه می‌کنند افزایش شیب جمعیت همواره کاهش جمعیت را به دنبال دارد و کما اینکه افزایش جمعیت همیشگی نیست کاهش جمعیت نیز همیشگی نیست و غرب نیز همین مسیر را طی کرده و این مسئله جای نگرانی زیادی ندارد.

دبیر جایزه کتاب سال خانواده و جمعیت کشور در پاسخ به این شبهه گفت: اولا کشورهای اروپایی در منطقه جغرافیایی خود همه با هم به سمت سالمندی رفتند و عمدتا در یک رده هستند. اما تفاوت ما این است که در منطقه‌ای در حال پیر شدن هستیم که کشورهای پیرامون ما مانند پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه، هند و ... به لحاظ جوانی جمعیت در اوج قرار دارند. ثانیاً فرآیند پیری جمعیت برای غربی‌ها حدودا ۳۰۰ سال طول کشید اما بیش از ۳۰ درصد جمعیت ایران از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۳۰ سالمند خواهند شد. به عبارت دیگر فرآیند سقوط شیب جمعیتی غرب سه قرن طول کشید و این فرآیند برای ایران سه دهه طول خواهد کشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین گودرزی ادامه داد: ثالثاً اروپا زمانی به سمت پیری رفت که از نگاه اقتصادی در وضعیت خوبی بود و زیرساخت‌های سالمندی را فراهم کرده بود، ولی ایران در حالی به سمت پیری می‌رود که کشوری در حال توسعه است و به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها نمی‌تواند زیرساخت‌های لازم سالمندی را به راحتی فراهم کند. رابعاً غرب وقتی به سمت سالمندی حرکت کرد که تمام ایده‌های خود را پیاده کرده بود و گفتمانی برای بیان کردن نداشت، اما ایران در شرایطی به سمت پیر شدن حرکت می‌کند که انقلاب اسلامی گفتمان و حرف جدید داشته و با جریان‌های غربی و افراطی منطقه دعوای تمدنی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این تفاوت‌ها در فرایند پیر شدن جمعیت اروپا و کشور ما بسیار مهم است، لذا تبعات منفی پیری جمعیت برای ایران بسیار سهمگین خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین گودرزی در پایان خواستار توجه ویژه به رویداد ملی "جوانی جمعیت" شد و با بیان اینکه این جایزه می‌تواند یکی از مشوق‌ها و حرکت‌هایی باشد که به افزایش جمعیت کشور کمک می‌کند،‌ گفت: این پیش نشست و پیش نشست‌های بعدی ذیل جایزه ملی جمعیت است و بدون شک از خود جایزه‌ی‌ ملی فرهنگ‌سازتر خواهد بود و از این نظر بسیار مهم است.

انتهای پیام