یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
جلسه اخلاق

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران استان مرکزی بیان کرد: تفسیر آیه ۱۲۸ سوره نساء،یک قانون کلی و عمومی و همگانی را بیان می کند که در همه جا اصل نخستین، صلح و صفا و دوستی و سازش است، و نزاع و کشمکش و جدایی بر خلاف طبع سلیم انسان و زندگی آرام بخش او است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه (س) محلات امروز جلسه اخلاق عمومی با موضوع زن و خانواده با حضور خانم لطیفی استاد این مدرسه علمیه برگزار گردید.

خانم لطیفی بیان کرد: شان نزول آیه ۱۲۸ سوره نساء «وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَنْ یُصْلِحَا بَیْنَهُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَیْرٌ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرًا »مربوط به مردی است که همسر دیگر غیر از همسر خود اختیار کرده است.

وی گفت :خداوند در این آیه می خواهد برای حفظ زندگی و اهمیت زندگی زناشویی از بعضی حق و حقوق ها گذشت.

لطیفی افزود: این آیه یک قانون کلی و عمومی و همگانی را بیان می کند که در همه جا اصل نخستین، صلح و صفا و دوستی و سازش است، و نزاع و کشمکش و جدایی بر خلاف طبع سلیم انسان و زندگی آرام بخش او است، و لذا جز در موارد ضرورت و استثنایی نباید به آن متوسل شد.

وی خاطر نشان ساخت: چرا کلمه بعل(شوهر) در آیه آورده شده در حالی که می توانست کلمه زوج را به کار ببرد؟به دلیل اینکه بعل معنای والایی ،سیدی و بزرگی را می رساند.

این استاد حوزه اظهار داشت :در این آیه که در مورد نشوز مرد است کلمه اعراض را به کار برده ولی در آیه ۳۴ که در مورد ناشزه بودن زن بود، این کلمه به کار نرفته است زیرا برای زن عاطفه بسیار مهم است و نسبت به بی عاطفگی ها بیشتر عکس العمل نشان می دهد. برعکس مرد که خیلی اوقات اصلا متوجه بی عاطفگی ها نمی شود.

وی دلالت تربیتی اهمیت استحکام خانواده را بیان کرد که عبارتند از:
۱- حق خانواده بیشتر از آرامش فردی است
۲- اهمیت پیشگیری از تزلزل خانواده
۳- تقدم مسائل خانوادگی برمسائل فردی زوجه
۴- اهمیت گفتگو
۵- اهمیت حل مشکلات زوجه بین خودشان
۶- نقش اخلاق در پیشگیری از مشکلات خانواده
۷- اهمیت اصل خدامحوری در خانواده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha