یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
کد خبر: 1157782
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۸
فرانسه

آدام که دانش‌آموختۀ دانشگاه بازرگانی و مسلمان است، علیرغم شایستگی‌های بالا، پس از مردودی از تقریباً ۵۰ مصاحبه برای تصدی شغل مشاورۀ فنی در فرانسه، تصمیم گرفت زندگی جدیدی را در دوبی آغاز کند. او نمونۀ کوچکی از جامعۀ مسلمان فرانسه است که به‌علت اسلام‌هراسی و تبعیض نژادی در این کشور از محدویت‌های زیادی در آنجا رنج می‌برد.

به‌گزارش گروه ترجمۀ خبرگزاری حوزه، به نقل از ای،اف.پی پژوهشی که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد شهرواندانِ فرانسویِ مسلمان که شایستگی‌ و توانایی‌های بالایی دارند و معمولاً متشکل از فرزندان مهاجران هستند، با عنوان فرار از مغزها، دارند بی‌سروصدا فرانسه را ترک می‌کنند تا در کشوری دیگر به دنبال فرصت‌های مناسب زندگی باشند.

آدام، ۳۲ ساله‌، که نژادی از آفریقای شمالی دارد و نخواست که نام خانودگی‌اش فاش شود، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ای.اف.پی فرانسه، ضمن اشاره به اینکه شغل جدیدش در امارات چشم‌انداز تازه‌ای دارد، گفت: در فرانسه، وقتی از اقلیت‌های خاصی می آیید، باید دو برابر بیشتر کار کنید.

این شهروند سابق فرانسوی ادامه داد: در اینجا نسبت به فرانسه، احساس خیلی بهتری دارم. همه با هم برابریم؛ شما ممکن است رئیسی هندی، عرب یا فرانسوی داشته باشید؛ دین من مقبول‌تر است.

درحالی‌که وی از تحصیلاتی که در فرانسه آموخته بود ابراز رضایت می‌کرد و دلتنگ دوستان و خانواده‌اش بود، از این بابت که در زندگی جدیدش، دیگر خبری از « اسلام‌هراسی» و «نژادپرستی سیستماتیکی» که به‌خاطر آن پلیس بدون هیچ دلیلی ماشینش را متوقف کند نبود، خیالش راحت شده بود.

فرانسه از گذشته، شاهد مهاجران زیادی، به‌ویژه از مستعمرات خود از شمال و غرب آفریقا، بوده. با این حال، فرزاندان مهاجران مسلمان از وجود فضای خصمانۀ فزاینده‌ای در این کشور ابراز گلایه می‌کنند، به‌خصوص بعد از حملات گروهک تروریستی داعش در سال ۲۰۱۵ که منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر شد.

آن‌ها معتقدند که سکولاریسم سختگیرانۀ دولت فرانسه که منجر به ممنوعیت همۀ نمادهای مذهبی در مدارس دولتی شده تأثیر ناخوشایندی بر زنان مسلمان گذاشته است.

در همین راستا، مسلمان فرانسوی ۳۳ ساله دیگری که، کارمند فناوری، با اصالتی مراکشی است، به خبرگزاری ای‌.اف.‌پی گفت که او و همسر باردارش قصد دارند به جامعه ای آرام‌تر در جنوب شرقی آسیا نقل مکان کنند.

وی در این مصاحبه عنوان داشت که از دلگیر بودن فضا و قربانی شدن رسانه‌های مسلمان احساس خفگی می‌کند و علیرغم درآمد مناسب و مشارکت مالیاتی مدام با تحقیر روبه‌رو می‌شود.

طبق قانونی که درسال ۱۹۷۸ در فرانسه تصویب شد، جمع‌آوری اطلاعات دربارۀ نژاد، قومیت یا مذهب ممنوع شده است که کار را برای ارئۀ آمارهای گسترده راجع به تبعیض نژادی دشوار می‌کند. با این حال، بنا بر گزارشی که بازرس حقوق فرانسه در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد جوانانی که سیاهپوست یا عرب هستند ۲۰ برابر بیشتر از سایرین با بررسی هویت روبه‌رو می شوند.

رصدخانۀ نابرابری‌های فرانسه فاش کرد در حالی که به قرار مسموع، نژادپرستی در حال کاهش است، نامزد یک شغل که نام فرنسوی دارد از ۵۰ درصد شانس بیشتری برای تصدی آن شغل نسبت به کسی که نامی منسوب به آفریقای شمالی دارد برخوردار است.

سومین فرد نخبه‌ای که اصالتی فرانسوی-الجزایری دارد ضمن اشاره به اینکه ماه آتی در پی وضعیت بغرنج فرانسه که روزبه‌روز هم بدتر می‌شود، قصد دارد برای تصدی یک شغل به دبی مهاجرت کند، گفت: کارشناسان، افرادی که پیشنیۀ خانوادگی-دینی من را دارند با افراطی‌ها و اغتشاشگران یکی می‌دانند و مسلمانان در اینجا شهروندان درجه دو حساب می‌شوند.

آدام که یک مشاور است با ناامیدی ابراز کرد که مهاجرتِ مسلمانانِ فرانوسویِ ممتاز، تنها بخش کوچکی از این کوه یخ است. وی با تأمل در وضعیت کنونی فرانسه، خاطرنشان کرد: وقتی شاهد فرانسۀ امروزی هستیم، خورد می‌شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • چگوآرا IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    0 0
    مدعیان تمدن!!!!!!!!!!!