پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
طباطبایی

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت: از نظر اسلام خوش خُلق یعنی خلقت درونی در مقابل خَلق که خلقت برونی است و زمانی که انسان صفات بد را کنار بگذارد به همان میزان صفات خوب به دست می آورد و اگر فردی بدخُلق باشد، می تواند خوش خُلق شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدیوسف طباطبایی نژاد صبح امروز در درس اخلاق و در جمع طلاب علوم دینی ضمن تعریف خُلق خوش و انسان خوش اخلاق اظهار داشت: گاهی برخی فردی که مزاح می کند را خوش اخلاق می دانند در حالی که این گونه نیست و خُلق دربرابر خَلق است، یعنی هان گونه که خَلق داریم و فردی که زیبا باشد را خوش خَلق می گوییم و خلقت آن را خوب می دانیم، در مقابل خُلق زیبا نیز به معنای آن است که فرد باطن خوبی دارد.

وی افزود: در این معنا یعنی باطن فرد میزان است و اگر باطن فرد درست باشد یعنی متکبر، حسود و یا دل بسته به دنیا نیست و این است که خداوند متعال درباره پیامبر اکرم(ص) می فرماید " وَإِنَّکَ لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظِیمٖ "، یعنی پیامبر(ص) خلق بالایی دارد و هیچ بداخلاقی در وجود حضرت نیست و همه روحیات پیامبر روحیات میزان است.

امام جمعه اصفهان عنوان کرد: از نظر اسلام خوش خُلق یعنی خلقت درونی در مقابل خَلق که خلقت برونی است و زمانی که انسان صفات بد را کنار بگذارد به همان میزان صفات خوب به دست می آورد و اگر فردی بدخُلق باشد، می تواند خوش خُلق شود.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان نظر علمای اخلاق در خصوص دشواری تغییر خلقیات ناپسند گفت: فردی که باطن بد دارد نمی شود این باطن را تغییر داد، به عنوان مثال درباره حسود نمی توان کاری انجام داد و البته ممکن است این صفت ریشه کن نشود اما انسان می تواند به حسادت خود توجه نکند.

آیت الله طباطبایی نژاد حسادت را بر خلاف غبطه صفتی خطرناک عنوان کرد و ادامه داد: در حسادت فرد حسود می خواهد به فرد بهتر از خود ضربه وارد کند و زمانی که فرد حسود بخواهد حسادت خود را به کار گیرد بسیار خطرناک است و اگر انسان بخواهد بر خلاف مسیر دین حرکت کند دست به کارهای خطرناکی می زند.

عضو خبرگان رهبری اسراییل را نمونه بارز این صفات ناپسند دانست و افزود: درست همانند اسراییل که تصور می کنند اگر چند خانه را تخریب کند و کودکان را بکشد پیروز است در حالی که این گونه نیست و هر کودکی که کشته شود همانند بمبی بر سر اسراییل است، زیرا مردم دنیا فهم دارند و متوجه می شوند که رژیم صهیونیستی بویی از انسانیت نبرده و این به ضرر اسراییل است و گاهی حسادت این گونه عمل می کند و فهم و شعور انسان را تغییر می دهد.

وی خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی زمانی که می خواهد تظاهرات و اعتراضاتی که در دنیا علیه آنها شده است را توجیه کند می گوید اعتراض کنندگان یهودی ستیز هستند، در حالی که هیچ فردی بیشتر از نتانیاهو یهودی ستیزی نکرده است و رژیم صهیونیستی پیرو دین یهود نیست.

آیت الله طباطبایی نژاد افزود: آن امری که انسان را راهنمایی می کند اعتقاد به خداوند است و زمانی که این اعتقاد وجود داشته باشد به انسان نور می دهد " یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ یَجعَل لَکُم فُرقانًا" فرقان یعنی نوری به انسان داده می شود که بین حق و باطل فرق می گذارد.

وی عنوان کرد: بسیار باید در مسیر رسیدن به قله حقیقت مراقب بود، لذا رفیق درس خوان و متدین بگیرید، چرا که بسیاری از کجروی ها به دلیل وجود رفیق بد است.

امام جمعه اصفهان اضافه کرد: انسان باید بسیار مراقب باشد، زیرا شیاطین انس و جن وجود دارند و برای همه پیامبران نیز چنین بوده است و آنها همواره دشمن داشته اند و اکنون نیز همین گونه است.

وی عالم خلقت را دارای دو خط انبیاء و طاغوت بیان کرد و گفت: اگر انسان ذره ای از خط انبیاء خارج شود در خط طاغوت قرار می گیرد و بر اساس آیات قرآن کریم باید دانست شیاطین به یکدیگر الهام می کنند و درباره نحوه انحراف انسان مشورت می کنند و خداوند نیز این مسائل را برای انسان قرار داده و شیطان را خلق کرده تا انسان ها را امتحان نماید.

مدیر حوزه علمیه اصفهان ضمن تقبیح پیروی برخی از کشورهای اسلامی از استکبار جهانی این مسئله را بیانگر ضعف ایمان و مقهور شدن این کشورها در برابر شیطان عنوان کرد و ادامه داد: برخی از کشورهای اسلامی به اسم مسلمان هستند و بر اساس آیه ۵۰ سوره مائده که در آن خداوند متعال می فرماید با دشمنان خدا نباشید و یهود و نصاری را بزرگ و ولیّ و کدخدای خود ندانید، زیرا دست آنها در دست یکدیگر است و درصدد از بین بردن مسلمانان هستند و تا قیامت به نفع مسلمانان کار نخواهند کرد و هیچ گاه از مسلمین راضی نمی شوند مگر آن که مسلمانان تابع آنها شوند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اثر خون شهید و تاثیر رشادت جوانان کشور در طول دوران دفاع مقدس در عقب نشاندن دشمن گفت: قرآن کریم می فرماید " تُرۡهِبُونَ بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّکُمۡ " یعنی آنچنان آماده باشید که دشمن خدا بترسد و به گونه ای به دشمن سیلی بزنید که جرأت درگیر شدن نداشته باشد، هم چنان که در عملیات وعده صادق شاهد این مسئله بودیم که سبب سربلندی ایران و شیعه شد و این اثر زنده بودن خون شهدا است.

وی خاطر نشان کرد: این که انسان عده ای را به سمت دین خدا هدایت کند نیز همانند شهادت است و این برای انسان باقی می ماند و اصل کار ما نیز تبلیغ دین است و طلاب جوان از همان ابتدای ورود به حوزه باید نسبت به حفظ قرآن کریم و روایات اهتمام داشته باشند، زیرا اصل کار ما هدایتگری است.
انتهای پیام

از نظر اسلام، خوش خُلق یعنی خلقت درونی زیبا داشتن است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha